Isnin, 11 Mei 2020

45:23-26 Tafsir Surah Al Jasiyah, ayat 23-26.

أَفَرَأَيْتَ مَنِ اتَّخَذَ إِلَهَهُ هَوَاهُ وَأَضَلَّهُ اللَّهُ عَلَى عِلْمٍ وَخَتَمَ عَلَى سَمْعِهِ وَقَلْبِهِ وَجَعَلَ عَلَى بَصَرِهِ غِشَاوَةً فَمَنْ يَهْدِيهِ مِنْ بَعْدِ اللَّهِ أَفَلا تَذَكَّرُونَ (٢٣) وَقَالُوا مَا هِيَ إِلا حَيَاتُنَا الدُّنْيَا نَمُوتُ وَنَحْيَا وَمَا يُهْلِكُنَا إِلا الدَّهْرُ وَمَا لَهُمْ بِذَلِكَ مِنْ عِلْمٍ إِنْ هُمْ إِلا يَظُنُّونَ (٢٤) وَإِذَا تُتْلَى عَلَيْهِمْ آيَاتُنَا بَيِّنَاتٍ مَا كَانَ حُجَّتَهُمْ إِلا أَنْ قَالُوا ائْتُوا بِآبَائِنَا إِنْ كُنْتُمْ صَادِقِينَ (٢٥) قُلِ اللَّهُ يُحْيِيكُمْ ثُمَّ يُمِيتُكُمْ ثُمَّ يَجْمَعُكُمْ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ لا رَيْبَ فِيهِ وَلَكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لا يَعْلَمُونَ (٢٦)

Allah s.w.t. berfirman,

"23. Adakah kalian melihat orang yang mengambil tuhannya hawa nafsunya" 

Maka pernahkah kalian melihat orang yang menjadikan hawa nafsunya sebagai tuhannya? Iaitu sesungguhnya dia hanya diperintahkan oleh hawa nafsunya. Dia mengerjakan apa yang diinginkan hawa nafsunya, baik mendatangkan keridhaan Allah atau kemurkaanNya.

Maka apa saja yang dipandang baik oleh hawa nafsunya, dia kerjakan; dan apa saja yang dipandang buruk oleh hawa nafsunya, dia tinggalkan.

"dan Allah membiarkannya sesat atas ilmuNya" 

Allah membiarkan orang itu sesat berdasarkan pengetahuanNya, iaitu kerana Allah telah mengetahui bahawa orang itu tidak mahu menerima petunjuk yang diberikan kepadanya sebelum dia diciptakan.

Ada yang menafsirkan, Allah menyesatkan orang tersebut kerana Allah mengetahui bahawa dia berhak untuk memperoleh kesesatan. Ada yang menafsirkan, Allah menjadikannya sesat sesudah sampai kepadanya pengetahuan dan sesudah hujah ditegakkan terhadapnya.

"dan Dia menutup atas pendengarannya dan hatinya" 

Allah telah mengunci mati pendengaran dan hatinya sehingga dia tidak dapat mendengar apa yang bermanfaat bagi dirinya dan tidak memahami sesuatu yang dapat dijadikannya sebagai petunjuk.

"dan Dia menjadikan atas penglihatannya tutup?" 

Allah meletakkan tutupan atas penglihatannya sehingga dia tidak dapat melihat petunjuk, tidak dapat melihat bukti yang jelas yang dapat dijadikan sebagai penerang hatinya.

"Maka siapakah memberi petunjuk padanya selain Allah?"

Tiada sesiapa pun yang dapat memberinya petunjuk sesudah Allah membiarkannya sesat, iaitu menutup pintu-pintu hidayah dan membuka pintu-pintu kesesatan. Allah tidaklah menzaliminya, akan tetapi dialah yang menzalimi dirinya dan yang mengadakan sebab untuk terhalang dari rahmat Allah.

"Mengapa tidak kamu mengambil pelajaran?"

Boleh juga diertikan, “Tidakkah kamu ingat?” iaitu ingat sesuatu yang bermanfaat bagimu lalu kamu mengerjakannya dan ingat sesuatu yang bermadharrat sehingga kamu dapat menjauhinya.

Nabi s.a.w. bersabda bahawa dahulu orang-orang Jahiliah mengatakan, "Sesungguhnya yang membinasakan kami adalah malam dan siang hari, masa yang membinasakan, mematikan, dan menghidupkan kami." Maka Allah s.w.t. menurunkan firmanNya, "Dan mereka berkata, "Tidaklah ia kecuali kehidupan kami di dunia, kita mati dan kita hidup, dan tidak membinasakan kami kecuali masa.” (Al Jasiyah 45:24) Mereka mencaci maki masa (zaman), maka Allah s.w.t. berfirman, "Anak Adam menyakitiKu; dia mencaci masa, padahal Akulah (yang menciptakan) masa. Di tangan kekuasaanKulah urusan itu, Akulah yang menggilirkan malam dan siang hari."

"24. Dan mereka berkata, "Tidaklah ia kecuali kehidupan kami di dunia, kita mati dan kita hidup"" 

Mereka berkata sambil mengingkari kebangkitan, "Kehidupan ini tidak lain hanyalah kehidupan di dunia saja, kita mati dan kita hidup." Iaitu tiada kehidupan kecuali kehidupan di dunia ini; sebahagian kita mati, sedangkan sebahagian lagi hidup (lahir); dan tiada hari kemudian serta tiada juga yang namanya hari kiamat.

"dan tidak membinasakan kami kecuali masa." 

Tidak ada yang membinasakan kita selain masa. Iaitu berlalunya waktu. Oleh kerana itu, menurut mereka setelah seorang mati, maka dia tidak akan kembali kepada Allah dan tidak akan dibalas amalnya.

"Dan tidak bagi mereka tentang itu dari ilmu, tidaklah mereka kecuali menduga-duga."

Mereka sekali-kali tidak mempunyai pengetahuan tentang apa yang mereka ucapkan itu, mereka tidak lain hanyalah menduga-duga saja, iaitu hanya semata-mata berdasarkan sangkaan dan ilusi mereka sendiri yang kosong dari hakikat, sehingga mereka mengingkari akhirat, mendustakan para rasul tanpa dalil dan bukti yang menguatkan sikap mereka itu.

Rasulullah s.a.w. bersabda, "Allah s.w.t. berfirman, "Aku meminjam kepada hambaKu, tetapi dia tidak memberiKu; dan hambaKu mencaciKu seraya mengatakan, "Celakalah masa ini." Padahal Akulah (yang menciptakan) masa."

Rasulullah s.a.w. bersabda, "Janganlah kamu mencaci masa, kerana sesungguhnya Allahlah (yang menciptakan) masa itu.

Dahulu orang-orang Arab di masa Jahiliahnya apabila ditimpa kebuluran atau malapetaka atau musibah, mereka selalu mengatakan, "Celakalah masa ini." Mereka menyandarkan kejadian tersebut kepada masa dan mencaci makinya. Padahal sesungguhnya yang melakukan hal tersebut hanyalah Allah s.w.t.

Seakan-akan secara tidak langsung mereka mencaci maki Allah s.w.t. kerana sesungguhnya Dialah yang melakukannya secara hakiki. Oleh kerana itulah maka Nabi s.a.w. melarang masa dicaci berdasarkan pertimbangan ini. Sebab pada hakikatnya Allahlah (yang menciptakan) masa itu yang mereka caci maki dan mereka sandarkan kepadanya kejadian-kejadian tersebut.

"25. Dan apabila dibacakan atas mereka ayat-ayat Kami yang jelas," 

Iaitu apabila dibuktikan terhadap mereka dan dijelaskan kepada mereka bahawa Allah Mahakuasa untuk menghidupkan kembali tubuh-tubuh yang telah mati sesudah mereka tiada dan bertebaran di mana-mana.

"tidak ada bantahan mereka kecuali bahawa mereka berkata, "Hidupkanlah dengan bapa-bapa kami jika kalian orang-orang yang benar."" 

Mereka mengusulkan supaya nenek moyang mereka dihidupkan kembali jika apa yang dikatakan para rasul itu benar. Ini adalah sikap beraninya mereka kepada Allah s.w.t.

Mereka mengusulkan usulan ini dan menyangka bahawa untuk membuktikan kebenaran para rasul Allah tergantung apakah para rasul tersebut mampu mendatangkan nenek moyang mereka atau tidak, dan walaupun para rasul telah mendatangkan semua ayat, mereka tidak akan beriman kecuali jika rasul mengikuti usulan mereka.

Mereka telah berdusta dalam ucapannya itu, maksud mereka hanyalah untuk menolak dakwah Rasulullah s.a.w., bukan untuk diterangkannya yang hak. Maka dijawab oleh firmanNya,

"26. Katakanlah, "Allah menghidupkan kalian, kemudian mematikan kalian,"" 

Allahlah yang menghidupkan kalian ketika kalian sebelumnya sebagai mani, kemudian Dia mematikan kalian. Sebagaimana yang kalian saksikan sendiri, Dia telah mengeluarkan kalian dari tiada menjadi ada di alam wujud ini.

Tuhan Yang mampu menciptakan dari semula mampu juga untuk mengembalikan penciptaan itu dikesempatan yang lain dalam penciptaan yang baru, dan penciptaan yang kedua kalinya itu jauh lebih mudah bagiNya.

"kemudian Dia mengumpulkan kalian sampai hari kiamat tidak ada keraguan di dalamnya;" 

Setelah itu Dia mengumpulkan kalian dalam keadaan hidup pada hari kiamat yang tidak diragukan lagi kejadiannya. Sesungguhnya Dia hanya menghimpunkan kalian kelak di hari kiamat dan tidak akan menghidupkan kalian di dunia ini. Maka tidaklah patut bila kalian mengatakan, "Datangkanlah nenek moyang kami jika kamu adalah orang-orang yang benar."

"akan tetapi kebanyakan manusia tidak mengetahui."

Kerana itulah mereka mengingkari adanya hari kemudian dan menganggap mustahil tubuh-tubuh ini akan dihidupkan kembali. Kalau seandainya pengetahuan terhadap hari akhir masuk ke dalam hati mereka, tentu mereka akan mengerjakan amalan-amalan untuk menghadapinya.

Mereka menganggap mustahil hal itu terjadi, sedangkan orang-orang mukmin menganggap bahawa hal itu mudah bagi Allah dan hari kiamat itu sudah dekat masanya.

Tiada ulasan:

KANDUNGAN.

JUZUK 1. Isti'adzah.    Al Fatihah 1 , 2 , 3 , 4 , 5 , 6 , 7 . Al Baqarah 1-5 , 6-7 , 8-9 , 10-16 , 17-20 , 21-25 , 26-27 , 28-29 , 3...