Rabu, 19 Februari 2020

6:91-92 Tafsir Surah Al An’am, ayat 91-92.

وَمَا قَدَرُوا اللَّهَ حَقَّ قَدْرِهِ إِذْ قَالُوا مَا أَنْزَلَ اللَّهُ عَلَى بَشَرٍ مِنْ شَيْءٍ قُلْ مَنْ أَنْزَلَ الْكِتَابَ الَّذِي جَاءَ بِهِ مُوسَى نُورًا وَهُدًى لِلنَّاسِ تَجْعَلُونَهُ قَرَاطِيسَ تُبْدُونَهَا وَتُخْفُونَ كَثِيرًا وَعُلِّمْتُمْ مَا لَمْ تَعْلَمُوا أَنْتُمْ وَلا آبَاؤُكُمْ قُلِ اللَّهُ ثُمَّ ذَرْهُمْ فِي خَوْضِهِمْ يَلْعَبُونَ   (٩١) وَهَذَا كِتَابٌ أَنْزَلْنَاهُ مُبَارَكٌ مُصَدِّقُ الَّذِي بَيْنَ يَدَيْهِ وَلِتُنْذِرَ أُمَّ الْقُرَى وَمَنْ حَوْلَهَا وَالَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالآخِرَةِ يُؤْمِنُونَ بِهِ وَهُمْ عَلَى صَلاتِهِمْ يُحَافِظُونَ (٩٢) 

Allah s.w.t. berfirman,

"91. Dan tidak mereka mengagungkan Allah semestinya pengagunganNya" 

Mereka sama sekali tidak menghormati Allah dengan penghormatan yang semestinya kerana mereka mendustakan rasul-rasulNya yang ditujukan kepada mereka.

Ayat ini diturunkan berkenaan dengan orang-orang Quraisy, kerana ayat ini adalah ayat Makkiyyah, dan orang-orang Yahudi tidak mengingkari adanya penurunan kitab-kitab dari langit. Tetapi orang-orang Quraisy dan orang-orang Arab dahulu mengingkari kerasulan Nabi Muhammad s.a.w. kerana Beliau seorang manusia.

Ada yang mengatakan mereka adalah segolongan kaum Yahudi. Ada yang mengatakan Fanhas, salah seorang lelaki kaum Yahudi. Ada yang mengatakan Malik Ibnus Saif.

"ketika mereka berkata, "Tidak Allah menurunkan kepada manusia sesuatu pun.""

Ketika mereka berkata kepada Nabi Muhammad s.a.w. saat mereka menentang Al Qur’an, "Allah tidak menurunkan sesuatu pun kepada manusia." Perkataan yang mereka sebutkan itu sama saja mencacatkan kebijaksanaan Allah dan menyangka bahawa Dia membiarkan begitu saja hamba-hambaNya; tidak memerintah dan tidak melarang.

Bahkan menolak nikmat terbesar yang diberikan Allah kepada hamba-hambaNya, iaitu pengutusan rasul, di mana tidak ada jalan bagi manusia untuk mendapat kebahagiaan dan keberuntungan kecuali dengannya. Allah s.w.t. memerintahkan Nabi Muhammad s.a.w.,

"Katakanlah, "Siapa yang menurunkan Kitab yang datang dengannya Musa cahaya dan petunjuk bagi manusia?""

Katakanlah kepada mereka yang ingkar dengan adanya penurunan suatu kitab dari sisi Allah, "Siapakah yang menurunkan kitab Taurat yang telah kalian dan semua orang ketahui dibawa oleh Musa sebagai cahaya dan petunjuk bagi manusia? Iaitu sebagai cahaya bagi gelapnya kebodohan, cahaya untuk mengatasi semua kesulitan dan sebagai petunjuk di dalam masalah syubhat yang gelap.

"kalian menjadikannya pada lembaran-lembaran kertas,"

Kalian jadikan kitab itu lembaran-lembaran kertas, iaitu mereka menyalinnya dalam lembaran kertas yang bercerai-berai. Mereka jadikan seluruhnya berupa kertas-kertas yang mereka salinkan ke dalamnya dari Al Kitab yang asli yang ada di tangan mereka.

Lalu mereka melakukan banyak perubahan padanya, mereka ganti, dan mereka takwilkan sendiri; kemudian mereka katakan bahawa ia dari sisi Allah, iaitu dari Kitab yang diturunkanNya, padahal kenyataannya bukan dari sisi Allah, melainkan dari mereka sendiri.

"kalian perlihatkannya dan kalian sembunyikan kebanyakan."

Kalian perlihatkan sebahagiannya dan kalian sembunyikan sebahagian besarnya. Iaitu mereka tampakkan apa yang sesuai dengan keinginan mereka, mereka sembunyikan yang tidak sesuai dengan keinginan mereka dan mereka lebih banyak menyembunyikan isi kitab itu. Antara yang mereka sembunyikan adalah sifat Nabi Muhammad s.a.w.

"padahal kalian telah diajarkan apa yang tidak kalian ketahui, kalian dan tidak bapa-bapa kalian?"

Padahal telah diajarkan kepada kalian dalam kitab itu apa yang tidak kalian dan nenek moyang kalian mengetahuinya. Iaitu perihal siapa yang menurunkan Al Qur'an, yang melaluinya Allah mengajarkan dan menyampaikan kepada kalian sebahagian dari berita masa silam dan berita yang akan datang, padahal sebelum itu kalian dan nenek moyang kalian tidak mengetahuinya.

Ada yang mengatakan bahawa mereka adalah orang-orang musyrik Arab. Ada yang mengatakan, yang dimaksudkan adalah kaum muslim.

"Katakanlah, "Allah,""

Allahlah yang menurunkannya.

"kemudian, biarkanlah mereka dalam kesesatan mereka mereka bermain-main." 

Kemudian sesudah kalian menyampaikan Al Qur'an kepada mereka, biarkanlah mereka bermain-main dalam kebodohan dan kesesatannya, hingga datang kepada mereka kepastian yang meyakinkan dari Allah. Maka mereka akan mengetahui siapakah yang akan mendapat akibat yang terpuji, adakah mereka ataukah hamba-hamba Allah yang bertakwa.

Perkataan “Biarkanlah mereka bermain-main dalam kesesatannya” adalah sebagai sindiran kepada mereka, seakan-akan mereka dipandang sebagai kanak-kanak yang belum berakal.

"92. Dan ini Kitab Kami telah menurunkannya yang diberkahi, yang membenarkan kitab-kitab yang diturunkan sebelumnya" 

Al Quran ini adalah kitab yang telah Kami turunkan dengan penuh berkah kerana banyak kebaikannya. Ia membenarkan, iaitu sesuai dan menjadi saksi terhadap kebenaran kitab-kitab yang diturunkan sebelumnya, iaitu kitab-kitab dan sahifah-sahifah (lembaran) yang diturunkan sebelum Al Quran.

"dan agar kamu memberi peringatan kepada penduduk Ummul Qura dan orang yang di sekelilingnya."

Agar kamu memberi peringatan kepada penduduk Ummul Qura, iaitu kota Mekah dan orang-orang yang di luar lingkungannya dari kalangan kabilah-kabilah Arab Badui dan semua bangsa dari keturunan Anak Adam, baik yang Arab maupun yang 'Ajam (selain Arab), iaitu semua manusia.

Rasulullah s.a.w. bersabda, "Aku dianugerahi lima perkara yang belum pernah diberikan kepada seorang nabi pun sebelumku." Lalu Beliau s.a.w. antara lain menyebutkan, "Dahulu nabi diutus hanya khusus kepada kaumnya, sedangkan aku diutus untuk seluruh umat manusia."

"Dan orang-orang yang mereka beriman kepada akhirat, mereka beriman kepadanya" 

Orang-orang yang beriman kepada adanya kehidupan akhirat tentu beriman kepada Al Qur'an. Iaitu setiap orang yang beriman kepada Allah dan hari kemudian, beriman pula kepada kitab Al Qur'an yang diberkahi ini, yang Kami turunkan kepadamu, hai Muhammad.

"dan mereka terhadap solat menjaga."

Mereka sentiasa memelihara solatnya. Iaitu mereka mendirikan apa yang difardukan kepada mereka, iaitu menunaikan solat-solat fardu tepat pada waktunya masing-masing. Mereka menjaga syarat dan rukunnya, adab dan penyempurnanya. Semoga Allah menjadikan kita termasuk golongan mereka, Alahumma aamin.

Tiada ulasan:

KANDUNGAN.

JUZUK 1. Isti'adzah.    Al Fatihah 1 , 2 , 3 , 4 , 5 , 6 , 7 . Al Baqarah 1-5 , 6-7 , 8-9 , 10-16 , 17-20 , 21-25 , 26-27 , 28-29 , 3...