Khamis, 20 Februari 2020

7:65-72 Tafsir Surah Al A’raf, ayat 65-72.

وَإِلَى عَادٍ أَخَاهُمْ هُودًا قَالَ يَا قَوْمِ اعْبُدُوا اللَّهَ مَا لَكُمْ مِنْ إِلَهٍ غَيْرُهُ أَفَلا تَتَّقُونَ (٦٥) قَالَ الْمَلأ الَّذِينَ كَفَرُوا مِنْ قَوْمِهِ إِنَّا لَنَرَاكَ فِي سَفَاهَةٍ وَإِنَّا لَنَظُنُّكَ مِنَ الْكَاذِبِينَ (٦٦) قَالَ يَا قَوْمِ لَيْسَ بِي سَفَاهَةٌ وَلَكِنِّي رَسُولٌ مِنْ رَبِّ الْعَالَمِينَ (٦٧) أُبَلِّغُكُمْ رِسَالاتِ رَبِّي وَأَنَا لَكُمْ نَاصِحٌ أَمِينٌ (٦٨) أَوَعَجِبْتُمْ أَنْ جَاءَكُمْ ذِكْرٌ مِنْ رَبِّكُمْ عَلَى رَجُلٍ مِنْكُمْ لِيُنْذِرَكُمْ وَاذْكُرُوا إِذْ جَعَلَكُمْ خُلَفَاءَ مِنْ بَعْدِ قَوْمِ نُوحٍ وَزَادَكُمْ فِي الْخَلْقِ بَسْطَةً فَاذْكُرُوا آلاءَ اللَّهِ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ (٦٩) قَالُوا أَجِئْتَنَا لِنَعْبُدَ اللَّهَ وَحْدَهُ وَنَذَرَ مَا كَانَ يَعْبُدُ آبَاؤُنَا فَأْتِنَا بِمَا تَعِدُنَا إِنْ كُنْتَ مِنَ الصَّادِقِينَ (٧٠) قَالَ قَدْ وَقَعَ عَلَيْكُمْ مِنْ رَبِّكُمْ رِجْسٌ وَغَضَبٌ أَتُجَادِلُونَنِي فِي أَسْمَاءٍ سَمَّيْتُمُوهَا أَنْتُمْ وَآبَاؤُكُمْ مَا نَزَّلَ اللَّهُ بِهَا مِنْ سُلْطَانٍ فَانْتَظِرُوا إِنِّي مَعَكُمْ مِنَ الْمُنْتَظِرِينَ (٧١) فَأَنْجَيْنَاهُ وَالَّذِينَ مَعَهُ بِرَحْمَةٍ مِنَّا وَقَطَعْنَا دَابِرَ الَّذِينَ كَذَّبُوا بِآيَاتِنَا وَمَا كَانُوا مُؤْمِنِينَ (٧٢) 

Allah s.w.t. berfirman,

"65. Dan kepada 'Ad saudara mereka Hud. Dia berkata, "Wahai kaumku! Sembahlah Allah! Tidak ada bagi kalian Tuhan selain Dia. Maka apakah kalian tidak bertakwa?""

Allah s.w.t. telah mengutus kepada kaum 'Ad saudara mereka Hud a.s. Beliau berkata, "Wahai kaumku! Sembahlah Allah! Sekali-kali tidak ada Tuhan sembahan bagi kalian selain dariNya. Maka mengapa kalian tidak bertakwa?"

"66. Berkata pemuka-pemuka orang-orang yang kafir dari kaumnya, "Sungguh kami benar-benar memandang kamu dalam keadaan kurang akal dan sungguh kami anggap kamu termasuk orang-orang yang berdusta.""

Al mala’ bermaksud pembesar dan pemuka dari kalangan suatu kaum. Pemuka-pemuka orang-orang yang kafir dari kaumnya yang menolak dakwah Hud a.s. dan mencela pandangannya berkata,

"Sesungguhnya kami memandang kamu benar-benar kurang waras dan kami kira kamu termasuk orang orang yang berdusta."

Padahal yang sebenarnya kurang waras adalah orang-orang yang menyembah sesuatu yang tidak memberi manfaat apa-apa berupa batu dan pepohonan, bahkan lebih lemah daripada penyembahnya.

"67. Dia berkata, "Wahai kaumku, tidak ada padaku kekurangan akal, akan tetapi aku Rasul dari Tuhan seluruh alam.""

Hud a.s. menjawab, "Wahai kaumku! Bukan aku kurang waras, tetapi aku ini adalah utusan dari Tuhan semesta alam." iaitu aku tidaklah seperti apa yang kalian sangka, bahkan aku datang kepada kalian untuk menyampaikan perkara yang hak dari Allah Yang Menciptakan segala sesuatu, Dia adalah Tuhan segala sesuatu dan Yang Memilikinya.

"68. Aku sampaikan pada kalian risalah Tuhanku dan aku bagi kalian pemberi nasihat yang dapat dipercaya." 

Aku menyampaikan kepada kalian amanat Tuhanku dan pemberi nasihat yang terpercaya kepada kalian. Oleh kerana itu, kewajiban kalian adalah menerimanya, tunduk dan taat kepada Allah Rabbul ‘alamin.

Hal yang disebutkan dalam ayat ini merupakan sifat-sifat yang dimiliki oleh semua rasul, iaitu menyampaikan risalah Allah, memberi nasihat, dan dipercaya.

"69. Apakah kalian hairan bahawasanya telah datang pada kalian peringatan dari Tuhan kalian atas seorang lelaki di antara kalian untuk memberi kalian peringatan?" 

Adakah kalian tidak percaya dan hairan bahawa datang kepada kalian peringatan dari Tuhan kalian yang dibawa oleh seorang lelaki dari kalangan kalian sendiri untuk memberi peringatan kepada kalian?

Iaitu, janganlah kalian hairan bila Allah mengirimkan kepada kalian seorang utusan dari kalangan kalian untuk memberi peringatan kepada kalian akan hari-hari Allah yang pada hari itu kalian menghadap kepadaNya. Mengapa kalian tidak bersyukur kepada Allah atas kurnia ini?

"Dan ingatlah kalian ketika Dia jadikan kalian pengganti-pengganti setelah kaum Nuh" 

Ingatlah oleh kamu sekalian di waktu Allah menjadikan kalian sebagai pengganti-pengganti yang berkuasa sesudah lenyapnya kaum Nuh. Iaitu ingatlah oleh kalian akan nikmat Allah kepada kalian kerana Dia telah menjadikan dari keturunan Nuh yang berkat doanya Allah membinasakan seluruh penduduk bumi, sebab mereka menentangnya dan mendustakannya.

Allah membinasakan mereka, dan membiarkan kalian untuk melihat apa yang kalian kerjakan, dan berhati-hatilah jika kalian sama mendustakan seperti mereka, Dia akan menimpakan azab kepada kalian sebagaimana kepada mereka.

"dan Dia tambahkan kalian dalam penciptaan kekuatan."

Allah juga telah melebihkan kekuatan tubuh dan perawakan kalian daripada kaum Nuh itu. Iaitu Dia menjadikan tubuh mereka sangat tinggi dan sangat kuat perawakannya lebih daripada manusia sejenis mereka.

"Maka ingatlah kalian nikmat-nikmat Allah agar kalian beruntung."

Maka ingatlah nikmat-nikmat Allah dan kurniaNya kepada kalian supaya kalian mendapat keberuntungan.

Pujilah Allah dan bersyukurlah kepadaNya kerana Dia memberi tempat kepada kalian di bumi, menjadikan kalian sebagai khalifah-khalifah terhadap umat-umat yang binasa kerana mendustakan rasul.

Tetapi mereka membangkang, tidak percaya dan ingkar terhadap Hud a.s.

"70. Mereka berkata, "Apakah kamu datang kepada kami agar kami menyembah Allah semata dan tinggalkan apa yang ia telah menyembah bapa-bapa kami?""

Adakah kedatanganmu kepada kami agar kami hanya menyembah Allah saja dan meninggalkan apa yang biasa disembah oleh nenek moyang kami?

"Maka datangkan pada kami dengan apa yang kamu ancamkan pada kami jika kamu termasuk orang-orang yang benar.""

Maka buktikanlah ancamanmu kepada kami, datangkanlah azab yang kamu ancamkan kepada kami jika kamu termasuk orang-orang yang benar.

Kaum Nabi Hud adalah kaum penyembah berhala-berhala. Di antaranya ada berhala yang diberi nama Samad, ada yang diberi nama Sumud, dan yang lainnya lagi diberi nama Al Hana.

"71. Dia berkata, "Sungguh akan menimpa atas kalian dari Tuhan kalian azab dan kemurkaan.""

Hud a.s. menjawab, "Sungguh azab dan kemurkaan dari Tuhan akan menimpa kalian." Demikian itu kerana sebab-sebabnya telah ada. Azab dari Tuhan kalian telah pasti akan menimpa kepada kalian disebabkan ucapan kalian itu.

"Apakah kalian mendebatku tentang nama-nama yang kalian membuat-buatnya kalian dan bapa-bapa kalian?" 

Adakah kalian hendak berbantah dengan aku tentang nama-nama berhala yang kalian dan nenek moyang kalian menamakannya sendiri?

Iaitu adakah kalian membantahku sehubungan dengan kebatilan berhala-berhala yang diberi nama oleh kalian dan nenek moyang kalian sebagai tuhan-tuhan yang kalian sembah?

"padahal tidaklah Allah turunkan dengannya keterangan apa pun."

Padahal berhala-berhala itu tidak dapat menimpakan bahaya, tidak pula memberikan manfaat, dan Allah tidak pernah menjadikan dalil atau hujah bagi kalian untuk menyembah berhala-berhala itu.

Jika hal itu benar, tentu Allah akan menurunkan keterangan. Oleh kerana Allah tidak menurunkan keterangan, maka yang demikian menunjukkan bahawa hal itu tidak benar.

"Maka tunggulah kalian, sesungguhnya aku bersama kalian termasuk yang menunggu."

Maka tunggulah kalian azab itu, sesungguhnya aku juga termasuk orang yang menunggu bersama kalian.

Maka Allah mengirimkan kepada mereka angin yang membinasakan. Angin itu tidak membiarkan sesuatu pun yang dilandanya, kecuali dijadikannya seperti serbuk, sehingga tidak ada yang terlihat lagi selain tempat tinggal mereka.

Maka perhatikanlah bagaimana akibat orang-orang yang telah mendapat peringatan, tetapi mereka menolaknya.

"72. Maka Kami selamatkan dia dan orang-orang yang bersama dia dengan rahmat dari Kami, dan Kami binasakan semua orang-orang yang mendustakan ayat-ayat Kami, dan tidaklah mereka beriman."

Maka Kami selamatkan Hud beserta orang-orang yang bersamanya dengan rahmat yang besar dari Kami, dan Kami musnahkan sampai ke akar-akarnya orang-orang yang mendustakan ayat-ayat Kami, dan mereka bukanlah orang-orang yang beriman.

Tiada ulasan:

KANDUNGAN.

JUZUK 1. Isti'adzah.    Al Fatihah 1 , 2 , 3 , 4 , 5 , 6 , 7 . Al Baqarah 1-5 , 6-7 , 8-9 , 10-16 , 17-20 , 21-25 , 26-27 , 28-29 , 3...