Rabu, 13 Mei 2020

18:65-74 Tafsir Surah Al Kahfi, ayat 65-74.

فَوَجَدَا عَبْدًا مِنْ عِبَادِنَا آتَيْنَاهُ رَحْمَةً مِنْ عِنْدِنَا وَعَلَّمْنَاهُ مِنْ لَدُنَّا عِلْمًا (٦٥) قَالَ لَهُ مُوسَى هَلْ أَتَّبِعُكَ عَلَى أَنْ تُعَلِّمَنِ مِمَّا عُلِّمْتَ رُشْدًا (٦٦) قَالَ إِنَّكَ لَنْ تَسْتَطِيعَ مَعِيَ صَبْرًا (٦٧) وَكَيْفَ تَصْبِرُ عَلَى مَا لَمْ تُحِطْ بِهِ خُبْرًا (٦٨) قَالَ سَتَجِدُنِي إِنْ شَاءَ اللَّهُ صَابِرًا وَلا أَعْصِي لَكَ أَمْرًا (٦٩) قَالَ فَإِنِ اتَّبَعْتَنِي فَلا تَسْأَلْنِي عَنْ شَيْءٍ حَتَّى أُحْدِثَ لَكَ مِنْهُ ذِكْرًا (٧٠) فَانْطَلَقَا حَتَّى إِذَا رَكِبَا فِي السَّفِينَةِ خَرَقَهَا قَالَ أَخَرَقْتَهَا لِتُغْرِقَ أَهْلَهَا لَقَدْ جِئْتَ شَيْئًا إِمْرًا (٧١) قَالَ أَلَمْ أَقُلْ إِنَّكَ لَنْ تَسْتَطِيعَ مَعِيَ صَبْرًا (٧٢) قَالَ لا تُؤَاخِذْنِي بِمَا نَسِيتُ وَلا تُرْهِقْنِي مِنْ أَمْرِي عُسْرًا (٧٣) فَانْطَلَقَا حَتَّى إِذَا لَقِيَا غُلامًا فَقَتَلَهُ قَالَ أَقَتَلْتَ نَفْسًا زَكِيَّةً بِغَيْرِ نَفْسٍ لَقَدْ جِئْتَ شَيْئًا نُكْرًا (٧٤)

Allah s.w.t. berfirman, 

"65. Maka keduanya mendapati seorang hamba dari hamba-hamba Kami," 

Lalu mereka bersua dengan seorang lelaki yang berpakaian lengkap. Dia adalah Khidir. Musa a.s. mengucapkan salam kepadanya, dan lelaki itu (Khidir) menjawab, "Di manakah ada salam (kesejahteraan) di bumimu ini?" Musa a.s. berkata, "Sayalah Musa." Khidir bertanya, "Musa Bani Israil?" Musa menjawab, "Ya." 

"Kami telah berikannya rahmat dari sisi Kami" 

Yang telah Kami berikan kepadanya rahmat dari sisi Kami. Iaitu rahmat kenabian menurut suatu pendapat ulama, sedangkan menurut pendapat majoriti ulama bahawa rahmat di sini adalah rahmat kewalian, iaitu Beliau salah seorang wali di antara wali-waliNya.

"dan Kami telah mengajarinya dari sisi Kami ilmu." 

Yang telah Kami ajarkan kepadanya ilmu dari sisi Kami.

"66. Berkata kepadanya Musa, "Apakah aku mengikuti kamu atas agar kamu mengajarkan aku dari apa yang kamu telah diajarkan kebenaran?""

Musa a.s. berkata kepada Khidir secara sopan, bermusyawarah dan memberitahukan keinginannya, "Bolehkah aku menemanimu dan mendampingimu supaya kamu mengajarkan kepadaku ilmu yang benar di antara ilmu-ilmu yang telah diajarkan kepadamu?”

Iaitu suatu ilmu yang pernah diajarkan oleh Allah kepadamu, agar aku dapat menjadikannya sebagai petunjuk dalam mengerjakan urusanku, iaitu ilmu yang bermanfaat dan amal yang soleh. 

Musa a.s. meminta kepada Khidhir agar diajarkan ilmu yang diajarkan Allah kepadanya kerana menambah ilmu itu disyari’atkan. Pertanyaan Musa a.s. mengandung nada meminta dengan cara halus, bukan membebani atau memaksa. Memang harus demikianlah etika seorang murid kepada gurunya dalam berbicara. Maka pada saat itu juga Khidir berkata kepada Musa a.s., 

"67. Dia berkata, "Sungguh, kamu tidak akan sanggup bersamaku sabar.""

Khidir menjawab, "Sesungguhnya kamu tidak akan sanggup sabar bersamaku." Kamu akan melihat dariku perkara-perkara yang kamu tidak mampu bersabar terhadapnya, iaitu berbagai macam perbuatan yang bertentangan dengan syariatmu, di mana perkara tersebut zahir(kelihatan)nya mungkar, namun sesungguhnya tidak.

Sesungguhnya aku mempunyai suatu ilmu dari ilmu Allah yang tidak diajarkanNya kepadamu. Sedangkan kamu pun mempunyai suatu ilmu dari ilmu Allah yang tidak diajarkanNya kepadaku. Masing-masing dari kita mendapat tugas menangani perintah-perintah dari Allah secara tersendiri yang berbeda satu sama lainnya. Dan kamu tidak akan kuat mengikutiku.

"68. Dan bagaimana kamu bersabar atas apa yang tidak kamu kuasai dengannya ilmu." 

Bagaimana kamu dapat bersabar atas sesuatu, sedangkan kamu belum mempunyai pengetahuan yang cukup tentang hal itu? Iaitu kamu belum mengetahui maksud dan akhirnya. 

Aku mengetahui bahawa kamu akan mengingkari hal-hal yang kamu dimaafkan tidak mengikutinya, tetapi aku tidak akan menceritakan hikmah dan maslahat hakiki yang telah diperlihatkan kepadaku mengenainya, sedangkan kamu tidak mengetahuinya.

"69. Berkata, "Kamu akan mendapati aku insha'Allah orang sabar, dan aku tidak akan menderhakai kepada kamu satu urusan pun.""

Musa a.s. berkata, "Insha'Allah (jika Allah menghendaki) akan kamu dapati aku orang yang sabar terhadap apa yang aku lihat dari urusan-urusanmu itu, dan aku tidak akan menentangmu dalam sesuatu urusan pun." 

Iaitu, aku tidak akan memprotesmu dalam sesuatu urusan pun. Disebutkan kata “Insha'Allah” kerana Musa a.s. belum yakin terhadap kemampuan dirinya, dan seperti inilah kebiasaan para nabi dan para wali, di mana mereka tidak merasa yakin terhadap diri mereka sedetik pun. Pada saat itu Khidir memberikan syarat kepada Musa a.s., 

"70. Berkata, "Maka jika Kamu mengikuti aku maka janganlah kamu bertanya padaku tentang sesuatu, hingga aku ceritakan kepadamu darinya pelajaran.""

Khidir menetapkan persyaratannya kepada Musa a.s., "Jika kamu mengikutiku, maka janganlah kamu memulai menanyakan kepadaku tentang apa pun yang aku lakukan dan bersabarlah; jangan dulu mengingkari sampai aku sendiri menerangkannya kepadamu alasannya." Maka Musa a.s. menerima syaratnya kerana memperhatikan adab murid terhadap guru.

"71. Lalu keduanya berangkat, sampai ketika keduanya menaiki dalam perahu, melubanginya."

Maka Musa a.s dan Khidir sepakat untuk berjalan bersama di tepi pantai, dan keduanya menjumpai perahu. Maka keduanya meminta kepada para pemilik perahu itu agar mereka berdua diperbolehkan menaiki perahu itu. 

Para pemilik perahu yang ada di pantai itu telah mengenal Khidir, maka mereka mengangkut keduanya tanpa meminta sedikit bayaran pun kerana menghormati Khidir. 

Ketika keduanya telah berada di dalam perahu, Musa a.s. merasa terkejut kerana tiba-tiba Khidir memecahkan sebuah papan perahu itu dengan kapak. Lalu Khidir mengeluarkan sekeping papan yang ada di perahu itu untuk menambalnya. Melihat hal itu Musa a.s. tidak dapat menahan dirinya lagi untuk bertanya sambil memprotesnya. 

"Berkata, "Apakah kamu melubanginya, sehingga kamu tenggelamkan pemiliknya?""

Maka Musa a.s. berkata kepadanya, "Mereka telah mengangkut kita tanpa bayaran, lalu kamu dengan sengaja merosakkan perahu mereka dengan melubanginya agar para penumpang perahu ini tenggelam." 

"Sungguh, kamu mendatangkan sesuatu yang mungkar." 

Sesungguhnya kamu telah berbuat sesuatu kesalahan yang besar.” Iaitu sesuatu yang diingkari dan aneh. Maka pada saat itu juga Khidir berkata kepada Musa a.s., mengingatkan akan syarat yang telah disetujuinya, 

"72. Berkata, "Tidakkah aku katakan, sesungguhnya kamu tidak akan kamu sanggup bersamaku sabar?""

Khidir berkata, "Bukankah sudah kukatakan, bahawa kamu tidak akan mampu bersabar bersama dengan aku?" 

Maksudnya, perbuatan ini sengaja aku lakukan, dan termasuk di antara perkara yang telah aku persyaratkan kepadamu bahawa kamu tidak boleh memprotesnya terhadapku. Kerana sesungguhnya kamu belum mempunyai pengetahuan yang cukup tentang hal ini, padahal perbuatan ini mengandung maslahat yang tidak kamu ketahui.

"73. Berkata, "Janganlah kamu menghukum aku kerana aku lupa dan janganlah kamu membebani aku dari urusanku kesulitan.""

Musa a.s. berkata, "Janganlah kamu menghukum aku kerana kelupaanku untuk tunduk menerima dengan tidak mengingkari, dan janganlah kamu membebani aku dengan sesuatu kesulitan dalam urusanku.”

Iaitu janganlah kamu mempersulit diriku, jangan pula kamu bersikap keras terhadapku. Pergaulilah aku dengan sikap maaf dan memudahkan. Rasulullah s.a.w. bersabda, "Kekeliruan pertama yang dilakukan oleh Musa disebabkan kerana kealpaannya." 

Kemudian ada seekor burung pipit hinggap di sisi perahu itu, lalu minum air laut dengan paruhnya sekali atau dua kali patukan. Maka Khidir berkata kepada Musa a.s., "Tiadalah ilmuku dan ilmumu dibandingkan dengan ilmu Allah, melainkan seperti kurangnya air laut ini oleh apa yang diminum oleh burung pipit ini." Keduanya turun dari perahu itu.

"74. Lalu berangkatlah keduanya; sehingga ketika keduanya bertemu anak muda, lalu dia membunuhnya." 

Maka berjalanlah keduanya di pantai, hingga ketika keduanya berjumpa dengan seorang anak yang sedang bermain-main dengan anak-anak lainnya di salah satu bahagian kampung tersebut. Lalu Khidir sengaja menangkap anak itu yang paling tampan dan paling cerah di antara mereka, lalu Khidir membunuhnya. 

Khidir membunuh anak itu dengan cara mencabut kepalanya. Ada yang mengatakan, Khidir memecahkan kepala si anak itu dengan batu. Ada yang mengatakan, Khidir memuntir (memulas) kepala si anak. Hanya Allah yang lebih mengetahui kebenarannya.

Ketika Musa a.s. melihat dan menyaksikan hal itu, Beliau mengingkarinya dengan protes yang lebih keras daripada yang pertama. 

"Berkata, "Apakah kamu membunuh jiwa yang suci, bukan kerana membunuh orang lain?"" 

Musa a.s. bertanya, "Mengapa kamu bunuh jiwa yang bersih, bukan kerana dia membunuh orang lain?" Iaitu jiwa yang masih kecil dan belum mencapai usia akil baligh serta belum melakukan suatu dosa pun, lalu kamu membunuhnya dengan tanpa alasan.

"Sungguh, kamu mendatangkan sesuatu yang mungkar."" 

Sesungguhnya kamu telah melakukan suatu yang mungkar. Iaitu suatu perbuatan yang jelas mungkarnya.

Akhir Juz 15.

Tiada ulasan:

KANDUNGAN.

JUZUK 1. Isti'adzah.    Al Fatihah 1 , 2 , 3 , 4 , 5 , 6 , 7 . Al Baqarah 1-5 , 6-7 , 8-9 , 10-16 , 17-20 , 21-25 , 26-27 , 28-29 , 3...