Sabtu, 22 Februari 2020

10:87-89 Tafsir Surah Yunus, ayat 87-89.

وَأَوْحَيْنَا إِلَى مُوسَى وَأَخِيهِ أَنْ تَبَوَّآ لِقَوْمِكُمَا بِمِصْرَ بُيُوتًا وَاجْعَلُوا بُيُوتَكُمْ قِبْلَةً وَأَقِيمُوا الصَّلاةَ وَبَشِّرِ الْمُؤْمِنِينَ (٨٧) وَقَالَ مُوسَى رَبَّنَا إِنَّكَ آتَيْتَ فِرْعَوْنَ وَمَلأهُ زِينَةً وَأَمْوَالا فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا رَبَّنَا لِيُضِلُّوا عَنْ سَبِيلِكَ رَبَّنَا اطْمِسْ عَلَى أَمْوَالِهِمْ وَاشْدُدْ عَلَى قُلُوبِهِمْ فَلا يُؤْمِنُوا حَتَّى يَرَوُا الْعَذَابَ الألِيمَ (٨٨) قَالَ قَدْ أُجِيبَتْ دَعْوَتُكُمَا فَاسْتَقِيمَا وَلا تَتَّبِعَانِّ سَبِيلَ الَّذِينَ لا يَعْلَمُونَ (٨٩) 

Allah s.w.t. menyebutkan penyebab yang menyelamatkan kaum Bani Israil dari Fir'aun dan kaumnya, serta bagaimana mereka lolos dari Fir'aun dan kaumnya.

"87. Dan Kami wahyukan kepada Musa dan saudaranya, "Hendaknya kamu berdua membuat bagi kaum kalian berdua di Mesir beberapa rumah""

Ketika situasi semakin memanas, di mana Fir’aun dan pengikutnya hendak menghalangi mereka dari menjalankan solat, pada mulanya Allah s.w.t. memerintahkan Musa a.s. dan Harun a.s. (saudaranya) untuk mengambil rumah-rumah di Mesir sebagai tempat tinggal buat kaumnya. Maksudnya, suruhlah kaummu mengambil rumah-rumah agar dapat bersembunyi.

"dan jadikanlah rumah-rumah kalian kiblat"

Jadikanlah oleh kalian rumah-rumah kalian itu tempat solat. Di sana mereka solat dalam keadaan aman sebagai pengganti melakukan solat di gereja dan biara umum.

"dan dirikanlah solat"

Laksanakanlah solat kerana solat dapat membantu kalian mengatasi berbagai masalah.

"dan berilah khabar gembira orang-orang mukmin."

Gembirakanlah orang-orang yang beriman dengan kemenangan dan syurga, kerana setelah kesulitan ada kemudahan, dan ketika keadaan semakin memanas, maka pertolongan Allah semakin dekat.

Musa a.s. melihat kuatnya keadaan Fir'aun dan pemuka-pemuka kaumnya, namun semakin jauhnya dia dari keimanan. Mereka menolak perkara yang hak dan terus-menerus berada dalam kesesatan dan kekufuran mereka sambil menentang dan ingkar; kerana perbuatan aniaya, kebongkakan, kesombongan dan keangkara-murkaan mereka. Maka Musa a.s. mendoakan keburukan terhadap mereka.

"88. Dan berkata Musa, "Ya Tuhan kami, sesungguhnya Engkau telah memberikan Fir'aun dan pemuka-pemukanya perhiasan dan harta kekayaan dalam kehidupan dunia.""

Iaitu perhiasan duniawi dan kesenangan-kesenangannya berupa perhiasan, pakaian yang bagus, rumah yang indah, kenderaan yang mewah pada waktu itu dan dibantu oleh para pelayan, dan harta kekayaan yang banyak lagi berlimpah.

"Ya Tuhan kami, mereka hendak menyesatkan dari jalanMu."

Akibatnya mereka menyesatkan manusia dari jalanMu. Iaitu harta yang Engkau berikan kepada mereka tidak membuat mereka bersyukur, bahkan mereka menggunakannya untuk menyesatkan manusia dari jalanMu; sehingga mereka sesat lagi menyesatkan.

Ada yang menafsirkan, Engkau telah memberi mereka hal tersebut, padahal Engkau mengetahui bahawa mereka tidak akan beriman kepada apa yang Engkau utuskan melaluiku kepada mereka, sebagai istidraj dari Engkau buat mereka.

"Ya Tuhan kami, binasakanlah harta kekayaan mereka"

Iaitu binasakanlah harta benda mereka, baik dengan membinasakannya atau dengan menjadikannya batu sehingga tidak bermanfaat,

"dan keraskanlah hati-hati mereka,"

Iaitu kunci matilah hati mereka.

"maka mereka tidak beriman sehingga mereka melihat azab yang pedih."

Sehingga mereka tidak beriman sampai mereka melihat siksaan yang pedih. Doa yang dipanjatkan oleh Musa a.s. ini merupakan ungkapan kemarahannya demi membela Allah dan agamaNya terhadap Fir'aun dan pemuka-pemuka kaumnya.

Menurut pandangannya mereka telah jelas tidak ada manfaatnya dan tiada kebaikan barang sedikit pun dalam diri mereka. Mereka berani mengerjakan larangan Allah, mengadakan kerosakan, dan menghalangi manusia dari jalan Allah.

Kerana itulah Allah s.w.t. memperkenankan doa Musa a.s. terhadap mereka, sedangkan saudaranya (Harun a.s.) mengamininya.

"89. Dia berfirman, "Sungguh telah diperkenankan permohonan kalian berdua,""

Allah s.w.t. berfirman, "Sungguh, telah diperkenankan permohonan kamu berdua." Disebutkan “kamu berdua” sedangkan yang berdoa adalah Musa a.s. adalah kerana Harun a.s. mengaminkan. Hal ini menunjukkan, bahawa orang yang mengaminkan ikut serta dalam doa orang yang berdoa.

"maka istiqamahlah, dan janganlah kalian berdua mengikuti jalan orang-orang yang tidak mengetahui."

Kerana itu, tetaplah kamu berdua pada jalan yang lurus di atas agama dan dakwah sampai azab datang kepada mereka, dan janganlah sekali-kali kamu berdua mengikuti jalan orang-orang yang tidak mengetahui. Iaitu jalan orang-orang yang jahil lagi sesat, yang menyimpang dari jalan yang lurus lagi menempuh jalan yang mengarah ke neraka.

Para ulama mengatakan bahawa Fir'aun tinggal selama empat puluh tahun sesudah adanya doa ini. Ada yang mengatakan hanya empat puluh hari.

Tiada ulasan:

KANDUNGAN.

JUZUK 1. Isti'adzah.    Al Fatihah 1 , 2 , 3 , 4 , 5 , 6 , 7 . Al Baqarah 1-5 , 6-7 , 8-9 , 10-16 , 17-20 , 21-25 , 26-27 , 28-29 , 3...