Sabtu, 14 Mac 2020

18:32-44 Tafsir Surah Al Kahfi, ayat 32-44.

وَاضْرِبْ لَهُمْ مَثَلا رَجُلَيْنِ جَعَلْنَا لأحَدِهِمَا جَنَّتَيْنِ مِنْ أَعْنَابٍ وَحَفَفْنَاهُمَا بِنَخْلٍ وَجَعَلْنَا بَيْنَهُمَا زَرْعًا (٣٢) كِلْتَا الْجَنَّتَيْنِ آتَتْ أُكُلَهَا وَلَمْ تَظْلِمْ مِنْهُ شَيْئًا وَفَجَّرْنَا خِلالَهُمَا نَهَرًا (٣٣) وَكَانَ لَهُ ثَمَرٌ فَقَالَ لِصَاحِبِهِ وَهُوَ يُحَاوِرُهُ أَنَا أَكْثَرُ مِنْكَ مَالا وَأَعَزُّ نَفَرًا (٣٤) وَدَخَلَ جَنَّتَهُ وَهُوَ ظَالِمٌ لِنَفْسِهِ قَالَ مَا أَظُنُّ أَنْ تَبِيدَ هَذِهِ أَبَدًا (٣٥) وَمَا أَظُنُّ السَّاعَةَ قَائِمَةً وَلَئِنْ رُدِدْتُ إِلَى رَبِّي لأجِدَنَّ خَيْرًا مِنْهَا مُنْقَلَبًا (٣٦) قَالَ لَهُ صَاحِبُهُ وَهُوَ يُحَاوِرُهُ أَكَفَرْتَ بِالَّذِي خَلَقَكَ مِنْ تُرَابٍ ثُمَّ مِنْ نُطْفَةٍ ثُمَّ سَوَّاكَ رَجُلا (٣٧) لَكِنَّا هُوَ اللَّهُ رَبِّي وَلا أُشْرِكُ بِرَبِّي أَحَدًا (٣٨) وَلَوْلا إِذْ دَخَلْتَ جَنَّتَكَ قُلْتَ مَا شَاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلا بِاللَّهِ إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مَالا وَوَلَدًا (٣٩) فَعَسَى رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْرًا مِنْ جَنَّتِكَ وَيُرْسِلَ عَلَيْهَا حُسْبَانًا مِنَ السَّمَاءِ فَتُصْبِحَ صَعِيدًا زَلَقًا (٤٠) أَوْ يُصْبِحَ مَاؤُهَا غَوْرًا فَلَنْ تَسْتَطِيعَ لَهُ طَلَبًا (٤١) وَأُحِيطَ بِثَمَرِهِ فَأَصْبَحَ يُقَلِّبُ كَفَّيْهِ عَلَى مَا أَنْفَقَ فِيهَا وَهِيَ خَاوِيَةٌ عَلَى عُرُوشِهَا وَيَقُولُ يَا لَيْتَنِي لَمْ أُشْرِكْ بِرَبِّي أَحَدًا (٤٢) وَلَمْ تَكُنْ لَهُ فِئَةٌ يَنْصُرُونَهُ مِنْ دُونِ اللَّهِ وَمَا كَانَ مُنْتَصِرًا (٤٣) هُنَالِكَ الْوَلايَةُ لِلَّهِ الْحَقِّ هُوَ خَيْرٌ ثَوَابًا وَخَيْرٌ عُقْبًا (٤٤) 

Sesudah menyebutkan tentang orang-orang musyrik yang sombong, tidak mau berkedudukan sama dengan orang-orang yang lemah lagi miskin dari kalangan kaum muslim kerana merasa besar diri dengan harta dan kedudukan yang dimilikinya, maka Allah s.w.t. memerintahkan Nabi Muhammad s.a.w. menyebutkan sebuah perumpamaan yang menggambarkan kedua golongan tersebut dengan dua orang lelaki.

"32. Dan buatlah bagi mereka perumpamaan dua orang lelaki," 

Berikanlah kepada orang-orang mukmin dan orang-orang kafir sebuah perumpamaan dua orang lelaki agar mereka mengambil pelajaran darinya. Iaitu yang satu mukmin dan yang lain kafir, serta ucapan dan perbuatan yang timbul dari diri mereka masing-masing yang nampak sekali berbeda.

"Kami jadikan bagi seorang di antara keduanya dua kebun dari anggur, dan Kami kelilingi keduanya dengan kurma, dan Kami jadikan di antara keduanya tanaman."

Kami jadikan bagi lelaki yang kafir dua buah kebun anggur yang berada di tengah-tengah tanah miliknya. Kami pagari kedua kebun anggur itu dengan pohon-pohon kurma dan Kami buatkan ladang di antara kedua kebun anggur itu.

"33. Itu keduanya kebun mendatangkan buahnya, dan tidak berkurang darinya sedikit pun, dan Kami alirkan sela-sela keduanya sungai."

Masing-masing dari kedua kebun itu menghasilkan buah yang sangat baik, dan tidak berkurang hasil dari kedua kebun itu sedikitpun, dan Kami alirkan sungai-sungai mengalir bercabang-cabang di celah-celah kedua kebun itu.

"34. Dan adalah baginya buah-buahan, maka dia berkata kepada kawannya dan dia bercakap-cakap dengannya, "Aku lebih banyak darimu harta dan lebih mulia pengikut.""

Dia memiliki kekayaan besar, maka dia berkata kepada kawannya yang beriman ketika bercakap-cakap dengannya dengan sombong dan membangga diri, kerana tertipu oleh harta kekayaannya, "Hartaku lebih banyak daripada hartamu dan pengikutku lebih kuat.” Iaitu pembantu, pelayan dan anakku lebih banyak daripadamu.

Hal seperti itulah yang dicita-citakan oleh orang yang derhaka, iaitu memiliki harta yang banyak dan pengikut-pengikut yang kuat.

"35. Dan dia memasuki kebunnya dan dia orang yang zalim kepada dirinya sendiri" 

Dia mengajak kawannya mengelilingi kebunnya untuk memperlihatkan buah-buahannya dengan sikap merugikan dirinya sendiri, iaitu dengan kekafiran, pembangkangan, keangkuhan, kesombongan, keangkaramurkaan dan keingkarannya terhadap hari kembali (hari kiamat).

"dia berkata, "Tidak aku mengira bahawa akan binasa ini selama-lamanya.""

Dia merasa tenteram dengan dunia ini dan merasa ridha terhadapnya. Dia teperdaya ketika melihat kesuburan tanam-tanamannya, buah-buahan, dan pepohonannya; serta sungai-sungai yang mengalir di dalam kebun-kebunnya itu, hingga dia menduga bahawa kebun-kebunnya itu tidak akan lenyap, tidak akan habis, tidak akan rosak, dan tidak akan binasa selama-lamanya.

Demikian itu kerana kedangkalan akalnya, kelemahan keyakinannya kepada Allah s.w.t., kekagumannya kepada kehidupan dunia dan perhiasannya, serta keingkarannya terhadap kehidupan di akhirat.

"36. Dan tidak aku mengira hari Kiamat akan datang, dan sungguh jika aku dikembalikan kepada Tuhanku, pasti aku akan mendapat kebaikan darinya tempat kembali."

Menurut keyakinannya, hari kiamat itu tidak akan terjadi. Seandainya hari kembali itu ada dan semuanya dikembalikan kepada Allah, tentulah dia di sana mendapat bahagian yang lebih baik daripada yang ada sekarang di sisi Tuhannya.

Dia menyangka bahawa seandainya tidak ada kemuliaan baginya di sisi Allah, tentulah Dia tidak akan memberinya semuanya itu. Dia mengucapkan kalimat ini dengan nada mengolok-olok atau mengejek.

"37. Berkata kepadanya kawannya dan dia bercakap-cakap dengannya, "Apakah kamu ingkar kepada yang telah menciptakanmu dari tanah, kemudian dari setitis air mani, kemudian Dia sempurnakan kamu seorang lelaki?""

Kawannya yang beriman menasihati dan mengingatkannya terhadap kejadiannya yang terdahulu, "Adakah kamu ingkar kepada Tuhan yang menciptakan kamu dari tanah, kemudian dari setitis air mani, lalu Dia menjadikan kamu seorang lelaki yang sempurna?"

Iaitu janganlah kamu ingkar kepada Tuhan yang memberimu nikmat dengan menciptakan kamu dan memberi kenikmatan, merubah kamu dari keadaan yang satu kepada keadaan yang lain sehingga dirimu menjadi sosok manusia yang sempurna; yang lengkap dengan anggota badan baik yang dapat dirasakan maupun yang dapat difikirkan, Dia juga yang memudahkan bagimu nikmat-nikmat dunia, dan kamu tidak memperoleh dunia dengan upaya dan kemampuanmu, bahkan dengan kurnia Allah kepadamu.

Oleh kerana itu, tidak sepatutnya kamu kafir kepada Allah yang telah menciptakan manusia dari tanah, iaitu Adam, kemudian menjadikan keturunannya dari air mani yang lemah, kemudian menjadikan kamu lelaki yang sempurna.

Tetapi kamu mengingkari nikmatNya dan kamu meyakini bahawa Dia tidak akan membangkitkan kamu, dan kalaupun Dia membangkitkan kamu, Dia akan memberimu yang lebih baik lagi dari keadaan yang sekarang.

Oleh kerana itu, ketika kawannya yang mukmin melihat keadaan kawannya yang kafir dan tetap terus di atasnya, maka dia berkata menceritakan tentang keadaan dirinya sebagai rasa syukur kepada Allah dan memberitahukan tentang agama yang dipegangnya.

"38. Akan tetapi Dia Allah Tuhanku dan aku tidak menyekutukan Tuhanku seorang pun."

Tetapi aku tidak sependapat denganmu. Aku percaya bahawa Dialah Allah yang wajib disembah semata, tiada sekutu bagiNya. Aku mengakui Allah sebagai Tuhanku Yang Maha Esa dan aku tidak mempersekutukan Tuhanku dengan sesuatu pun.

Dia mengakui rububiyyah Allah dan uluhiyyahnya (keberhakanNya untuk diibadahi). Selanjutnya temannya yang mukmin itu berkata,

"39. Dan mengapa tidak ketika kamu masuk kebunmu, kamu mengatakan, "Maasha'Allah, laa quwwata illa billah?""

Iaitu sepatutnya ketika kamu memasuki kebunmu, dan kamu merasa takjub dengannya, kamu memuji kepada Allah atas nikmat yang telah dilimpahkanNya kepadamu dengan mengucapkan, "Maasha'Allah, laa quwwata illaa billah?" Maksudnya, ini adalah apa yang dikehendaki oleh Allah, tiada kekuatan bagiku untuk melakukannya kecuali dengan pertolongan Allah.

Barang siapa yang merasa kagum terhadap sesuatu dari keadaannya atau hartanya atau anaknya, hendaklah dia menyandarkan nikmat itu kepada pemberinya dengan mengucapkan, "Maasha'Allah, laa quwwata illaa billah," agar dia menjadi orang yang bersyukur kepada Allah yang menyebabkan nikmat itu akan tetap pada dirinya.

"Jika kamu melihatku aku lebih sedikit darimu harta dan anak."

Jika kamu anggap aku lebih sedikit daripada kamu dalam hal harta dan anak. Walaupun anak dan hartamu banyak, dan kamu melihat diriku sedikit harta dan anak, namun apa yang ada di sisi Allah lebih baik dan lebih kekal; apa yang diharapkan dari kebaikan dan ihsanNya lebih utama daripada seluruh isi dunia.

Nikmat iman dan Islam yang diberikan Allah kepada ku walaupun harta dan anakku sedikit merupakan nikmat hakiki, adapun nikmat selainnya akan segera hilang dan boleh mendatangkan azab.

Dalam ayat ini terdapat petunjuk bagi kita agar merasa terhibur dengan kebaikan dari sisi Allah ketika kita kurang mendapatkan kesenangan dunia. Ayat ini juga menunjukkan, bahawa harta dan anak tidaklah bermanfaat bagi seseorang jika tidak membantunya untuk taat kepada Allah s.w.t.

"40. Maka mudah-mudahan Tuhanku bahawa akan memberiku lebih baik dari kebunmu;" 

Mudah-mudahan Tuhanku akan memberi kepadaku kebun yang lebih baik dari kebunmu ini, iaitu kelak di hari kemudian atau di akhirat.

"dan Dia akan mengirimkan atasnya petir dari langit; maka jadilah ia tanah yang licin."

Mudah-mudahan Dia mengirimkan petir dari langit kepada kebunmu, hingga kebunmu itu menjadi tanah yang licin. Iaitu pohon-pohonnya tercabut, buah-buahannya hancur, tanamannya tenggelam oleh air hujan besar yang mengejutkan, dan manfaatnya pun hilang.

Dalam ayat ini terdapat dalil bolehnya mendoakan kebinasaan terhadap harta jika menjadi sebab kekufuran seseorang dan melampaui batas.

"41. Atau menjadi airnya surut, maka tidak akan kamu dapat baginya mencarinya."

Atau airnya menjadi surut atau menyerap masuk ke dalam tanah, maka sekali-kali kamu tidak dapat menemukannya lagi. Kawannya yang mukmin terpaksa mendoakan keburukan terhadap kebun kawannya yang kafir lantaran marah kerana Allah, kerana kebun itu membuat kawannya tertipu dan bersikap melampaui batas.

Mungkin saja setelah kebunnya yang menjadi fitnah bagi kawannya itu binasa, maka dia dapat berfikir dan dapat lebih tajam dalam memandang, sehingga dia kembali dan bertaubat. Maka Allah s.w.t. mengabulkan doanya sebagaimana disebutkan dalam ayat selanjutnya.

Mungkin juga orang yang tertimpa musibah ini keadaannya semakin baik, Allah pun mengurniakan taubat dan kesedaran kepadanya, hal ini ditunjukkan oleh ayat yang menyebutkan bahawa dia menyesal terhadap perbuatan syiriknya, dan lagi apabila Allah menginginkan kebaikan terhadap seorang hamba, maka Dia menyegerakan hukuman terhadapnya di dunia.

"42. Dan diliputi dengan buahnya;" 

Harta kekayaannya atau buah-buahannya dibinasakan. Si kafir ini telah tertimpa musibah yang pernah diperingatkan oleh si mukmin dalam ancamannya, iaitu hujan besar yang melanda kebun yang memperdayanya dan membuatnya lupa kepada Allah s.w.t.

"maka jadilah dia membolak balik dua tapak tangannya atas apa yang dia belanjakan padanya" 

Lalu si kafir membolak-balikkan atau menepuk-nepukkan kedua tangannya tanda menyesal dan kecewa terhadap apa yang telah dia belanjakan untuk itu atau atas harta bendanya yang musnah, dan juga terhadap perbuatan syirik dan keburukannya.

"dan ia roboh bersama penyangganya, dan dia berkata, "Aduhai, kiranya aku tidak mempersekutukan Tuhanku seorang pun.""

Sedangkan pohon anggur itu roboh bersama para-paranya, dan dia berkata, "Aduhai, kiranya dulu aku tidak mempersekutukan Tuhanku dengan sesuatu pun.”

"43. Dan tidak dia baginya segolongan menolongnya dari selain Allah;" 

Tidak ada lagi baginya segolongan pun atau seorang anak pun yang tadinya dia bangga-banggakan yang akan menolongnya selain Allah. Ketika azab turun menimpa kebunnya, dan apa yang dibangga-banggakan dahulu telah hilang, baik harta maupun pengikut. Para pengikutnya walaupun banyak tidak mampu menolongnya dari azab itu.

"dan tidak adalah pertolongan." 

Dia sendiri pun sekali-kali tidak akan dapat membela dirinya sendiri di tempat itu yang tertimpa oleh azab Allah. Tiada seorang pun yang dapat menyelamatkan harta miliknya dari azab Allah. Tidak mungkin dia dapat membela dirinya dari ketetapan Allah. Sekiranya semua penduduk langit dan bumi berkumpul bersama untuk menolak ketetapanNya, maka mereka tidak akan mampu.

"44. Di sana, pertolongan bagi Allah yang Mahabenar."

Di sana, pertolongan itu hanya dari Allah Yang Mahabenar. Iaitu pada kejadian yang di sana Allah s.w.t. memberlakukan hukumanNya terhadap orang-orang yang melampaui batas dan mengutamakan kehidupan dunia, serta kemuliaan dariNya yang diberikan kepada orang yang beriman dan beramal soleh, serta bersyukur kepada Allah dan mengajak orang lain kepadanya terdapat bukti bahawa pertolongan itu hanya dari Allah yang Mahabenar.

"Dia sebaik-baik pahala dan sebaik-baik balasan." 

Dialah sebaik-baik pemberi pahala dan balasan. Segala amal perbuatan yang ikhlas kerana Allah s.w.t. pahalanya lebih baik, dan akibatnya amat terpuj lagi sangat sesuai; semuanya baik belaka.

Dalam kisah ini terdapat pelajaran, bahawa barang siapa yang menyikapi nikmat Allah dengan sikap kufur, maka kenikmatan yang diberikan kepadanya tidak lama dan akan segera lenyap.

Tiada ulasan:

KANDUNGAN.

JUZUK 1. Isti'adzah.    Al Fatihah 1 , 2 , 3 , 4 , 5 , 6 , 7 . Al Baqarah 1-5 , 6-7 , 8-9 , 10-16 , 17-20 , 21-25 , 26-27 , 28-29 , 3...