Jumaat, 13 Mac 2020

16:103-109 Tafsir Surah An Nahl.

وَلَقَدْ نَعْلَمُ أَنَّهُمْ يَقُولُونَ إِنَّمَا يُعَلِّمُهُ بَشَرٌ لِسَانُ الَّذِي يُلْحِدُونَ إِلَيْهِ أَعْجَمِيٌّ وَهَذَا لِسَانٌ عَرَبِيٌّ مُبِينٌ (١٠٣) إِنَّ الَّذِينَ لا يُؤْمِنُونَ بِآيَاتِ اللَّهِ لا يَهْدِيهِمُ اللَّهُ وَلَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ (١٠٤) إِنَّمَا يَفْتَرِي الْكَذِبَ الَّذِينَ لا يُؤْمِنُونَ بِآيَاتِ اللَّهِ وَأُولَئِكَ هُمُ الْكَاذِبُونَ (١٠٥)مَنْ كَفَرَ بِاللَّهِ مِنْ بَعْدِ إِيمَانِهِ إِلا مَنْ أُكْرِهَ وَقَلْبُهُ مُطْمَئِنٌّ بِالإيمَانِ وَلَكِنْ مَنْ شَرَحَ بِالْكُفْرِ صَدْرًا فَعَلَيْهِمْ غَضَبٌ مِنَ اللَّهِ وَلَهُمْ عَذَابٌ عَظِيمٌ (١٠٦) ذَلِكَ بِأَنَّهُمُ اسْتَحَبُّوا الْحَيَاةَ الدُّنْيَا عَلَى الآخِرَةِ وَأَنَّ اللَّهَ لا يَهْدِي الْقَوْمَ الْكَافِرِينَ (١٠٧) أُولَئِكَ الَّذِينَ طَبَعَ اللَّهُ عَلَى قُلُوبِهِمْ وَسَمْعِهِمْ وَأَبْصَارِهِمْ وَأُولَئِكَ هُمُ الْغَافِلُونَ (١٠٨) لا جَرَمَ أَنَّهُمْ فِي الآخِرَةِ هُمُ الْخَاسِرُونَ (١٠٩) 

Dahulu Rasulullah s.a.w. sering duduk di Marwah di khemah seorang hamba beragama Nasrani bernama Jabar, dia adalah seorang hamba milik seseorang dari Banil Hadrami. Maka Allah menurunkan firmanNya, "Dan sesungguhnya Kami mengetahui bahawa mereka mengatakan, "Sungguh hanyalah mengajarinya seorang manusia." Lisan yang mereka tuduhkan kepadanya 'Ajam dan ini lisan Arab yang nyata." Ada yang mengatakan bahawa nama hamba itu Ya'isy.

Di dalam riwayat lain, Rasulullah s.a.w. pernah mengajarkan kepada seorang penyanyi di Mekah, namanya Bal'am, padahal dia berbahasa 'Ajam. Orang-orang musyrik melihat Rasulullah s.a.w. sering mengunjunginya, lalu mereka mengatakan, "Sesungguhnya dia diajari oleh Bal'am," Maka Allah menurunkan firmanNya, "Dan sesungguhnya Kami mengetahui bahawa mereka mengatakan, "Sungguh hanyalah mengajarinya seorang manusia." Lisan yang mereka tuduhkan kepadanya 'Ajam dan ini lisan Arab yang nyata."

Di dalam riwayat lain, Ubaidillah ibnu Muslim mengatakan, "Dahulu kami mempunyai dua orang hamba Romawi yang membaca kitab milik keduanya dengan bahasanya. Dan tersebutlah bahawa Nabi s.a.w. singgah kepada keduanya, lalu berdiri dan mendengarkan bacaan yang dilakukan keduanya. Maka orang-orang musyrik mengatakan, "Muhammad sedang belajar dari kedua orang itu." Maka Allah s.w.t. menurunkan ayat ini.

Di dalam riwayat lain, mereka (sebahagian Bani Hadhrami) memiliki dua orang hamba dari penduduk selain Yaman. Keduanya masih kecil, yang satu bernama Yasar, sedangkan yang satu lagi bernama Jabr. Keduanya suka membaca Taurat. Rasulullah s.a.w. terkadang duduk dengan keduanya, lalu orang-orang kafir Quraisy berkata, “Beliau duduk dengan keduanya adalah untuk belajar dari kedua anak itu.” Maka Allah s.w.t. menurunkan firmanNya, “Lisan yang mereka tuduhkan kepadanya 'Ajam dan ini lisan Arab yang nyata.”

Allah s.w.t. berfirman menyebutkan tentang kedustaan, buat-buatan, dan kebohongan orang-orang musyrik dalam tuduhan mereka terhadap Nabi Muhammad s.a.w.,

"103. Dan sesungguhnya Kami mengetahui bahawa mereka mengatakan, "Sungguh hanyalah mengajarinya seorang manusia."

Mereka mengatakan bahawa sesungguhnya Al Quran yang dibacakan oleh Nabi Muhammad s.a.w. kepada mereka tiada lain diajarkan oleh seorang manusia kepadanya. Lalu mereka mengisyaratkan kepada seorang lelaki 'Ajam yang ada di antara mereka, iaitu seorang pelayan milik salah satu puak dari kabilah Quraisy.

Lelaki itu seorang pedagang yang menjajakan barang-barangnya di Safa. Adakalanya Rasulullah s.a.w. duduk dengannya dan berbincang-bincang dengannya mengenai sesuatu hal.

"Lisan yang mereka tuduhkan kepadanya 'Ajam"

Padahal orang tersebut berbahasa 'Ajam, tidak mengetahui bahasa Arab, atau hanya mengetahui sedikit bahasa Arab, menyangkut keperluannya yang darurat untuk berkomunikasi.

Bahasa 'Ajam adalah bahasa selain bahasa Arab dan dapat juga bererti bahasa Arab yang tidak baik. Hal itu, kerana orang yang dituduh mengajarkan kepada Nabi Muhammad s.a.w. itu bukan orang Arab dan hanya tahu sedikit tentang bahasa Arab.

"dan ini lisan Arab yang nyata."

Sedangkan Al Qur’an adalah dalam bahasa Arab yang terang, yang sangat fasih, berparamasastra sangat tinggi, dan mengandung makna-makna yang sempurna lagi mencakup segalanya. Tidak mungkin Beliau diajarkan oleh orang ‘Ajam (selain Arab). Jelas hal ini tidak akan dikatakan oleh seorang yang berakal rendah pun.

Orang yang melancarkan tuduhan ini adalah seorang lelaki dari kalangan kaum musyrik yang pernah bertugas menjadi juru tulis wahyu bagi Rasulullah s.a.w. Tetapi dia murtad sesudah masuk Islam, lalu dia melancarkan tuduhan ini; semoga Allah melaknatnya.

Rasulullah s.a.w. bukanlah orang yang mengada-ada, bukan pendusta, bahkan sebaliknya hanyalah makhluk yang jahatlah yang berani membuat kedustaan terhadap Allah dan RasulNya. Mereka adalah orang-orang yang tidak beriman kepada ayat-ayat Allah dari kalangan orang-orang kafir dan orang-orang ateis yang terkenal kedustaannya di kalangan manusia.

Rasulullah s.a.w. adalah orang yang paling benar, paling bertakwa, serta paling sempurna ilmu, pengamalan, iman, dan keyakinannya. Dia terkenal dengan kejujurannya di kalangan kaumnya. Tiada seorang pun yang meragukan hal ini dari kalangan mereka, sehingga mereka menggelar Beliau "Al Amin".

"104. Sesungguhnya orang-orang yang mereka tidak beriman kepada ayat-ayat Allah,"

Sesungguhnya orang yang tidak beriman kepada ayat-ayat Allah (Al Quran) yang menunjukkan kebenaran secara tegas, lalu mereka menolaknya dan tidak mahu menerimanya.

"Allah tidak memberi mereka petunjuk dan bagi mereka azab yang pedih."

Allah tidak akan memberi petunjuk kepada orang yang berpaling dari mengingatNya dan berpura-pura tidak tahu terhadap apa yang Dia turunkan kepada RasulNya, serta tidak ada niat dalam dirinya untuk beriman kepada apa yang disampaikan oleh RasulNya dari sisiNya. Manusia yang berkarakter seperti ini tidak akan diberi petunjuk oleh Allah untuk beriman kepada ayat-ayatNya dan apa yang disampaikan oleh rasul-rasulNya di dunia.

Allah tidak akan memberi petunjuk kepada mereka ketika datang hidayah irsyad (bimbingan) kerana mereka menolaknya, sehingga diberi hukuman dengan terhalang mendapatkan hidayah dan dibiarkan oleh Allah. Bagi mereka di akhirat nanti ada azab'yang pedih lagi sangat menyakitkan.

"105. Sungguh hanyalah mengada-adakan kedustaan orang-orang yang tidak beriman kepada ayat-ayat Allah,"

Sesungguhnya yang mengada-adakan kebohongan hanyalah orang yang tidak beriman kepada ayat-ayat Allah, yang mengatakan bahawa Al Qur’an itu ucapan manusia.

"dan mereka itu orang-orang pendusta."

Mereka itulah pembohong, iaitu kedustaan ada dalam diri mereka, dan mereka lebih layak disebut pendusta daripada selain mereka. Diulangi kata-kata “dusta” terhadap mereka untuk menguatkan dan sebagai bantahan terhadap perkataan mereka kepada Nabi s.a.w., “Sesungguhnya engkau (Muhammad) hanya mengada-ada saja.”

Adapun Nabi Muhammad s.a.w., maka Beliau beriman kepada ayat-ayat Allah dan tunduk kepada Tuhannya. Oleh kerana itu, mustahil jika Beliau berdusta atas nama Allah dan berkata apa yang tidak difirmankanNya. Oleh kerana musuh-musuh Beliau menuduh Beliau berdusta, maka Allah menampakkan kehinaan dan menerangkan aib mereka.

"106. Barang siapa yang kafir kepada Allah setelah imannya,"

Barang siapa yang kafir kepada Allah sesudah dia beriman dan menyaksikan kebenaran, dia mendapat kemurkaan Allah. Buruknya keadaan mereka, seakan-akan mereka adalah orang yang buta setelah melihat dan kembali kepada kesesatan setelah mendapat petunjuk.

"kecuali orang yang dipaksa, dan hatinya tenteram dengan iman,"

Kecuali orang yang dipaksa kafir, padahal hatinya tetap tenang dalam beriman kepada Allah dan RasulNya, dia tidak berdosa dan boleh baginya mengucapkan kata-kata kufur ketika dipaksa dan dalam keadaan tekanan, pukulan dan penindasan.

Fiqih yang dapat diambil dari ayat ini adalah bahawa ucapan orang yang dipaksa tidaklah dipandang dan tidak membuah hukum syar’i, baik dalam urusan talak, memerdekakan, jual-beli dan akad lainnya. Hal ini, kerana apabila seseorang tidak berdosa mengucapkan kata-kata kufur ketika dipaksa, maka urusan lain tentu lebih berhak tidak mendapatkan dosa.


"akan tetapi barang siapa yang melapangkan dengan kekafiran dada, maka atas mereka kemurkaan dari Allah dan bagi mereka azab yang besar."

Akan tetapi orang yang melapangkan dadanya untuk kekafiran, iaitu hatinya tenang dan rela dengan kekafiran, maka kemurkaan Allah menimpanya. Jika Dia murka, maka tidak ada satu pun makhluk yang berani berdiri, dan segala sesuatu akan ikut murka. Di hari akhirat nanti mereka akan mendapat siksaan yang besar.

"107. Demikian itu kerana sesungguhnya mereka sangat mencintai kehidupan dunia atas akhirat dan bahawasanya Allah tidak memberi petunjuk kaum yang kafir."

Murtadnya mereka dari agama Islam itu disebabkan kerana mereka lebih mencintai kehidupan di dunia daripada akhirat. Mereka lebih memilih kekafiran daripada keimanan kerana mencintai kesenangan dunia.

Maka Allah mencegah mereka dari beriman, dan Allah tidak memberi petunjuk kepada kaum yang kafir. Allah tidak memberi petunjuk kepada hati mereka serta tidak mengukuhkan mereka pada agama yang hak.

"108. Mereka itu orang-orang yang Allah mengunci mati atas hati-hati mereka, dan pendengaran mereka, dan penglihatan mereka dan mereka itu orang-orang yang lalai."

Mereka itulah orang-orang yang hati, pendengaran dan penglihatannya telah dikunci oleh Allah. Oleh kerana itu, hatinya tidak boleh dimasuki kebaikan, sedangkan pendengaran dan penglihatan tidak boleh menerima manfaat yang akan sampai ke dalam hati mereka. Mereka tidak dapat memikirkan sesuatu pun yang bermanfaat bagi diri mereka di hari kemudian. Mereka dalam keadaan lalai akan akibat buruk yang ditakdirkan atas diri mereka.

"109. Pastilah bahawa mereka di akhirat, mereka orang-orang yang rugi."

Pastilah mereka di akhirat nanti adalah orang-orang yang rugi kerana tempat kembali mereka ke neraka dan mereka kehilangan nikmat yang kekal. Sudah pasti dan tidak menghairankan, begitulah sifatnya, mereka adalah orang-orang yang merugikan diri mereka sendiri dan keluarganya kelak di hari kiamat.

Tiada ulasan:

KANDUNGAN.

JUZUK 1. Isti'adzah.    Al Fatihah 1 , 2 , 3 , 4 , 5 , 6 , 7 . Al Baqarah 1-5 , 6-7 , 8-9 , 10-16 , 17-20 , 21-25 , 26-27 , 28-29 , 3...