Sabtu, 15 Februari 2020

73:15-19 Tafsir Surah Al Muzzammil, ayat 15-19.

إِنَّا أَرْسَلْنَا إِلَيْكُمْ رَسُولا شَاهِدًا عَلَيْكُمْ كَمَا أَرْسَلْنَا إِلَى فِرْعَوْنَ رَسُولا (١٥) فَعَصَى فِرْعَوْنُ الرَّسُولَ فَأَخَذْنَاهُ أَخْذًا وَبِيلا (١٦) فَكَيْفَ تَتَّقُونَ إِنْ كَفَرْتُمْ يَوْمًا يَجْعَلُ الْوِلْدَانَ شِيبًا (١٧) السَّمَاءُ مُنْفَطِرٌ بِهِ كَانَ وَعْدُهُ مَفْعُولا (١٨) إِنَّ هَذِهِ تَذْكِرَةٌ فَمَنْ شَاءَ اتَّخَذَ إِلَى رَبِّهِ سَبِيلا (١٩)

Allah s.w.t. berfirman, ditujukan kepada kaum kafir Quraisy, tetapi makna yang dimaksud terhadap seluruh manusia,

"15. Sungguh Kami telah mengutus kepada kalian rasul menjadi saksi atas kalian sebagaimana Kami telah mengutus kepada Fir'aun seorang rasul." 

Sesungguhnya Kami telah mengutus kepada kalian (hai orang kafir Mekah) seorang rasul yang menjadi saksi terhadap amal perbuatan kalian, sebagaimana dahulu Kami telah mengutus seorang rasul kepada Fir’aun.

Dalam ayat ini Allah s.w.t. memerintahkan manusia untuk memujiNya dan bersyukur kepadaNya kerana Dia telah mengutus Nabi yang ummi sebagai pemberi khabar gembira dan peringatan, yang menjadi saksi terhadap ummat atas amal yang mereka kerjakan.

Allah s.w.t. juga memerintahkan mereka untuk tidak kafir kepada Beliau seperti yang dilakukan Fir’aun yang kafir kepada Musa a.s. yang diutusNya kepadanya saat Beliau mengajak Fir’aun menyembah Allah.

"16. Maka menderhakai Fir'aun rasul, lalu Kami siksa dia siksaan yang berat." 

Namun Fir'aun menolak dan menderhakai rasul itu, maka Kami siksa dia dengan siksaan yang keras. Maka hati-hatilah kalian, jangan mendustakan rasul ini yang akibatnya kalian akan ditimpa azab seperti azab yang menimpa Fir'aun, yang telah disiksa oleh Allah dengan siksaan dari Tuhan Yang Mahaperkasa lagi Mahakuasa.

Kalian lebih utama untuk mendapat kebinasaan dan kehancuran bila mendustakan rasul kalian, kerana rasul kalian adalah rasul yang paling mulia dan lebih besar daripada Musa ibnu Imran.

"17. Maka bagaimana kalian bertakwa jika kalian ingkar hari menjadikan anak-anak muda beruban?" 

Lalu bagaimanakah kalian akan dapat menjaga diri kalian dari azab jika kalian tetap kafir kepada hari yang menjadikan kanak-kanak beruban, iaitu hari Kiamat? Kegemparan, kegoncangan dan huru-hara yang terjadi di hari itu sangat dahsyat. Segala sesuatu yang keras dan besar menjadi luluh.

"18. Langit terbelah kerananya, dia janjiNya terlaksana." 

Langit yang kuat pun menjadi pecah belah kerana kedahsyatan dan kegemparan yang terjadi pada hari kiamat itu. Adalah janji Allah yang menyatakan akan terjadinya hari kiamat itu pasti terjadi dan tidak dapat dielakkan lagi.

"19. Sesungguhnya ini peringatan."

Sesungguhnya ini, iaitu peristiwa yang terjadi pada hari Kiamat adalah suatu peringatan. Ada yang menafsirkan, sesungguhnya surah atau ayat ini adalah suatu peringatan bagi orang-orang yang berakal. Orang-orang yang beriman akan sedar dan mempersiapkan diri untuk menghadapinya.

"Maka barangsiapa yang menghendaki, dia mengambil kepada Tuhannya jalan." 

Barang siapa yang menghendaki, nescaya dia menempuh jalan lurus yang menyampaikannya kepada Tuhannya, iaitu dengan iman dan amal soleh atau mengikuti syariatNya. Maksudnya, dari mereka yang dikehendaki oleh Allah s.w.t. untuk mendapat hidayahNya. Allah telah menerangkan sejelas-jelasnya jalan yang dapat menuju Allah dan negeri akhirat (syurga).

Dalam ayat ini terdapat dalil bahawa Allah s.w.t. memberikan kemampuan pada hamba untuk melakukan perbuatan mereka.

Tiada ulasan:

KANDUNGAN.

JUZUK 1. Isti'adzah.    Al Fatihah 1 , 2 , 3 , 4 , 5 , 6 , 7 . Al Baqarah 1-5 , 6-7 , 8-9 , 10-16 , 17-20 , 21-25 , 26-27 , 28-29 , 3...