Sabtu, 1 Februari 2020

73:10-14 Tafsir Surah Al Muzzammil, ayat 10-14.

وَاصْبِرْ عَلَى مَا يَقُولُونَ وَاهْجُرْهُمْ هَجْرًا جَمِيلا (١٠) وَذَرْنِي وَالْمُكَذِّبِينَ أُولِي النَّعْمَةِ وَمَهِّلْهُمْ قَلِيلا (١١) إِنَّ لَدَيْنَا أَنْكَالا وَجَحِيمًا (١٢) وَطَعَامًا ذَا غُصَّةٍ وَعَذَابًا أَلِيمًا (١٣) يَوْمَ تَرْجُفُ الأرْضُ وَالْجِبَالُ وَكَانَتِ الْجِبَالُ كَثِيبًا مَهِيلا (١٤)

Setelah Allah s.w.t. memerintahkan solat secara khusus kepada Nabi Muhammad s.a.w. dan berzikir secara umum sehingga seorang hamba memiliki kemampuan untuk memikul beban dan mengerjakan pekerjaan yang berat, maka Allah s.w.t. memerintahkan Beliau s.a.w.,

"10. Dan bersabarlah atas apa yang mereka katakan dan tinggalkan mereka pindah yang baik." 

Bersabarlah terhadap ucapan dan caci maki orang-orang yang mendustakanmu dari kalangan orang-orang yang kurang akalnya dari kaummu, iaitu kaum kafir Mekah. Tetaplah kamu melaksanakan perintah Allah, tidak berhenti hanya kerana ada yang menghalangi.

Jauhilah mereka dengan cara yang baik, iaitu dengan cara yang tidak tercela, yang sesuai maslahat yang tidak ada gangguan padanya. Maka Beliau s.a.w. meninggalkan mereka dan berpaling dari mereka dan dari ucapan mereka yang menyakitkan.

Kemudian Allah s.w.t. berfirman kepada NabiNya yang isinya mengandung ancaman terhadap orang-orang kafir dari kalangan kaumnya, dan Dia adalah Tuhan Yang Mahabesar, tiada sesuatu pun yang dapat bertahan terhadap murkaNya,

"11. Dan biarkan Aku dan orang-orang yang mendustakan mempunyai kenikmatan, dan beri mereka tempoh sedikit." 

Biarkanlah Aku saja yang bertindak terhadap orang-orang yang mendustakan itu, seperti para tokoh kaum kafir Mekah, padahal mereka adalah orang-orang yang memiliki segala kenikmatan hidup, kemewahan dan harta yang banyak.

Sepatutnya mereka lebih taat berbanding orang lain, kerana mereka mempunyai semua sarananya dan dapat menunaikan hak-hak yang tidak dimiliki oleh selain mereka. Tetapi mereka bersikap melampaui batas ketika Allah s.w.t. meluaskan rezekiNya dan melimpahkan kurniaNya, dan mereka melihat diri mereka serba cukup.

Berilah mereka penangguhan sebentar atau sedikit waktu. Oleh kerana itu, tidak lama kemudian para tokoh mereka terbunuh di perang Badar.

"12. Sesungguhnya pada sisi Kami belenggu-belenggu dan api yang menyala-nyala." 

Ankalan bermaksud belengu-belenggu. Sesungguhnya pada sisi Kami ada belenggu-belenggu yang berat dan neraka yang apinya menyala-nyala dengan hebatnya, yang disiapkan untuk mereka yang mendustakan itu.

"13. Dan makanan menyumbat kerongkongan dan azab yang pedih." 

Ada makanan yang tersekat di kerongkongan, iaitu tidak keluar dari mulut dan tidak turun ke perut. Entah makanan itu zaqqum, dhari’ (pohon yang berduri), ghisliin (campuran darah dan nanah), atau duri dari neraka. Hal itu, kerana pahitnya makanan itu, atau baunya yang tidak sedap dan menyakitkannya makanan tersebut. Ada juga azab yang pedih.

"14. Pada hari bergoncang bumi dan gunung-gunung, dan jadilah gunung-gunung tumpukan pasir yang dicurahkan." 

Ingatlah pada hari ketika bumi dan gunung-gunung bergoncang keras dan dahsyat, dan menjadilah gunung-gunung itu yang sebelumnya batu-batu besar, kukuh, kuat dan keras, seperti longgokan pasir yang dicurahkan.

Setelah itu gunung-gunung itu diledakkan dengan ledakan yang sedahsyat-dahsyatnya, dilumatkan menjadi debu yang berhamburan, sehingga tiada sesuatu pun darinya melainkan lenyap. Lalu bumi menjadi datar sama sekali, tidak ada sedikit pun padanya tempat yang tinggi dan tidak pula tempat yang rendah. Semuanya rata, tiada bukit dan tiada lembah.

Tiada ulasan:

KANDUNGAN.

JUZUK 1. Isti'adzah.    Al Fatihah 1 , 2 , 3 , 4 , 5 , 6 , 7 . Al Baqarah 1-5 , 6-7 , 8-9 , 10-16 , 17-20 , 21-25 , 26-27 , 28-29 , 3...