Selasa, 28 Januari 2020

44:17-33 Tafsir Surah Ad Dukhan, ayat 17-33.

وَلَقَدْ فَتَنَّا قَبْلَهُمْ قَوْمَ فِرْعَوْنَ وَجَاءَهُمْ رَسُولٌ كَرِيمٌ (١٧) أَنْ أَدُّوا إِلَيَّ عِبَادَ اللَّهِ إِنِّي لَكُمْ رَسُولٌ أَمِينٌ (١٨) وَأَنْ لا تَعْلُوا عَلَى اللَّهِ إِنِّي آتِيكُمْ بِسُلْطَانٍ مُبِينٍ (١٩) وَإِنِّي عُذْتُ بِرَبِّي وَرَبِّكُمْ أَنْ تَرْجُمُونِ (٢٠) وَإِنْ لَمْ تُؤْمِنُوا لِي فَاعْتَزِلُونِ (٢١) فَدَعَا رَبَّهُ أَنَّ هَؤُلاءِ قَوْمٌ مُجْرِمُونَ (٢٢) فَأَسْرِ بِعِبَادِي لَيْلا إِنَّكُمْ مُتَّبَعُونَ (٢٣) وَاتْرُكِ الْبَحْرَ رَهْوًا إِنَّهُمْ جُنْدٌ مُغْرَقُونَ (٢٤) كَمْ تَرَكُوا مِنْ جَنَّاتٍ وَعُيُونٍ (٢٥) وَزُرُوعٍ وَمَقَامٍ كَرِيمٍ (٢٦) وَنَعْمَةٍ كَانُوا فِيهَا فَاكِهِينَ (٢٧) كَذَلِكَ وَأَوْرَثْنَاهَا قَوْمًا آخَرِينَ (٢٨) فَمَا بَكَتْ عَلَيْهِمُ السَّمَاءُ وَالأرْضُ وَمَا كَانُوا مُنْظَرِينَ (٢٩) وَلَقَدْ نَجَّيْنَا بَنِي إِسْرَائِيلَ مِنَ الْعَذَابِ الْمُهِينِ (٣٠) مِنْ فِرْعَوْنَ إِنَّهُ كَانَ عَالِيًا مِنَ الْمُسْرِفِينَ (٣١) وَلَقَدِ اخْتَرْنَاهُمْ عَلَى عِلْمٍ عَلَى الْعَالَمِينَ (٣٢) وَآتَيْنَاهُمْ مِنَ الآيَاتِ مَا فِيهِ بَلاءٌ مُبِينٌ (٣٣)

Allah s.w.t. berfirman,

"17. Dan sungguh, Kami telah menguji sebelum mereka kaum Fir’aun dan telah datang kepada mereka rasul yang mulia."

Sesungguhnya sebelum orang-orang musyrik itu Kami telah menguji pendahulu mereka yang juga mendustakan, iaitu kaum Fir'aun di Mesir. Telah datang kepada mereka seorang rasul yang mulia, iaitu Musa a.s. yang pernah diajak berbicara langsung oleh Allah s.w.t. Pada dirinya terdapat kemuliaan dan akhlak yang mulia yang tidak ada pada orang lain. Musa a.s. berkata,

"18. Hendaklah serahkan padaku hamba-hamba Allah."

Serahkanlah Bani Israil yang kamu perhambakan kepadaku. Lepaskanlah mereka dari siksaanmu, kerana mereka adalah keluargaku dan bangsa yang paling mulia di zaman ini. Kamu telah menzalimi dan memperhambakan mereka dengan tanpa hak, maka lepaskanlah mereka agar beribadah kepada Tuhan mereka.

Ayat ini juga boleh diertikan, “Lakukanlah apa yang aku seru kepadamu, iaitu beriman wahai hamba-hamba Allah.”

"Sungguh aku untuk kalian rasul yang terpercaya."

Sesungguhnya aku adalah utusan Allah yang dapat kamu percaya, iaitu dipercaya olehNya untuk menyampaikan risalahNya kepada kalian, aku tidak akan menyembunyikannya walaupun sedikit, aku tidak menambah dan tidak mengurangi. Hal ini seharusnya membuat mereka tunduk secara sempurna kepada Beliau.

"19. Dan bahawa jangan kalian berlaku sombong terhadap Allah."

Janganlah kalian menyombongkan diri terhadap Allah dengan enggan beribadah kepadaNya serta bersikap sombong terhadap hamba-hamba Allah. Janganlah kalian bersikap angkuh dari mengikuti petunjuk ayat-ayatNya, dan tunduk patuh kepada bukti-buktiNya, serta beriman kepada keterangan-keteranganNya.

"Sungguh, aku datang pada kalian dengan bukti yang nyata."

Iaitu bukti yang jelas dan terang, berupa mukjizat-mukjizat yang telah dianugerahkan oleh Allah kepadanya dan dalil-dalil yang pasti. Namun mereka mendustakan Beliau dan hendak membunuh Beliau dengan mengancam akan merajam Beliau. Maka Beliau berlindung kepada Allah s.w.t. dari ancaman itu.

"20. Dan sungguh aku berlindung kepada Tuhanku dan Tuhan kalian, bahawa kalian akan merajamku."

Sesungguhnya aku berlindung kepada Tuhanku dan Tuhan kalian, dari keinginan atau ancaman kalian untuk merajamku. Ada yang mengatakan bahawa rajam di sini bermaksud rajam dengan lisan, iaitu mencaci maki. Ada yang mengatakan rajam dengan batu.

Maksudnya, "Aku berlindung kepada Allah yang telah menciptakan diriku dan diri kalian agar jangan sampai kalian menyentuhku dengan perbuatan atau ucapan yang buruk."

"21. Dan jika tidak kalian beriman kepadaku, maka biarkanlah aku."

Jika kalian tidak beriman kepadaku, maka janganlah kalian mengganggu dan menghalang-halangiku lagi, biarkanlah aku memimpin Bani Israil, biarkanlah urusan ini damai antara aku dan kalian hingga Allah memutuskan di antara kita.

Setelah Musa a.s. tinggal dalam waktu yang cukup lama di kalangan mereka sambil menegakkan Hujah-hujah Allah terhadap mereka, maka usaha itu tidaklah menambahkan kepada mereka selain kekufuran dan keingkaran. Mereka semakin kuat mengganggunya. Maka Musa a.s. berdoa kepada Tuhannya untuk memberi pelajaran terhadap mereka,

"22. Maka dia berdoa Tuhannya, "Bahawasanya mereka ini kaum yang berdosa.""

Musa a.s. berdoa kepada Tuhannya, "Sesungguhnya mereka ini adalah kaum yang berdosa (segerakanlah azab kepada mereka)." Iaitu mereka telah mengerjakan dosa yang mengharuskan untuk disegerakan hukuman.

Musa a.s. berdoa dengan menyebutkan keadaan mereka, dan ini adalah doa bil haal (dengan menyebutkan keadaan), dimana doa ini lebih dalam daripada doa dengan perkataan. Doanya itu dikabulkan langsung menimpa mereka. Maka pada saat itu Allah s.w.t. memerintahkan kepada Musa a.s.,

"23. Maka berjalanlah kalian dengan hamba-hambaKu malam hari, sesungguhnya kalian akan dikejar."

Allah s.w.t. memerintahkan Musa a.s. keluar membawa Bani Israil pergi dengan diam-diam meninggalkan Mesir pada malam hari dan memberitahukan bahawa Fir’aun dan kaumnya akan mengejar mereka.

Ketika Musa a.s. membawa pergi Bani Israil pada malam hari sebagaimana yang Allah perintahkan, lalu Fir’aun mengejar mereka, maka Allah s.w.t. memerintahkan Musa a.s. memukul laut. Lalu Musa memukulnya sehingga terbelahlah dua belas jalan, dan ketika itu air laut seperti gunung yang besar, lalu Musa a.s. dan kaumnya melintasinya.

Musa a.s. bermaksud memukulkan tongkatnya ke laut itu, agar laut kembali tertutup oleh airnya seperti semula, sehingga menjadi penghalang antara mereka dan Fir'aun beserta pasukannya, supaya Fir'aun tidak dapat mengejar mereka. Allah s.w.t. berfirman kepada Musa a.s.,

"24. Dan biarkanlah laut terbelah. Sungguh mereka bala tentera ditenggelamkan."

Rahwan bermaksud jalan yang kering seperti keadaan saat dipukul oleh Musa dengan tongkatnya. Biarkanlah laut itu tetap terbelah seperti itu dan berjalanlah terus kamu. Janganlah kamu perintahkan laut supaya menutup sebelum orang yang terakhir dari pasukan Fir'aun masuk ke dalamnya. Sesungguhnya mereka adalah bala tentera yang akan ditenggelamkan.

Allah s.w.t. memerintahkan kepada Musa a.s. agar membiarkan laut itu tetap kering agar Fir’aun dan tenteranya melintasinya kerana mereka akan ditenggelamkan bila telah masuk semuanya. Dan sesungguhnya Musa a.s. tidak usah takut tersusul dan tidak usah takut tenggelam.

Ketika kaum Fir’aun telah masuk ke dalamnya, maka Allah s.w.t. memerintahkan laut agar menyatu sehingga mereka (Fir’aun dan kaumnya) tenggelam semuanya. Mereka mati dalam keadaan meninggalkan kesenangan yang banyak dari kehidupan dunia.

"25. Beberapa banyak mereka tinggalkan dari taman-taman dan mata air."

Alangkah banyaknya taman-taman dan mata air yang mereka tinggalkan. Mata air bermaksud sungai-sungai dan sumur-sumur.

"26. Dan tanaman-tanaman dan tempat-tempat yang mulia."

Jannat bermaksud kebun-kebun. Tempat-tempat yang indah bermaksud tempat-tempat kediaman yang antik-antik dan tempat-tempat yang indah-indah. Ada yang mengatakan mimbar-mimbar.

"27. Dan kenikmatan adalah mereka di dalamnya bersenang-senang."

Dan kesenangan-kesenangan yang dapat mereka nikmati di sana, iaitu kehidupan yang nikmat yang mereka bergelimangan di dalamnya. Mereka dapat memakan apa yang mereka kehendaki dan berpakaian menurut apa yang mereka senangi. Selain itu mereka memiliki harta yang berlimpah, kedudukan dan kekuasaan di negeri Mesir.

Maka semuanya itu dicabut dari mereka dalam satu saat saja. Mereka meninggal dunia, lalu tempat kembali mereka adalah neraka Jahanam, dan seburuk-buruk tempat kembali adalah Jahanam.

"28. Demikianlah. Kami mewariskannya kaum yang lain."

Kami wariskan Mesir dan semua kekayaannya kepada Bani Israil yang sebelumnya diperhamba oleh mereka.

"29. Maka tidaklah menangis atas mereka langit dan bumi."

Langit dan bumi tidak menangisi mereka. Mereka tidak mempunyai amal soleh yang dinaikkan ke pintu-pintu langit yang kerananya langit menangisi kehilangan mereka. Mereka tidak mempunyai satu petak tanah pun di bumi ini yang padanya dilakukan pemyembahan kepada Allah s.w.t. yang kerananya tanah tersebut menangisi kehilangan mereka.

Bahkan langit dan bumi merasa gembira dengan kematian mereka, kerana mereka meninggalkan sesuatu yang buruk yang merosakkan bumi. Berbeda dengan orang-orang mukmin, maka bumi yang menjadi tempat solat mereka akan menangisi mereka, begitu juga langit yang menjadi tempat naiknya amal mereka akan menangis.

"Dan tidaklah mereka orang-orang yang diberi penangguhan."

Mereka juga tidak diberi penangguhan waktu. Mereka berhak untuk tidak mendapat masa tangguh kerana kekafiran mereka, kejahatan mereka, dan sikap mereka yang angkuh lagi pengingkar. Allah s.w.t. mengingatkan mereka kepada anugerah dan nikmat yang telah Dia berikan kepada mereka,

"30. Dan sungguh, Kami telah selamatkan Bani Israil dari azab yang menghinakan." 

Sesungguhnya Kami telah selamatkan Bani Israil dari perlakuan Fir'aun atas diri mereka, iaitu memperhambakan mereka, menjadikan mereka bangsa yang hina, mempekerjakan mereka untuk kerja-kerja kasar lagi berat, pembunuhan anak lelaki dan menjadikan kaum wanita sebagai pelayan.

"31. Dari Fir'aun, sesungguhnya dia adalah dia sombong, termasuk orang-orang yang melampaui batas." 

Dari siksaan Fir’aun. Sungguh dia adalah orang yang sombong di muka bumi dengan tanpa hak, iaitu angkuh, sewenang-wenang lagi pengingkar kebenaran. Dia adalah salah seorang dari orang-orang yang melampaui batas, iaitu yang melanggar batasan Allah dan berani mengerjakan laranganNya.

"32. Dan sungguh Kami telah memilih mereka dengan ilmu atas alam semesta." 

Sesungguhnya Kami telah memilih Bani Israil dengan pengetahuan Kami atas bangsa-bangsa, iaitu dengan pengetahuan Kami terhadap keadaan mereka dan layaknya mereka mendapatkan keutamaan itu di atas semua bangsa pada masa itu. Allah melebihkan mereka pada masa itu dan memberi mereka nikmat yang tidak diberikanNya kepada selain mereka.

"33. Dan Kami telah berikan pada mereka dari ayat-ayat" 

Kami telah berikan kepada mereka di antara tanda-tanda kekuasaan Kami, iaitu hujah-hujah, keterangan-keterangan dan mukjizat-mukjizat yang berbeda dengan hukum alam.

"yang di dalamnya nikmat yang nyata." 

Sesuatu yang di dalamnya terdapat nikmat yang nyata seperti naungan awan, turunnya manna dan salwa, terpancarnya air dari batu, terbelahnya laut merah dan lain-lain. Itu semua merupakan hujjah atas mereka yang membuktikan kebenaran apa yang dibawa Nabi mereka Musa a.s.

Tiada ulasan:

KANDUNGAN.

JUZUK 1. Isti'adzah.    Al Fatihah 1 , 2 , 3 , 4 , 5 , 6 , 7 . Al Baqarah 1-5 , 6-7 , 8-9 , 10-16 , 17-20 , 21-25 , 26-27 , 28-29 , 3...