Ahad, 10 Mei 2020

38:71-88 Tafsir Surah Sad, ayat 71-88.

إِذْ قَالَ رَبُّكَ لِلْمَلائِكَةِ إِنِّي خَالِقٌ بَشَرًا مِنْ طِينٍ (٧١) فَإِذَا سَوَّيْتُهُ وَنَفَخْتُ فِيهِ مِنْ رُوحِي فَقَعُوا لَهُ سَاجِدِينَ (٧٢) فَسَجَدَ الْمَلائِكَةُ كُلُّهُمْ أَجْمَعُونَ (٧٣) إِلا إِبْلِيسَ اسْتَكْبَرَ وَكَانَ مِنَ الْكَافِرِينَ (٧٤) قَالَ يَا إِبْلِيسُ مَا مَنَعَكَ أَنْ تَسْجُدَ لِمَا خَلَقْتُ بِيَدَيَّ أَسْتَكْبَرْتَ أَمْ كُنْتَ مِنَ الْعَالِينَ (٧٥) قَالَ أَنَا خَيْرٌ مِنْهُ خَلَقْتَنِي مِنْ نَارٍ وَخَلَقْتَهُ مِنْ طِينٍ (٧٦) قَالَ فَاخْرُجْ مِنْهَا فَإِنَّكَ رَجِيمٌ (٧٧) وَإِنَّ عَلَيْكَ لَعْنَتِي إِلَى يَوْمِ الدِّينِ (٧٨) قَالَ رَبِّ فَأَنْظِرْنِي إِلَى يَوْمِ يُبْعَثُونَ (٧٩) قَالَ فَإِنَّكَ مِنَ الْمُنْظَرِينَ (٨٠) إِلَى يَوْمِ الْوَقْتِ الْمَعْلُومِ (٨١) قَالَ فَبِعِزَّتِكَ لأغْوِيَنَّهُمْ أَجْمَعِينَ (٨٢) إِلا عِبَادَكَ مِنْهُمُ الْمُخْلَصِينَ (٨٣) قَالَ فَالْحَقُّ وَالْحَقَّ أَقُولُ (٨٤) لأمْلأنَّ جَهَنَّمَ مِنْكَ وَمِمَّنْ تَبِعَكَ مِنْهُمْ أَجْمَعِينَ (٨٥) قُلْ مَا أَسْأَلُكُمْ عَلَيْهِ مِنْ أَجْرٍ وَمَا أَنَا مِنَ الْمُتَكَلِّفِينَ (٨٦) إِنْ هُوَ إِلا ذِكْرٌ لِلْعَالَمِينَ (٨٧) وَلَتَعْلَمُنَّ نَبَأَهُ بَعْدَ حِينٍ (٨٨)

Allah s.w.t. berfirman menyebutkan tentang perbantahan para malaikat.

"71. Ketika berkata Tuhanmu kepada malaikat, "Sungguh Aku menciptakan manusia dari tanah."" 

Ingatlah ketika Tuhanmu berfirman kepada malaikat, "Sesungguhnya Aku akan menciptakan manusia dari tanah.” Iaitu Adam a.s. bapa manusia.

"72. Maka apabila telah Aku sempurnakan kejadiannya dan Aku tiupkan ke dalamnya dari ruhKu, maka tunduklah kepadanya bersujud." 

Kemudian apabila telah Aku sempurnakan kejadiannya dan Aku tiupkan ruh (ciptaan)Ku kepadanya sehingga menjadi hidup, maka tunduklah kamu dengan bersujud kepadanya. Iaitu sujud penghormatan, bukan sujud ibadah.

Disandarkan ruh kepada Allah s.w.t. adalah sebagai pemuliaan kepada Adam a.s. Maka para malaikat mempersiapkan diri mereka untuk itu kerana mengikuti perintah Tuhan mereka dan sebagai penghormatan kepada Adam a.s.

Ketika penciptaannya telah selesai baik badan maupun ruhnya dan Allah hendak menguji kepandaian Adam dan malaikat dalam hal ilmu, maka tampak jelaslah kepandaian Adam daripada malaikat, dan Allah s.w.t. memerintahkan para malaikat untuk sujud.

"73. Maka bersujud malaikat semuanya, semuanya." 

Lalu seluruh malaikat itu bersujud semuanya.

"74. Kecuali iblis; ia menyombongkan diri dan ia termasuk orang-orang yang kafir." 

Kecuali iblis; ia menyombongkan diri terhadap perintah Tuhannya dan terhadap Adam a.s. dan ia termasuk golongan yang kafir dalam ilmu Allah s.w.t.

"75. Berfirman, "Wahai iblis, apa yang mencegahmu untuk bersujud kepada apa yang Aku ciptakan dengan tanganKu? Apakah kamu menyombongkan diri, atau kamu termasuk orang-orang yang lebih tinggi?""

Allah s.w.t. berfirman mencela iblis, "Wahai Iblis, apakah yang menghalangi kamu sujud kepada yang telah Aku ciptakan dengan kedua TanganKu?" Iaitu yang telah Aku muliakan dan istimewakan dengan menciptakannya dengan kedua TanganKu, di mana hal ini mengharuskan kamu untuk tidak sombong terhadapnya. Adakah kamu menyombongkan diri, atau kamu merasa termasuk orang-orang yang lebih tinggi?

Ibnu Umar berkata, “Allah menciptakan empat makhluk dengan TanganNya, iaitu: Arsy, syurga ‘Adn, Qalam (pena), dan Adam. Kemudian Dia berfirman kepada segala sesuatu, “Jadilah!” Maka jadilah ia."”

"76. Berkata, "Aku lebih baik darinya, Engkau ciptakan aku dari api dan Engkau ciptakan dia dari tanah.""

Iblis berkata menentang Tuhannya, "Aku lebih baik daripadanya, kerana Engkau ciptakan aku dari api, sedangkan dia Engkau ciptakan dari tanah.” Ia menyangka bahwa api lebih baik daripada tanah.

Ini adalah qiyas yang fasid (rosak), kerana api adalah materi yang buruk, rosak, tinggi, tidak terarah, dan ringan. Sedangkan tanah adalah bahan yang tenang, tawadhu’, menumbuhkan tumbuhan, dan ia mengalahkan api dan memadamkannya, sedangkan api perlu kepada bahan yang menegakkannya, adapun tanah berdiri sendiri.

"77. Berfirman, "Maka keluarlah kamu darinya, maka sungguh kamu terkutuk.""

Allah s.w.t. berfirman, "Kalau begitu keluarlah kamu dari syurga." Ada yang mengatakan, keluarlah dari langit dan dari tempat yang mulia. "Sesungguhnya kamu adalah orang yang terkutuk." Iaitu terusir.

"78. Dan sungguh atas kamu kutukanKu sampai hari pembalasan." 

Sesungguhnya kutukanKu tetap atasmu sampai hari pembalasan.

"79. Berkata, "Tuhanku, maka tangguhkanlah aku hingga hari mereka dibangkitkan.""

Iblis berkata, "Ya Tuhanku, beri tangguhlah aku sampai hari mereka dibangkitkan." Hal ini kerana kedengkiannya dan kerasnya permusuhannya kepada Adam dan keturunannya agar ia dapat menyesatkan manusia yang telah ditaqdirkan Allah akan sesat.

"80. Berfirman, "Maka sungguh kamu termasuk orang-orang yang diberi penangguhan.""

Allah s.w.t. berfirman mengabulkan permohonan iblis kerana sesuai dengan kebijaksanaanNya, "Sesungguhnya kamu termasuk golongan yang diberi penangguhan."

"81. Sampai hari waktu yang ditentukan." 

Sampai pada hari yang telah ditentukan waktunya, iaitu hari Kiamat. Setelah iblis mengetahui bahawa dirinya aman dari kebinasaan dan diberi penangguhan sampai hari kiamat, maka ia berlaku membangkang, melampaui batas dan memperlihatkan sikapnya yang buruk kepada Tuhannya kerana permusuhannya kepada Allah, kepada Adam dan keturunannya.

"82. Berkata, "Maka demi kemuliaanMu, sungguh akan aku sesatkan mereka semuanya."

Iblis berkata, "Demi kekuasaanMu, pasti aku akan menyesatkan mereka semuanya." Huruf ba’ di ayat ini boleh bererti qasam (sumpah), iaitu Iblis bersumpah dengan keperkasaan Allah untuk menyesatkan manusia.

Boleh juga untuk istianah (minta bantuan), iaitu kerana iblis mengetahui bahawa dirinya lemah dari berbagai sisi, dan bahawa dia tidak dapat menyesatkan seorang pun kecuali jika dikehendaki Allah, maka dia meminta bantuan dengan keperkasaan Allah s.w.t. untuk menyesatkan keturunan Adam itu.

"83. Kecuali hamba-hambaMu di antara mereka orang-orang yang mukhlis." 

Kecuali hamba-hambaMu yang terpilih di antara mereka. Mukhlas di sini bermaksud orang-orang yang telah diberi taufiq untuk menaati segala petunjuk dan perintah Allah s.w.t., iaitu orang-orang mukmin.

"84. Dia berfirman, "Maka yang benar. Dan yang benar Aku katakan.""

Allah s.w.t. berfirman, "Maka yang benar adalah sumpahKu, dan hanya kebenaran itulah yang Aku katakan.” Maksud firman Allah ini adalah, bahawa kebenaran adalah sifatKu dan kebenaran adalah ucapanKu. Ini adalah jawabul qasam (jawaban dari sumpah di ayat sebelumnya).

"85. Sungguh akan Aku penuhi neraka Jahannam darimu dan dari orang-orang yang mengikutimu di antara mereka semuanya."

Sesungguhnya Aku akan memenuhi neraka Jahannam dengan jenis kamu dan dengan orang-orang yang mengikutimu di antara mereka semuanya.

Allah s.w.t. memerintahkan kepada Nabi Muhammad s.a.w.,

"86. Katakanlah, "Aku tidak meminta kalian atasnya dari upah; dan tidaklah aku termasuk orang-orang yang mengada-ada.""

Katakanlah, "Aku tidak meminta imbalan sedikit pun kepada kalian atas dakwah, risalah dan nasihat yang kusampaikan kepada kalian; dan aku bukanlah termasuk orang yang mengada-ada."

Iaitu aku bukanlah orang yang mengaku memiliki sesuatu yang tidak aku miliki, dan aku tidak mengatakan sesuatu yang tidak aku ketahui, dan aku tidak mengikuti selain yang telah diwahyukan kepadaku.

Masruq berkata, “Kami datang kepada Abdullah ibnu Mas’ud r.a., lalu dia berkata, “Wahai manusia, barang siapa yang mengetahui sesuatu maka katakanlah, namun barang siapa yang tidak mengetahui, ucapkanlah “Allahu a’lam” (Allah lebih mengetahui). Kerana termasuk ilmu seseorang mengatakan terhadap sesuatu yang tidak diketahuinya, “Allahu a’lam." Sesungguhnya Allah s.w.t. berfirman kepada Nabi kalian, “Katakanlah (Muhammad), "Aku tidak meminta upah sedikitpun padamu atas dakwahku dan bukanlah aku termasuk orang-orang yang takalluf (membebani diri).”

"87. Tidaklah dia kecuali peringatan bagi semesta alam." 

Al Qur’an ini tidak lain hanyalah peringatan bagi seluruh alam. Iaitu bagi semua mukallaf dari kalangan manusia dan jin.

Al Qur’an merupakan pengingat terhadap sesuatu yang bermanfaat bagi mereka baik yang terkait dengan maslahat dunia maupun agama, sehingga Al Qur'an merupakan peninggi keadaan alam semesta dan sebagai hujjah bagi mereka yang tetap menentang padahal mengetahui.

"88. Dan sesungguhnya kalian akan mengetahui beritanya beberapa waktu." 

Sesungguhnya kalian akan mengetahui kebenaran berita Al Qur’an setelah beberapa waktu lagi, iaitu sebentar lagi, sesudah mati atau pada hari kiamat nanti. Kebenaran berita-berita Al Quran itu ada yang terlaksana di dunia dan ada juga yang terlaksana di akhirat.

Yang terlaksana di dunia adalah seperti kebenaran janji Allah kepada orang-orang mukmin bahawa mereka akan menang dalam peperangan dengan kaum musyrik, dan yang terlaksana di akhirat seperti kebenaran janji Allah tentang balasan atau perhitungan yang akan dilakukan terhadap manusia.

Selesai tafsir surah Sad dengan pertolongan Allah dan taufiqNya, walhamdulillahi Rabbil ‘aalamiin.

Tiada ulasan:

KANDUNGAN.

JUZUK 1. Isti'adzah.    Al Fatihah 1 , 2 , 3 , 4 , 5 , 6 , 7 . Al Baqarah 1-5 , 6-7 , 8-9 , 10-16 , 17-20 , 21-25 , 26-27 , 28-29 , 3...