Isnin, 3 Februari 2020

3:62-68 Tafsir Surah Ali Imran, ayat 62-68.

إِنَّ هَذَا لَهُوَ الْقَصَصُ الْحَقُّ وَمَا مِنْ إِلَهٍ إِلا اللَّهُ وَإِنَّ اللَّهَ لَهُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ (٦٢) فَإِنْ تَوَلَّوْا فَإِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ بِالْمُفْسِدِينَ (٦٣) قُلْ يَا أَهْلَ الْكِتَابِ تَعَالَوْا إِلَى كَلِمَةٍ سَوَاءٍ بَيْنَنَا وَبَيْنَكُمْ أَلا نَعْبُدَ إِلا اللَّهَ وَلا نُشْرِكَ بِهِ شَيْئًا وَلا يَتَّخِذَ بَعْضُنَا بَعْضًا أَرْبَابًا مِنْ دُونِ اللَّهِ فَإِنْ تَوَلَّوْا فَقُولُوا اشْهَدُوا بِأَنَّا مُسْلِمُونَ (٦٤) يَا أَهْلَ الْكِتَابِ لِمَ تُحَاجُّونَ فِي إِبْرَاهِيمَ وَمَا أُنْزِلَتِ التَّوْرَاةُ وَالإنْجِيلُ إِلا مِنْ بَعْدِهِ أَفَلا تَعْقِلُونَ (٦٥) هَا أَنْتُمْ هَؤُلاءِ حَاجَجْتُمْ فِيمَا لَكُمْ بِهِ عِلْمٌ فَلِمَ تُحَاجُّونَ فِيمَا لَيْسَ لَكُمْ بِهِ عِلْمٌ وَاللَّهُ يَعْلَمُ وَأَنْتُمْ لا تَعْلَمُونَ (٦٦) مَا كَانَ إِبْرَاهِيمُ يَهُودِيًّا وَلا نَصْرَانِيًّا وَلَكِنْ كَانَ حَنِيفًا مُسْلِمًا وَمَا كَانَ مِنَ الْمُشْرِكِينَ  (٦٧) إِنَّ أَوْلَى النَّاسِ بِإِبْرَاهِيمَ لَلَّذِينَ اتَّبَعُوهُ وَهَذَا النَّبِيُّ وَالَّذِينَ آمَنُوا وَاللَّهُ وَلِيُّ الْمُؤْمِنِينَ (٦٨) 

Kemudian Allah s.w.t. berfirman kepada Nabi Muhammad s.a.w.,

"62. Sungguh ini, sungguh ia kisah yang benar."

Sesungguhnya ini adalah kisah yang benar, iaitu apa yang telah Kami kisahkan kepadamu tentang Isa adalah kisah yang benar, yang tidak diragukan lagi kebenarannya dan sesuai dengan kejadiannya.

"Dan tidak ada dari tuhan melainkan Allah."

Tidak ada Tuhan yang berhak disembah selain Allah.

"Dan sesungguhnya Allah, sungguh Dia Maha Perkasa Maha Bijaksana." 

Sesungguhnya Allah Mahaperkasa lagi Mahabijaksana.

"63. Maka jika mereka berpaling, maka sungguh Allah Maha Mengetahui terhadap orang-orang yang berbuat kerosakan." 

Kemudian jika mereka enggan menerima kebenaran kisah ini dan tetap berpegang kepada selainnya yang batil, maka dialah orang yang merosak, dan Allah Maha Mengetahui tentang orang yang berbuat kerosakan. Kelak Dia akan membalas perbuatannya itu dengan balasan yang seburuk-buruknya.

Khitab (perintah) ini bersifat umum mencakup semua Ahli Kitab dari kalangan Yahudi dan Nasrani serta orang-orang yang sealiran dengan mereka. Allah s.w.t. memerintahkan Nabi Muhammad s.a.w.,

"64. Katakanlah, "Wahai Ahlul Kitab, marilah kalian kepada kalimat yang sama antara kami dan antara kalian""

Wahai ahli Kitab! marilah berpegang kepada suatu kalimat (ketetapan) yang tidak ada perselisihan antara kami dan kalian. Definisi kalimat ialah sebuah jumlah (kalimat) yang memberikan suatu faedah (pengertian). Begitu juga yang dimaksud dengan kalimat dalam ayat ini.

Kalimat ini merupakan kalimat yang adil, pertengahan dan tidak ada perselisihan di antara kami dan kalian mengenainya. Ia disepakati oleh para nabi dan rasul, dan tidak ada yang menyelisihinya selain orang yang keras kepala dan sesat.

Kalimat tersebut bukanlah kalimat yang khusus bagi pihak tertentu, bahkan semua juga harus memilikinya. Hal ini merupakan sikap adil dalam berbicara dan insaf dalam berdebat.

"bahawa tidaklah kami menyembah kecuali Allah dan kami tidak menyekutukan denganNya sesuatu" 

Bahawa kita tidak menyembah selain Allah dan kita tidak mempersekutukanNya dengan sesuatu pun, baik dengan nabi, malaikat, patung, berhala, salib, haiwan, wasan, taghut, api, maupun benda mati.

Kita Esakan Allah dengan menyembahNya semata, tanpa sekutu bagiNya. Hal ini merupakan seruan yang dilakukan oleh semua rasul. Kalimat tersebut adalah kalimat Laailaahaillallah.

"dan tidak menjadikan sebahagian kita sebahagian yang lain tuhan-tuhan dari selain Allah."

Dan bahawa kita tidak menjadikan satu sama lain tuhan-tuhan selain Allah, iaitu sebahagian kita menaati sebahagian yang lain dalam bermaksiat kepada Allah s.w.t., seperti menjadikan rahib dan orang alim sebagai tuhan, dengan mentaati apa yang mereka perintahkan walaupun menyalahi perintah Allah.

Misalnya ketika mereka menghalalkan apa yang Allah haramkan, mereka mengikutinya, dan ketika mereka mengharamkan apa yang Allah halalkan, mereka pun mengikutinya.

Dalam ayat ini terdapat perintah agar kita hanya taat mutlak kepada Allah dan RasulNya dan tidak taat kepada makhluk saat mereka bermaksiat kepada Allah.

"Maka jika mereka berpaling, maka katakanlah, "Saksikanlah bahawa kami orang-orang yang menyerahkan diri.""

Jika mereka berpaling dari keadilan ini dan seruan ini, hendaklah mereka mempersaksikan kalian bahawa kalian tetap berada dalam agama Islam yang telah disyariatkan oleh Allah untuk kalian. Maka katakanlah kepada mereka, "Saksikanlah, bahawa kami adalah orang-orang menyerahkan diri kepada Allah."

Faedah mengatakan kata-kata ini kepada mereka (ahlul kitab) adalah untuk menegakkan hujah kepada mereka. Di samping itu, jika kita telah tunduk dan beriman, maka Allah tidak peduli dengan orang-orang yang tidak mau masuk Islam kerana memang niat mereka yang buruk.

Demikian juga menunjukkan, bahawa ketika datang syubhat kepada seorang muslim, hendaknya mereka memperbaharui imannya dan menampakkan keislamannya sebagai pemberitahuan terhadap keimanannya dan tanda syukur terhadap nikmat Tuhannya.

Orang-orang Nasrani Najran dan para pendeta Yahudi berkumpul di hadapan Rasulullah s.a.w., lalu mereka saling berbantahan di antara mereka di hadapan Beliau. Para pendeta Yahudi berkata bahawa Ibrahim itu tiada lain adalah seorang Yahudi. Sedangkan orang-orang Nasrani berkata bahawa Ibrahim tiada lain adalah seorang Nasrani. Maka Allah menurunkan firmanNya mengingkari perbuatan mereka,

"65. Wahai ahli Kitab! Mengapa kalian bantah-membantah tentang Ibrahim dan tidak diturunkan Taurat dan Injil melainkan setelahnya." 

Wahai ahli Kitab! Mengapa kalian berbantah-bantahan tentang Ibrahim, padahal Taurat dan Injil tidak diturunkan melainkan sesudah Ibrahim.

Mengapa kalian, hai orang-orang Yahudi mengakui bahawa Ibrahim a.s. adalah seorang Yahudi; padahal masa Beliau jauh sebelum Allah menurunkan kitab Taurat kepada Musa a.s.?

Bagaimana pula kalian, hai orang-orang Nasrani, mengakui bahawa Ibrahim a.s. adalah seorang Nasrani; padahal Nasrani baru ada jauh sesudah Beliau dalam jarak zaman yang jauh sekali?

"Maka apakah kalian tidak berakal?"

Adakah kalian tidak mengerti? Tidakkah kalian berfikir?

"66. Begitulah kalian! Wahai orang-orang berbantah-bantah tentang apa yang bagi kalian dengannya pengetahuan," 

Begitulah kalian! Kalian ini sewajarnya berbantah-bantahan tentang hal yang kalian ketahui, iaitu tentang Musa a.s., Isa a.s. dan Nabi Muhammad s.a.w.

Seandainya kalian berbantah-bantahan tentang kitab yang ada di tangan kalian yang sebahagiannya terdapat hal-hal yang berkaitan dengan agama mereka yang disyariatkan buat kalian hingga masa Nabi Muhammad s.a.w. diangkat menjadi seorang utusan, maka hal tersebut lebih utama bagi kalian.

"maka mengapa kalian berbantah-bantahan tentang apa yang tidak ada bagi kalian dengannya pengetahuan?"

Tetapi mengapa kalian berbantah-bantahan juga tentang apa yang tidak kalian ketahui, iaitu tentang Ibrahim a.s.?

Sesungguhnya orang-orang Yahudi dan orang-orang Nasrani hanyalah membicarakan hal-hal yang tidak mereka ketahui. Mereka berbantah-bantahan tentang hal Ibrahim tanpa ilmu. Maka Allah s.w.t. mengingkari perbuatan mereka itu.

"Dan Allah mengetahui dan kalian tidak mengetahui."

Allah mengetahui, sedangkan kalian tidak mengetahui. Kembalikanlah hal-hal yang tidak kalian ketahui kepada Tuhan Yang mengetahui yang ghaib dan yang nyata yang mengetahui semua perkara sesuai dengan hakikat dan kejelasannya.

"67. Bukanlah dia Ibrahim seorang Yahudi dan tidak seorang Nasrani, akan tetapi dia seorang yang hanif lagi muslim." 

Ibrahim a.s. bukanlah seorang Yahudi dan bukan juga seorang Nasrani, tetapi Beliau adalah seorang yang lurus lagi menyerahkan diri kepada Allah. Lurus bermaksud jauh dari syirik (mempersekutukan Allah) dan jauh dari kesesatan. Beliau menyimpang dari kemusyrikan dan cenderung kepada iman.

"Dan bukanlah dia termasuk orang-orang yang musyrik."

Beliau sekali-kali bukanlah termasuk orang-orang yang mempersekutukan Allah.

"68. Sesungguhnya paling dekat manusia dengan Ibrahim adalah orang-orang yang mengikutinya dan ini nabi, dan orang-orang yang mereka beriman."

Sesungguhnya orang yang paling berhak dengan Ibrahim a.s. ialah orang-orang yang mengikuti Beliau dan Nabi Muhammad s.a.w., juga orang-orang yang beriman kepada Nabi Muhammad s.a.w., kerana kebanyakan syari'at Beliau sama dengan syari'at Ibrahim a.s.

Nabi s.a.w. dan orang-orang yang beriman inilah yang lebih sesuai mengatakan bahawa mereka di atas agama Ibrahim a.s.

Adapun orang-orang yang membuang agamanya ke belakangnya seperti orang-orang Yahudi, Nasrani dan orang-orang musyrik, bukanlah di atas agama Ibrahim a.s., dan Beliau berlepas diri dari mereka.

"Dan Allah Pelindung orang-orang yang beriman." 

Allah adalah Pelindung semua orang yang beriman kepada rasul-rasulNya.

Tiada ulasan:

KANDUNGAN.

JUZUK 1. Isti'adzah.    Al Fatihah 1 , 2 , 3 , 4 , 5 , 6 , 7 . Al Baqarah 1-5 , 6-7 , 8-9 , 10-16 , 17-20 , 21-25 , 26-27 , 28-29 , 3...