Isnin, 16 Mac 2020

25:7-10 Tafsir Surah Al Furqan, ayat 7-10.

وَقَالُوا مَالِ هَذَا الرَّسُولِ يَأْكُلُ الطَّعَامَ وَيَمْشِي فِي الأسْوَاقِ لَوْلا أُنْزِلَ إِلَيْهِ مَلَكٌ فَيَكُونَ مَعَهُ نَذِيرًا (٧) أَوْ يُلْقَى إِلَيْهِ كَنْزٌ أَوْ تَكُونُ لَهُ جَنَّةٌ يَأْكُلُ مِنْهَا وَقَالَ الظَّالِمُونَ إِنْ تَتَّبِعُونَ إِلا رَجُلا مَسْحُورًا (٨) انْظُرْ كَيْفَ ضَرَبُوا لَكَ الأمْثَالَ فَضَلُّوا فَلا يَسْتَطِيعُونَ سَبِيلا (٩) تَبَارَكَ الَّذِي إِنْ شَاءَ جَعَلَ لَكَ خَيْرًا مِنْ ذَلِكَ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الأنْهَارُ وَيَجْعَلْ لَكَ قُصُورًا (١٠) 

Allah s.w.t. berfirman menceritakan tentang kedegilan, keingkaran, dan pendustaan yang dilakukan oleh orang-orang kafir terhadap perkara hak. Mereka melakukan demikian tanpa hujah dan tanpa dalil, melainkan hanya beralasan dengan ucapan mereka.

"7. Dan mereka berkata, "Mengapa ini rasul memakan makanan dan berjalan di pasar-pasar?""

Iaitu mengapa rasul ini memakan makanan seperti kami, berjual beli di pasar-pasar dan berhajat seperti kami berhajat?

Ini termasuk sifat-sifat manusia, makan, minum dan perlu seperti yang diperlukan manusia lainnya, begitu juga pergi ke pasar untuk berjual-beli. Menurut mereka rasul tidak sepatutnya seperti itu.

"Mengapa tidak diturunkan kepadanya seorang malaikat lalu dia bersamanya pemberi peringatan?"

Iaitu mengapa tidak diturunkan kepadanya seorang malaikat dari sisi Allah, lalu malaikat itu memberikan peringatan bersama-sama dengan dia, membenarkannya dan menjadi saksi atas kebenaran yang diakuinya?

"8. Atau dicampakkan kepadanya perbendaharaan," 

Iaitu mengapa tidak diturunkan kepadanya harta kekayaan dari langit sehingga tidak perlu berjalan ke pasar untuk mendapat penghidupan? Atau mengapa tidak diturunkan kepadanya pengetahuan mengenai perbendaharaan harta, lalu dia berinfak darinya?

"atau adalah baginya kebun memakan darinya." 

Iaitu mengapa tidak ada kebun baginya, yang dia dapat makan dari hasilnya sehingga dia tidak perlu pergi ke pasar untuk mencari rezeki? Atau mengapa tidak ada kebun baginya, yang berjalan bersamanya ke mana pun dia pergi, yang dia dapat makan dari hasilnya?

Semuanya itu amatlah mudah bagi Allah untuk merealisasikannya. Tetapi kerana ada hikmah yang hanya diketahui olehNya, maka hal tersebut tidak direalisasikannya. Hanya Dialah yang mempunyai alasan paling tepat dalam meninggalkan hal tersebut.

"Dan berkata orang-orang yang zalim, "Tidaklah kalian mengikuti hanyalah seorang lelaki yang kena sihir.""

Orang-orang yang zalim itu berkata, "Kamu sekalian tidak lain hanyalah mengikuti seorang lelaki yang kena sihir.” Kezaliman mereka membuat mereka mengatakan seperti itu, bukan kerana samar. Padahal mereka mengetahui sempurnanya akalnya, baik bicaranya dan peribadinya yang selamat dari cacat.

"9. Perhatikanlah bagaimana mereka membuat tentang kamu perumpamaan," 

Perhatikanlah, bagaimana mereka membuat perbandingan-perbandingan tentang kamu. Iaitu perkataan mereka, “Mengapa rasul itu tidak malaikat, raja yang mempunyai kekayaan, tetapi malah manusia?”

Begitu juga tuduhan-tuduhan dusta yang mereka lancarkan terhadap dirimu, antara lain mereka mengatakan bahawa kamu adalah seorang tukang sihir, orang yang terkena sihir, orang gila, pendusta, atau penyair. Semuanya itu merupakan perkataan yang batil yang sama sekali tidak ada buktinya.

"maka sesatlah mereka," 

Sesatlah mereka dari jalan petunjuk. Ucapan mereka penuh pertentangan, semuanya merupakan kebodohan, kedunguan dan kesesatan, tidak ada satu pun yang ada petunjuknya.

Setiap orang yang mempunyai pemahaman dan akal yang sedikitpun akan mengetahui kedustaan dan buat-buatan mereka itu dalam hal tersebut. Dengan memperhatikan sebentar saja sudah dapat diketahui kebatilannya dan yang demikian sudah cukup untuk membantahnya.

"maka mereka tidak mampu jalan."

Mereka tidak mampu mendapatkan jalan untuk menentang kerasulanmu. Setiap orang yang keluar dari jalan yang hak dan petunjuk, maka sesungguhnya dia adalah orang yang sesat ke mana pun dia pergi; kerana perkara hak adalah satu, kaedahnya menyatu, sebahagian darinya membenarkan sebahagian yang lain.

Pernah dikatakan kepada Nabi s.a.w., "Jika kamu suka, Kami dapat memberikan kepadamu perbendaharaan-perbendaharaan bumi dan kunci-kuncinya dalam jumlah yang belum pernah Kami berikan kepada seorang nabi pun sebelummu. Dan Kami tidak akan memberikannya kepada seorang pun sesudahmu, dan hal itu tidak akan mengurangi pahala yang ada di sisi Allah bagimu.” Maka Nabi s.a.w. berkata, "Himpunkanlah semuanya itu buatku di akhirat.” Maka Allah s.w.t. menurunkan firmanNya,

"10. Mahasuci Yang jika Dia menghendaki, Dia menjadikan bagimu lebih baik dari itu," 

Tabaaraka juga boleh diertikan, Mahabanyak kebaikanNya. Mahasuci Allah yang jika Dia menghendaki, nescaya dijadikanNya bagimu yang lebih lebih baik, lebih utama dan lebih indah di dunia ini daripada harta kekayaan yang banyak dan kebun yang mereka katakan itu.

"kebun-kebun mengalir dari bawahnya sungai-sungai, dan Dia menjadikan bagimu istana-istana." 

Iaitu syurga-syurga yang mengalir sungai-sungai di bawahnya dan istana-istana untukmu (Nabi Muhammad s.a.w.) di dunia ini seperti yang ada di akhirat.

Tetapi Allah tidak menghendaki yang demikian agar manusia itu tunduk dan beriman kepada Allah, tidak terpengaruh oleh benda, tetapi berdasarkan kepada bukti-bukti dan dalil-dalil yang nyata. Dia menghendaki untuk memberikan syurga di akhirat kerana keadaan dunia yang di sisiNya sangat rendah dan hina.

Tiada ulasan:

KANDUNGAN.

JUZUK 1. Isti'adzah.    Al Fatihah 1 , 2 , 3 , 4 , 5 , 6 , 7 . Al Baqarah 1-5 , 6-7 , 8-9 , 10-16 , 17-20 , 21-25 , 26-27 , 28-29 , 3...