Sabtu, 4 Januari 2020

27:20-22 Tafsir Surah An Naml, ayat 20-22.

وَتَفَقَّدَ الطَّيْرَ فَقَالَ مَا لِيَ لا أَرَى الْهُدْهُدَ أَمْ كَانَ مِنَ الْغَائِبِينَ (٢٠) لأعَذِّبَنَّهُ عَذَابًا شَدِيدًا أَوْ لأذْبَحَنَّهُ أَوْ لَيَأْتِيَنِّي بِسُلْطَانٍ مُبِينٍ (٢١) فَمَكَثَ غَيْرَ بَعِيدٍ فَقَالَ أَحَطتُ بِمَا لَمْ تُحِطْ بِهِ وَجِئْتُكَ مِنْ سَبَإٍ بِنَبَإٍ يَقِينٍ (٢٢) 

Allah s.w.t. berfirman menyebutkan gambaran Sulaiman a.s. ketika berbicara dengan burung.

"20. Dan dia memeriksa burung," 

Sulaiman a.s. memeriksa burung-burung. Ini menunjukkan sempurnanya azam (tekad) dan keteguhan hati Beliau serta bagusnya dalam mengatur tentera serta mengatur secara langsung, baik perkara-perkara kecil maupun besar. Beliau memperhatikan, adakah tenteranya hadir semua atau ada yang tidak hadir.

Pemeriksaan Sulaiman a.s. terhadap burung-burung menunjukkan kecekapannya dan mampu mengatur kerajaannya sendiri serta menunjukkan kecerdasannya, sehingga Beliau mengetahui ketidakhadiran burung yang kecil ini.

"lalu dia berkata, "Mengapa aku tidak melihat hud-hud? Ataukah dia termasuk yang tidak hadir?""

Sulaiman a.s. berkata, "Mengapa aku tidak nampak hud-hud?" Hud-hud adalah sejenis burung pelatuk. "Adakah ia termasuk yang tidak hadir?" Iaitu tanpa izin dan perintah dariku. Ketika itu marahlah Sulaiman a.s. dan mengancamnya.

"21. Sungguh aku akan menyiksanya siksaan yang keras," 

Pasti akan kuhukum ia dengan hukuman yang berat. Iaitu mencabuti bulunya. Ada yang mengatakan mencabuti bulunya, lalu menjemurnya di terik matahari. Ada yang mengatakan mencabuti bulunya, lalu membiarkannya tergeletak hingga dimakan oleh semut kecil dan semut besar.

"atau sungguh aku akan sembelih ia," 

Atau pasti aku akan menyembelihnya.

"atau benar-benar ia mendatangiku dengan alasan yang nyata." 

Kecuali jika ia datang kepadaku dengan mengemukakan alasan yang terang, jelas atau yang dapat diterima.

Hal ini menunjukkan tingginya wara’ dan sikap insaf(adil)nya, iaitu bahawa Beliau tidaklah bersumpah akan menghukumnya kecuali kerana perbuatannya yang salah.

Oleh kerana ketidakhadirannya boleh jadi kerana uzur, maka Beliau mengecualikannya kerana wara’ dan kecerdasannya.

"22. Maka ia datang tidak jauh," 

Setelah menghilang dalam waktu yang tidak lama, lalu datanglah hud-hud. Hal ini menunjukkan rasa takut bala tenteranya kepada Sulaiman a.s. dan sangat tunduk mengikuti perintahnya, bahkan burung Hud-hud yang tertinggal kerana uzur pun tidak berani terlambat terlalu lama.

"lalu ia berkata, "Aku telah mengetahui dengan apa yang tidak kamu ketahui dengannya, dan aku mendatangimu dari negeri Saba' dengan berita yang yakin.""

Aku telah mengetahui sesuatu yang kamu belum mengetahuinya. Iaitu aku telah menyaksikan apa yang tidak disaksikan olehmu dan juga oleh semua tenteramu. Dan kubawa kepadamu dari negeri Saba' suatu berita penting yang diyakini, iaitu berita yang benar dan yakin.

Saba’ adalah nama kerajaan di zaman dahulu, letaknya dekat kota San'a; ibu kota Yaman sekarang ini. Ia adalah negeri orang-orang Himyar, mereka adalah raja-raja negeri Yaman di masa silam.

Tiada ulasan:

KANDUNGAN.

JUZUK 1. Isti'adzah.    Al Fatihah 1 , 2 , 3 , 4 , 5 , 6 , 7 . Al Baqarah 1-5 , 6-7 , 8-9 , 10-16 , 17-20 , 21-25 , 26-27 , 28-29 , 3...