Sabtu, 14 Mac 2020

20:95-98 Tafsir Surah Thaha, ayat 95-98.

قَالَ فَمَا خَطْبُكَ يَا سَامِرِيُّ (٩٥) قَالَ بَصُرْتُ بِمَا لَمْ يَبْصُرُوا بِهِ فَقَبَضْتُ قَبْضَةً مِنْ أَثَرِ الرَّسُولِ فَنَبَذْتُهَا وَكَذَلِكَ سَوَّلَتْ لِي نَفْسِي (٩٦) قَالَ فَاذْهَبْ فَإِنَّ لَكَ فِي الْحَيَاةِ أَنْ تَقُولَ لا مِسَاسَ وَإِنَّ لَكَ مَوْعِدًا لَنْ تُخْلَفَهُ وَانْظُرْ إِلَى إِلَهِكَ الَّذِي ظَلْتَ عَلَيْهِ عَاكِفًا لَنُحَرِّقَنَّهُ ثُمَّ لَنَنْسِفَنَّهُ فِي الْيَمِّ نَسْفًا (٩٧) إِنَّمَا إِلَهُكُمُ اللَّهُ الَّذِي لا إِلَهَ إِلا هُوَ وَسِعَ كُلَّ شَيْءٍ عِلْمًا (٩٨) 

Musa a.s. bertanya kepada Samiri,

"95. Berkata, "Maka apakah masalahmu wahai Samiri?""

Musa a.s. bertanya kepada Samiri, "Apakah yang mendorongmu berbuat demikian, dan apakah yang membuatmu berani melakukan apa yang kamu lakukan itu?"

Samiri adalah seorang lelaki dari kalangan penduduk Bajirma, iaitu dari kalangan kaum yang menyembah sapi. Dan kecintaannya terhadap penyembahan sapi melekat dalam dirinya. Dia secara lahiriah menampakkan keislamannya di mata orang-orang Bani Israil, dan nama sebenarnya ialah Musa ibnu Zafar. Menurut riwayat yang lain, Samiri berasal dari Kirman. Ada yang mengatakan bahawa Samiri berasal dari suatu kota yang disebut Samara.

"96. Berkata, "Aku melihat apa yang tidak mereka lihat dengannya,"" 

Samiri menjawab, "Aku mengetahui sesuatu yang mereka tidak mengetahuinya," Iaitu aku melihat Jibril ketika datang untuk membinasakan Fir’aun yang tidak mereka (Bani Israil) lihat.

"maka aku menggenggam segenggam dari jejak rasul" 

Maka aku ambil segenggam tanah dari jejak rasul. Menurut kebanyakan mufassir, jejak rasul bermaksud jejak telapak kuda Jibril a.s.

"lalu aku melemparkannya" 

Lalu aku melemparkannya ke dalam api itu. Samiri mengambil segumpal tanah dari jejak itu lalu dia lemparkan ke dalam logam yang sedang dileburkan itu bersama dengan orang-orang yang melemparkan perhiasannya menjadi satu, sehingga logam itu berbentuk anak lembu yang mengeluarkan suara.

"dan demikianlah membujuk kepadaku nafsuku."

Demikianlah nafsuku membujukku. Iaitu hawa nafsunya menganggap baik perbuatan itu dan membuatnya merasa bangga dan takjub dengan perbuatannya saat itu.

"97. Berkata, "Maka pergilah! Maka sesungguhnya bagimu dalam kehidupan bahawa kamu mengatakan, "Jangan menyentuh.""

Musa a.s. berkata, "Pergilah kamu! Maka sesungguhnya bagimu di dalam kehidupan dunia ini hanya dapat mengatakan, "Janganlah menyentuh aku."

Iaitu sebagaimana kamu telah mengambil dan memegang sesuatu yang seharusnya kamu tidak boleh mengambil dan memegangnya, iaitu bekas jejak utusan itu; maka hukumanmu di dunia ini ialah hendaknya kamu mengatakan, "Janganlah kamu menyentuhku," iaitu orang-orang tidak boleh menyentuhmu.

Maksudnya, agar Samiri hidup terpencil sendiri sebagai hukuman di dunia, sehingga tidak ada yang mendekatinya, bahkan jika ada orang yang mendekatinya, Samiri akan berkata kepadanya, “Janganlah engkau menyentuhku dan mendekatiku.” Adapun sebagai hukuman di akhirat, dia akan ditempatkan di dalam neraka.

"Dan sungguh bagimu ancaman tidak kamu menyalahinya, dan lihatlah kepada tuhanmu yang kamu tetap atasnya tekun." 

Kamu pasti mendapat hukuman yang telah dijanjikan di akhirat yang tidak akan dapat kamu hindari, iaitu tiada jalan lain bagimu kecuali mengalaminya, atau tiada jalan selamat bagimu darinya, dan lihatlah tuhanmu itu (patung anak lembu) yang kamu tetap menyembahnya.

"Sungguh akan kami bakar ia, kemudian sungguh kami akan hamburkan ia dalam laut berhamburan."

Kami pasti akan membakarnya, kemudian kami sungguh-sungguh akan menghamburkannya ke dalam laut berupa abu yang berserakan. Maka Musa a.s. melakukan hal itu, jika seandainya patung itu patut disembah tentu dia akan melawan Musa a.s. dan mengalahkannya, namun ternyata ia tidak berbuat apa-apa.

Ketika itu kecintaan menyembah patung sudah meresap di hati bani Israil, maka Musa a.s. menghancurkannya di hadapan mereka, dengan dibakar dan dihambur-hamburkan ke lautan agar rasa cinta mereka kepada patung hilang. Di samping itu, membiarkannya dapat membuat mereka terfitnah, kerana dalam jiwa manusia terdapat pendorong kepada kebatilan.

"98. Sungguh, hanyalah Tuhan kalian Allah, yang tidak ada Tuhan selain Dia. Meliputi segala sesuatu ilmu."

Sesungguhnya Tuhan kalian hanyalah Allah, yang tidak ada Tuhan yang berhak disembah atau diibadahi selain Dia. Iaitu tiada yang patut disembah oleh para hamba kecuali hanyalah Dia, dan segala sesuatu berhajat kepadaNya dan menjadi hambaNya.

PengetahuanNya meliputi segala sesuatu. Dia Maha Mengetahui segala sesuatu. Dia menghitung segala sesuatu dengan perhitungan yang sangat teliti. Tiada sesuatu pun yang terhalang dari pengetahuanNya, walaupun sebesar semut yang paling kecil.

Tiada ulasan:

KANDUNGAN.

JUZUK 1. Isti'adzah.    Al Fatihah 1 , 2 , 3 , 4 , 5 , 6 , 7 . Al Baqarah 1-5 , 6-7 , 8-9 , 10-16 , 17-20 , 21-25 , 26-27 , 28-29 , 3...