Khamis, 21 Mei 2020

101:1-11 Tafsir Surah Al Qari’ah, ayat 1-11.

 بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ

Dengan menyebut nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang.

الْقَارِعَةُ (١) مَا الْقَارِعَةُ (٢) وَمَا أَدْرَاكَ مَا الْقَارِعَةُ (٣) يَوْمَ يَكُونُ النَّاسُ كَالْفَرَاشِ الْمَبْثُوثِ (٤) وَتَكُونُ الْجِبَالُ كَالْعِهْنِ الْمَنْفُوشِ (٥) فَأَمَّا مَنْ ثَقُلَتْ مَوَازِينُهُ (٦) فَهُوَ فِي عِيشَةٍ رَاضِيَةٍ (٧) وَأَمَّا مَنْ خَفَّتْ مَوَازِينُهُ (٨) فَأُمُّهُ هَاوِيَةٌ (٩) وَمَا أَدْرَاكَ مَا هِيَهْ (١٠) نَارٌ حَامِيَةٌ (١١) 

Allah s.w.t. berfirman, 

"1. Al Qari'ah." 

Al Qari'ah adalah nama lain dari hari kiamat, seperti Al Haqqah, At Tammah, As Sakhkhah, Al Ghasyiyah dan lain-lainnya. Hari Kiamat disebut Al Qari’ah kerana kedahsyatannya begitu keras mengetuk hati.

"2. Apakah Al Qari'ah itu?" 

Apakah hari Kiamat itu? Kalimat ini untuk membesarkan perkaranya, begitu juga kalimat setelahnya. Kemudian Allah s.w.t. menggambarkan tentang kedahsyatan dan kengeriannya melalui firmanNya, 

"3. Dan apakah kamu tahu apakah Al Qari'ah itu?" 

Tahukah kamu apakah hari kiamat itu? Kemudian ditafsirkan oleh firman berikutnya, 

"4. Hari menjadi manusia seperti kelkatu yang beterbangan." 

Kerana dahsyatnya peristiwa pada hari itu, manusia adalah seperti kelkatu yang bertebaran bercerai-berai ke sana dan kemari kerana kebingungan menghadapi huru-hara yang sangat menakutkan di hari itu, sehingga mereka mirip dengan kelkatu yang bertebaran, sampai mereka dipanggil untuk dihisab.

"5. Dan menjadi gunung-gunung seperti bulu yang dihambur-hamburkan." 

Gunung-gunung yang sebelumnya kukuh dan kuat menjadi sangat lemah sekali. Ia di hari itu seakan-akan bulu biri-biri yang dihambur-hamburkan hingga menjadi beterbangan, menjadi debu dan rata dengan tanah.

Kemudian Allah s.w.t. menceritakan apa yang akan dialami oleh orang-orang yang beramal dan tempat kembali mereka. Selesai penghisaban, lalu disiapkanlah timbangan yang memiliki dua daun timbangan. Ketika proses penimbangan dilakukan, maka manusia terbahagi menjadi dua golongan; orang yang berbahagia dan orang yang celaka. 

"6. Maka adapun orang yang berat timbangannya," 

Mereka orang yang berbahagia, timbangan amal kebaikannya lebih berat daripada timbangan amal keburukannya.

"7. Maka dia dalam kehidupan yang memuaskan." 

Maka dia berada dalam kehidupan yang senang di tempat yang terhormat, iaitu berada di dalam syurga.

"8. Dan adapun orang yang ringan timbangan," 

Mereka orang yang celaka, timbangan amal kebaikannya lebih ringan daripada timbangan amal keburukannya. 

"9. Maka tempat kembalinya neraka Hawiyah." 

Maka tempat kembalinya adalah ke tempat yang terhina, iaitu neraka Hawiyah, salah satu nama neraka. Hawiyah adalah neraka yang merupakan tempat kembali dan tempat berpulang bagi orang yang amal keburukannya lebih berat daripada amal kebaikannya. 

Ada juga yang berpendapat, bahawa maksudnya dia akan dilempar ke neraka secara jungkir balik (dengan kepala di bawah), iaitu neraka Jahannam. Lalu diungkapkan dengan ummihi yang ertinya otaknya.

"10. Dan apakah kamu tahu apakah dia itu?" 

Tahukah kamu apakah neraka Hawiyah itu? Kalimat ini untuk memperbesar perkaranya.

"11. Api yang sangat panas." 

Iaitu api yang sangat panas lagi sangat kuat nyala dan gejolak apinya. Panasnya diberi kekuatan enam puluh sembilan kali api dunia. 

Nabi s.a.w. bersabda, "Api Bani Adam yang biasa kalian nyalakan merupakan satu bahagian dari tujuh puluh bahagian api neraka Jahanam. Para sahabat berkata, "Wahai Rasulullah, itu pun sudah mencukupi keperluan." Rasulullah s.a.w. bersabda, "Sesungguhnya api neraka itu lebih unggul di atasnya dengan enam puluh sembilan bahagian." 

Di dalam riwayat lain disebutkan, "Sesungguhnya api neraka itu lebih unggul daripada api dunia dengan enam puluh sembilan kali gandanya, yang masing-masing bahagian sama panasnya sama dengan panas api dunia." 

Nabi s.a.w. bersabda, "Api Bani Adam yang biasa kalian nyalakan merupakan suatu bahagian dari tujuh puluh bahagian api neraka Jahanam." Lalu seorang lelaki berkata, "Sesungguhnya satu bahagian itu pun benar-benar sudah cukup." Maka Nabi s.a.w. bersabda, "Sesungguhnya api neraka Jahanam itu lebih panas daripada api dunia dengan enam puluh sembilan kali gandanya, bahagian demi bahagiannya."

Selesai tafsir surah Al Qaari’ah dengan pertolongan Allah, taufiq-Nya dan kemudahan-Nya, walhamdulillahi Rabbil ‘aalamiin.

Tiada ulasan:

KANDUNGAN.

JUZUK 1. Isti'adzah.    Al Fatihah 1 , 2 , 3 , 4 , 5 , 6 , 7 . Al Baqarah 1-5 , 6-7 , 8-9 , 10-16 , 17-20 , 21-25 , 26-27 , 28-29 , 3...