Khamis, 6 Februari 2020

8:9-14 Tafsir Surah Al Anfal, ayat 9-14.

إِذْ تَسْتَغِيثُونَ رَبَّكُمْ فَاسْتَجَابَ لَكُمْ أَنِّي مُمِدُّكُمْ بِأَلْفٍ مِنَ الْمَلائِكَةِ مُرْدِفِينَ (٩) وَمَا جَعَلَهُ اللَّهُ إِلا بُشْرَى وَلِتَطْمَئِنَّ بِهِ قُلُوبُكُمْ وَمَا النَّصْرُ إِلا مِنْ عِنْدِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ عَزِيزٌ حَكِيمٌ (١٠) إِذْ يُغَشِّيكُمُ النُّعَاسَ أَمَنَةً مِنْهُ وَيُنَزِّلُ عَلَيْكُمْ مِنَ السَّمَاءِ مَاءً لِيُطَهِّرَكُمْ بِهِ وَيُذْهِبَ عَنْكُمْ رِجْزَ الشَّيْطَانِ وَلِيَرْبِطَ عَلَى قُلُوبِكُمْ وَيُثَبِّتَ بِهِ الأقْدَامَ (١١) إِذْ يُوحِي رَبُّكَ إِلَى الْمَلائِكَةِ أَنِّي مَعَكُمْ فَثَبِّتُوا الَّذِينَ آمَنُوا سَأُلْقِي فِي قُلُوبِ الَّذِينَ كَفَرُوا الرُّعْبَ فَاضْرِبُوا فَوْقَ الأعْنَاقِ وَاضْرِبُوا مِنْهُمْ كُلَّ بَنَانٍ (١٢) ذَلِكَ بِأَنَّهُمْ شَاقُّوا اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَمَنْ يُشَاقِقِ اللَّهَ وَرَسُولَهُ فَإِنَّ اللَّهَ شَدِيدُ الْعِقَابِ (١٣) ذَلِكُمْ فَذُوقُوهُ وَأَنَّ لِلْكَافِرِينَ عَذَابَ النَّارِ (١٤) 

Ketika Perang Badar Nabi s.a.w. memandang kepada semua sahabatnya yang saat itu berjumlah tiga ratus orang lebih. Nabi s.a.w. juga memandang kepada pasukan kaum musyrik, ternyata jumlah mereka seribu orang lebih.

Kemudian Nabi s.a.w. menghadapkan dirinya ke arah kiblat, saat itu Beliau memakai kain selendang dan kain sarungnya, lalu berdoa, "Ya Allah tunaikanlah kepadaku apa yang telah Engkau janjikan kepadaku. Ya Allah, jika golongan kaum muslim ini binasa, maka Engkau tidak akan disembah di muka bumi ini selama-lamanya."

Nabi s.a.w. terus-menerus memohon pertolongan kepada Tuhannya dan berdoa kepadaNya sehingga kain selendangnya terlepas dari bahunya. Lalu Abu Bakar datang menghampirinya dan memungut kain selendangnya, kemudian disandangkan di tempatnya, dan Abu Bakar tetap berdiri di belakangnya.

Kemudian Abu Bakar berkata, "Wahai Nabi Allah, cukuplah permohonanmu kepada Tuhanmu, kerana sesungguhnya Dia pasti akan menunaikan apa yang telah dijanjikanNya kepadamu." Maka Allah s.w.t. menurunkan firmanNya,

"9. Ketika kalian memohon pertolongan kepada Tuhan kalian," 

Ingatlah ketika kalian memohon pertolongan kepada Tuhan kalian agar Dia memberikan kemenangan kepada kalian.

"maka Dia memperkenankan kepada kalian, "Sungguh Aku datangkan bantuan pada kalian dengan seribu dari malaikat datang berduyun-duyun.""

Lalu diperkenankanNya bagi kalian, "Sesungguhnya Aku akan mendatangkan bala bantuan kepada kalian dengan seribu malaikat yang berturut-turut." Iaitu sebahagian dari mereka datang sesudah sebahagian yang lainnya secara berturut-turut. Kemudian dibantuNya lagi dengan tiga ribu malaikat, dan kemudian lima ribu malaikat.

"10. Dan tidak Allah menjadikannya, kecuali khabar gembira" 

Allah s.w.t. menjadikan pengiriman para malaikat dan kalian diberi tahu olehNya sebagai berita gembira buat kalian.

"dan agar tenteram dengannya hati kalian. Dan tidaklah pertolongan kecuali dari sisi Allah."

Agar hati kalian menjadi tenteram kerananya. Kalau pun tidak dikirimkan para malaikatNya, maka sesungguhnya kemenangan di Tangan Allah, tidak kerana banyaknya pasukan dan lengkapnya persenjataan. Kemenangan itu hanyalah dari sisi Allah.

"Sesungguhnya Allah Mahaperkasa Mahabijaksana." 

Sesungguhnya Allah Mahaperkasa. Tidak ada yang dapat mengalahkanNya. Kemenangan itu hanyalah milik Dia, RasulNya dan orang-orang yang beriman kepada keduanya di dunia dan akhirat.

Dia Mahabijaksana dalam syariatNya yang memerintahkan "untuk memerangi orang-orang kafir, walaupun Dia sendiri mampu menghancurkan dan membinasakan mereka dengan kekuasaan dan kekuatanNya. Dia menetapkan berbagai perkara dengan sebab-sebabnya dan meletakkan sesuatu pada tempatnya. Mahasuci lagi Mahatinggi Allah.

"11. Ketika Dia menjadikan kalian mengantuk sebagai ketenteraman dariNya." 

Ingatlah ketika Allah membuat kalian mengantuk untuk memberi ketenteraman dariNya, yang sebelumnya kalian ditimpa ketakutan. Hal ini termasuk pertolonganNya dan pengabulanNya terhadap doamu.

"dan Dia menurunkan atas kalian dari langit air untuk menyucikan kalian dengannya" 

Allah menurunkan kepada kalian air hujan dari langit untuk menyucikan kalian dengan hujan itu dari hadas kecil atau hadas besar, iaitu penyucian lahiriah.

"dan menghilangkan dari kalian gangguan syaitan," 

Iaitu melenyapkan gangguan syaitan dan bisikannya yang jahat, hal ini merupakan penyucian batin. Hujan itu menghilangkan dari kalian was-was syaitan kepada kalian, bahawa jika kalian berada di atas kebenaran, tentu kalian tidak akan kehausan lagi berhadas, sedangkan kaum musyrik berada di dekat air.

"dan untuk menguatkan hati kalian," 

Hujan itu menguatkan hati kalian dengan keyakinan, kesabaran dan pendirian yang kukuh dalam menghadapi musuh, kerana kuatnya hati mempengaruhi kukuhnya badan. Hal ini merupakan sifat keberanian yang tidak kelihatan.

"dan Dia perteguh dengannya telapak kaki."

Dan untuk memperteguh dengan hujan itu telapak kaki kalian. Hal ini merupakan keberanian yang lahir, iaitu yang tampak. Ada yang mengertikan dengan teguh hati dan pendirian, dan ada juga yang mengertikan dengan tidak terperosok ke dalam pasir.

"12. Ketika mewahyukan Tuhanmu kepada para malaikat, "Sungguh Aku bersama kalian, maka teguhkanlah orang-orang yang beriman.""

Ingatlah ketika Tuhanmu mewahyukan kepada para malaikat yang membantu kaum muslim, "Sesungguhnya Aku bersama kalian dengan memberikan bantuan dan pertolongan, maka teguhkanlah pendirian orang-orang yang telah beriman dengan membantu dan memberikan berita gembira, mendorong mereka untuk berani melawan musuh serta mendorong mereka berjihad."

"Kelak akan Aku jatuhkan dalam hati orang-orang yang kafir rasa ketakutan," 

Teguhkanlah hati kalian wahai orang-orang mukmin, dan kuatkanlah jiwa kalian dalam menghadapi musuh kalian. Ini adalah perintah dariKu kepada kalian, kelak Aku akan menimpakan rasa gentar, takut dan hina kepada orang-orang yang menentang perintahKu dan mendustakan RasulKu.

"maka pukullah di atas tengkuk" 

Maka penggallah kepala mereka. Iaitu pukullah kepala mereka dan belahkanlah, penggallah batang leher mereka dan jadikanlah terputus. Khithab (pembicaraan) ini boleh ditujukan kepada para malaikat dan boleh ditujukan kepada kaum mukmin. Jika ditujukan kepada para malaikat, maka hal ini menunjukkan bahawa para malaikat ikut terjun dalam perang Badar.

Jika ditujukan kepada kaum mukmin, maka bererti Allah mendorong mereka dan mengajari mereka bagaimana mereka membunuh kaum musyrik, dan bahawa mereka tidak perlu mengasihani orang-orang musyrik kerana mereka telah menentang Allah dan RasulNya.

Oleh kerana itulah, ketika salah seorang kaum muslim hendak memenggal leher orang kafir dalam perang Badar, kepalanya sudah jatuh lebih dahulu kerana pukulan malaikat.

"dan pukullah dari mereka tiap-tiap hujung jari."

Pancunglah tiap-tiap hujung jari mereka, tebaslah jari-jemari tangan dan kaki mereka. Hujung jari di sini bermaksud bahagian anggota dan persendian jari-jemari tangan dan kaki.

Dalam peperangan, sasaran yang mematikan adalah leher, tetapi apabila lawan memakai baju besi sehingga sulit dikalahkan, maka tangannya yang dilumpuhkan agar tidak dapat memegang senjata sehingga mudah ditawan.

"13. Demikian itu kerana mereka menentang Allah dan RasulNya," 

Ketentuan yang demikian itu adalah kerana sesungguhnya mereka menentang Allah dan RasulNya. Mereka menentang Allah dan RasulNya dengan cara meninggalkan syariat dan tidak mahu beriman kepadaNya serta menentang keduanya.

"dan barang siapa yang menentang Allah dan RasulNya, maka sungguh Allah sangat keras siksaNya." 

Barang siapa menentang Allah dan RasulNya, maka sesungguhnya Allah amat keras siksaanNya. Di antara siksaanNya adalah dengan memberikan kekuasaan kepada para waliNya terhadap musuh-musuhNya.

Allahlah yang akan menuntut dan Mahamenang atas orang-orang yang menentangNya dan yang membangkang terhadapNya.

Tiada sesuatu pun yang luput dariNya, dan tiada sesuatu pun yang dapat bertahan terhadap murkaNya. Mahasuci lagi Mahatinggi Allah, tiada Tuhan selain Dia dan tiada Rabb selain Dia.

"14. Demikian itu, maka rasakanlah ia. Dan sesungguhnya bagi orang-orang kafir azab neraka."

Itulah hukuman dunia yang ditimpakan atas kalian, maka rasakanlah hukuman itu wahai orang-orang kafir. Sesungguhnya bagi orang-orang yang kafir itu ada lagi azab neraka yang akan menimpa.

Tiada ulasan:

KANDUNGAN.

JUZUK 1. Isti'adzah.    Al Fatihah 1 , 2 , 3 , 4 , 5 , 6 , 7 . Al Baqarah 1-5 , 6-7 , 8-9 , 10-16 , 17-20 , 21-25 , 26-27 , 28-29 , 3...