Ahad, 12 April 2020

50:20-35 Tafsir Surah Qaf, ayat 20-35.

وَنُفِخَ فِي الصُّورِ ذَلِكَ يَوْمُ الْوَعِيدِ (٢٠) وَجَاءَتْ كُلُّ نَفْسٍ مَعَهَا سَائِقٌ وَشَهِيدٌ (٢١) لَقَدْ كُنْتَ فِي غَفْلَةٍ مِنْ هَذَا فَكَشَفْنَا عَنْكَ غِطَاءَكَ فَبَصَرُكَ الْيَوْمَ حَدِيدٌ (٢٢) وَقَالَ قَرِينُهُ هَذَا مَا لَدَيَّ عَتِيدٌ (٢٣) أَلْقِيَا فِي جَهَنَّمَ كُلَّ كَفَّارٍ عَنِيدٍ (٢٤) مَنَّاعٍ لِلْخَيْرِ مُعْتَدٍ مُرِيبٍ (٢٥) الَّذِي جَعَلَ مَعَ اللَّهِ إِلَهًا آخَرَ فَأَلْقِيَاهُ فِي الْعَذَابِ الشَّدِيدِ (٢٦) قَالَ قَرِينُهُ رَبَّنَا مَا أَطْغَيْتُهُ وَلَكِنْ كَانَ فِي ضَلالٍ بَعِيدٍ (٢٧) قَالَ لا تَخْتَصِمُوا لَدَيَّ وَقَدْ قَدَّمْتُ إِلَيْكُمْ بِالْوَعِيدِ (٢٨) مَا يُبَدَّلُ الْقَوْلُ لَدَيَّ وَمَا أَنَا بِظَلامٍ لِلْعَبِيدِ (٢٩) يَوْمَ نَقُولُ لِجَهَنَّمَ هَلِ امْتَلأتِ وَتَقُولُ هَلْ مِنْ مَزِيدٍ (٣٠) وَأُزْلِفَتِ الْجَنَّةُ لِلْمُتَّقِينَ غَيْرَ بَعِيدٍ (٣١) هَذَا مَا تُوعَدُونَ لِكُلِّ أَوَّابٍ حَفِيظٍ (٣٢) مَنْ خَشِيَ الرَّحْمَنَ بِالْغَيْبِ وَجَاءَ بِقَلْبٍ مُنِيبٍ (٣٣) ادْخُلُوهَا بِسَلامٍ ذَلِكَ يَوْمُ الْخُلُودِ (٣٤) لَهُمْ مَا يَشَاءُونَ فِيهَا وَلَدَيْنَا مَزِيدٌ (٣٥)

Allah s.w.t. berfirman,

"20. Dan ditiup sangkakala. Itulah hari yang dijanjikan." 

Ditiuplah sangkakala. Itulah hari terlaksananya azab yang diancamkan kepada orang-orang kafir.

"21. Dan telah datang tiap-tiap jiwa bersamanya seorang penggiring dan seorang saksi." 

Datanglah tiap-tiap diri, bersama dengan dia satu malaikat penggiring dan satu malaikat penyaksi. Setiap orang akan datang bersama malaikat penggiring yang menggiringnya ke tempat pemberhentian atau padang mahsyar di hari Kiamat, sehingga dia tidak dapat menolaknya atau mundur.

Dan bersama malaikat yang menjadi saksi terhadap semua amal perbuatan yang telah dilakukannya. Ada yang mengatakan saksi yang akan menjadi saksi terhadap amalnya; baik atau buruk, seperti tangan, kaki dan lainnya.

Ini menunjukkan perhatian Allah kepada hamba dan dijaga-Nya amal mereka serta akan diberiNya balasan secara adil. Hal ini adalah sesuatu yang perlu diperhatikan sekali dan diingat oleh seorang hamba.

Kemudian dikatakan kepada orang kafir atau orang yang berpaling lagi mendustakan pada hari Kiamat secara keras.

"22. Sungguh kamu dalam kelalaian dari ini," 

Sesungguhnya kamu berada dalam keadaan lalai dari hal ini. Iaitu kamu dahulu lalai tentang peristiwa hari kiamat ini, lalu kamu meninggalkan beramal soleh untuknya.

"maka Kami singkapkan darimu tabirmu, maka pandanganmu hari ini sangat tajam." 

Kami singkapkan darimu penutup yang menutupi matamu, maka penglihatanmu pada hari itu sangat kuat kerana setiap orang di hari kiamat mempunyai penglihatan yang tajam. Kamu melihat secara yakin apa yang telah kamu ingkari di dunia.

Atau boleh saja ucapan ini dari Allah untuk seorang hamba, kerana ketika di dunia dia berada dalam kelalaian terhadap tujuan dia diciptakan, dan pada hari Kiamat dia akan menyedarinya, akan tetapi saat itu bukan waktu untuk mengejar hal yang telah luput.

Orang-orang kafir ketika di dunia, maka di hari kiamat mereka berada pada jalan yang lurus, tetapi hal itu tidak dapat memberi manfaat sedikit pun bagi diri mereka, kerana alam akhirat adalah bukan alam ujian, melainkan alam pembalasan.

"23. Dan berkata temannya, "Inilah apa yang di sisiku tersedia.""

Malaikat yang menyertai dia, iaitu malaikat yang Allah ditugaskanNya untuk menjaga hamba dan mencatat amalnya, kelak di hari kiamat akan menjadi saksi atas segala perbuatannya, lalu dia mendatangi hamba itu dan membawakan amalnya sambil berkata, "Inilah catatan amalnya atau perbuatannya yang ada padaku.”

Iaitu telah tersedia dan tercatat tanpa tambahan dan tanpa pula pengurangan. Aku telah menyelesaikan tugasku, iaitu menjaganya dan menjaga amalnya, sehingga dia akan diberi balasan sesuai amalnya.

Kalimat ini diucapkan oleh malaikat penggiring dan juga malaikat penyaksi. Maka pada saat itulah Allah s.w.t. memutuskan hukum terhadap makhlukNya dengan adil, maka Allah s.w.t. berfirman,

"24. Lemparkan oleh kalian berdua dalam neraka Jahannam semua orang yang sangat ingkar keras kepala." 

Iaitu mereka yang sangat kafir dan keras kepala kepada ayat-ayat Allah, mendustakan kebenaran, yang banyak melakukan maksiat, berani mengerjakan perbuatan dosa, mengingkari kebenaran dan menentangnya dengan kebatilan, padahal dia mengetahui.

"25. Yang sangat menghalangi pada kebaikan," 

Yang sangat enggan melakukan kebajikan, iaitu tidak mahu menunaikan kewajiban-kewajiban yang ada padanya, tidak berbakti, tidak mahu bersilahturahim dan tidak mahu bersedekah. Atau dia menghalangi kebaikan untuk dirinya seperti beriman. Dia juga menghalangi dirinya untuk memberikan manfaat kepada orang lain dengan hartanya dan badannya.

"melampaui batas," 

Iaitu zalim kepada hamba-hamba Allah dan melanggar batasan-batasan Allah. Atau melanggar batas dalam membelanjakan rezekinya dan juga dalam mempergunakannya hingga melampaui garis yang ditentukan. Atau melampaui batas dalam perjalanan dan urusannya.

"ragu-ragu." 

Iaitu ragu-ragu dalam urusannya dan mencurigakan orang yang melihat urusannya. Atau bersikap ragu-ragu dalam agamanya, atau dia ragu-ragu terhadap janji Allah dan ancamanNya, sehingga dia tidak beriman apalagi berbuat ihsan, bahkan yang ada adalah kekafiran, kezaliman, keraguan dan kebimbangan serta mengadakan tandingan bagi Allah Ar Rahman.

"26. Orang-orang yang menjadikan bersama Allah tuhan yang lain," 

Orang-orang yang mempersekutukan Allah dan menyembah selain Allah di samping Dia, yang tidak berkuasa memberikan manfaat maupun madharrat, tidak berkuasa menghidupkan, mematikan maupun membangkitkan.

"maka lemparkan dia ke dalam azab yang keras." 

Lemparkanlah dia ke dalam siksaan yang sangat keras.

"27. Berkata temannya, "Tuhan kami, aku tidak menyesatkannya, akan tetapi dia dalam kesesatan yang jauh."" 

Qarin ialah syaitan yang ditugaskan menemaninya. Syaitan yang menyertainya dan yang menyesatkannya di dunia berlepas diri darinya. Ia berkata, "Ya Tuhan kami, aku tidak menyesatkannya, tetapi dia sendirilah yang berada dalam kesesatan yang jauh."

Iaitu bahkan dia sendirilah yang sesat dan menerima yang batil serta menentang kebenaran. Lalu aku mengajaknya, dan dia mahu mengikutiku.

"28. Dia berfirman, "Janganlah kalian bertengkar di hadapanKu,""

Iaitu, tidak ada faedahnya kalian bertengkar di hadapanKu.

"dan sungguh Aku telah mendahului kepada kalian dengan ancaman.""

Iaitu dahulu Aku telah memberikan ancaman kepadamu dengan azab di akhirat jika kamu tidak beriman. Aku telah memberikan kesempatan kepada kalian melalui lisan rasul-rasulKu, dan Aku telah menurunkan kitab-kitab serta menegakkan terhadap kalian semua alasan, keterangan, dan bukti-bukti. Tetapi kamu mengingkari dan menolaknya.

"29. Tidak akan diubah perkataan di sisiKu" 

Keputusan di sisiKu tidak dapat diubah. Aku telah memutuskan apa yang Kukehendaki.

"dan tidaklah Aku berbuat aniaya terhadap hamba-hambaKu." 

Aku sekali-kali tidak menzalimi hamba-hambaKu. Aku tidak mengazab mereka tanpa ada kesalahan yang mereka lakukan. Aku tidak mengazab seseorang kerana dosa orang lain. Aku mengazab seseorang kerana dosanya sendiri sesudah tegaknya hujah atau alasan Allah s.w.t. terhadapnya.

"30. Hari Kami berkata kepada neraka Jahannam, "Apakah kamu telah penuh?""

Ingatlah akan hari yang pada hari itu Kami bertanya kepada Jahannam, "Adakah kamu sudah penuh?" Hal ini kerana ramai sekali orang yang dilemparkan ke dalamnya kelak di hari kiamat.

Demikian itu kerana Allah s.w.t. telah berjanji kepadanya bahawa Dia akan memenuhinya dengan jin dan manusia. Dia memerintahkan para malaikatNya untuk mencampakkan ke dalam neraka orang-orang yang dikehendakiNya,

"dan ia berkata, "Apakah tambahan?""

Neraka Jahannam menjawab, "Masih adakah tambahan?" Neraka Jahannam sentiasa meminta tambahan dari para pelaku dosa dan maksiat kerana marah kepada orang-orang kafir, dimana marahnya dilakukan kerana Allah s.w.t., sehingga Allah meletakkan telapak kakiNya yang mulia ke neraka, maka neraka itu berhimpit sambil berkata, “Cukup-cukup,” iaitu aku telah penuh.

"31. Dan didekatkan syurga bagi orang yang yang bertakwa tidak jauh." 

Uzlifat bermaksud didekatkanlah syurga itu kepada orang-orang yang bertakwa. Demikian itu terjadi pada hari kiamat. Syurga didekatkan kepada orang-orang yang melaksanakan perintah Allah dan menjauhi laranganNya pada tempat yang tidak jauh dari mereka.

Lalu mereka melihatnya dan menyaksikan apa yang ada di dalamnya berupa kenikmatan dan kesenangan, sehingga membuat mereka rindu memasukinya. Dikatakan, "ghaira ba'id," yang ertinya 'tidak jauh' kerana sesungguhnya hari kiamat itu pasti terjadi, dan setiap yang akan terjadi pengertiannya adalah dekat masanya. Kepada mereka dikatakan,

"32. Ini apa yang dijanjikan pada kalian bagi setiap hamba yang bertaubat memelihara." 

Inilah nikmat yang dijanjikan kepada kalian, iaitu kepada setiap hamba yang sentiasa bertaubat atau kembali kepada Allah. Iaitu syurga dan apa yang dijanjikan di dalamnya berupa hal yang disenangi jiwa dan sejuk dipandang mata.

Allah janjikannya untuk setiap hamba yang banyak kembali kepada Allah di setiap waktu dengan bertaubat, tidak mengulangi dosanya lagi, beribadah, baik dengan menyebut namaNya, mencintaiNya, meminta pertolongan kepadaNya, berdoa, takut dan berharap kepadaNya.

Mereka juga memelihara semua peraturan-peraturanNya, iaitu menjaga perintah Allah dengan melaksanakannya secara ikhlas dan sempurna serta menjaga batasan-batasan (larangan-larangan)Nya dengan menjauhinya. Mereka juga memelihara janji, tidak merosaknya dan tidak menyalahinya.

"33. Orang yang takut Ar Rahman dalam keadaan tidak terlihat" 

Iaitu orang yang takut kepada Tuhan Yang Maha Pemurah, sedangkan Dia tidak kelihatan olehnya. Iaitu takut kepadaNya dengan mengenal Tuhannya, berharap kepada rahmatNya dan sentiasa takut kepada Allah dalam keadaan ghaibnya, iaitu dalam keadaan tidak diketahui manusia. Inilah takut yang hakiki.

Adapun takut ketika di hadapan manusia, maka boleh saja riya’ dan sum’ah sehingga tidak menunjukkan takut. Bahkan takut yang bermanfaat adalah takut baik pada saat terang-terangan maupun sembunyi-sembunyi. Boleh juga maksud “bilghaib” di sini bermaksud walaupun tidak kelihatan olehnya.

"dan dia datang dengan hati bertaubat." 

Dia datang dengan hati yang bertaubat. Sifatnya kembali kepada Allah dan terdorong dirinya untuk mengerjakan hal-hal yang diridhaiNya. Dia bersua dengan Allah s.w.t. di hari kiamat nanti dengan hati yang bertaubat, berserah diri, dan tunduk patuh di hadapanNya.

"34. Masuklah ke dalamnya dengan aman. Itulah hari kekekalan." 

Masukilah ke dalam syurga dengan aman dan damai dari segala kekhuatiran dan keburukan. Iaitu selamatlah mereka dari azab Allah s.w.t. dan para malaikat memberi salam kepada mereka. Itulah hari yang abadi, yang tidak ada lagi kematian dan kefanaan. Mereka kekal di dalam syurga, tidak akan pergi darinya serta tidak mahu pindah darinya.

"35. Bagi mereka apa yang mereka kehendaki di dalamnya" 

Mereka di dalamnya mendapat apa yang mereka kehendaki. Apa pun kesenangan dan kenikmatan yang mereka minta, maka mereka langsung mendapatkannya.

"dan pada sisi Kami tambahan." 

Pada sisi Kami ada tambahannya dari apa yang mereka kerjakan dan yang mereka minta, dimana tambahan itu tambahan yang belum pernah mereka lihat, belum pernah mereka dengar dan belum pernah terlintas di hati mereka.

Dan tambahan yang paling besar dan paling agungnya adalah memandang kepada wajah atau Zat Allah Yang Mulia, mendengarkan firmanNya dan bersenang-senang di dekatNya.

Tiada ulasan:

KANDUNGAN.

JUZUK 1. Isti'adzah.    Al Fatihah 1 , 2 , 3 , 4 , 5 , 6 , 7 . Al Baqarah 1-5 , 6-7 , 8-9 , 10-16 , 17-20 , 21-25 , 26-27 , 28-29 , 3...