Rabu, 20 Mei 2020

39:11-20 Tafsir Surah Az Zumar, ayat 11-20.

قُلْ إِنِّي أُمِرْتُ أَنْ أَعْبُدَ اللَّهَ مُخْلِصًا لَهُ الدِّينَ (١١) وَأُمِرْتُ لأنْ أَكُونَ أَوَّلَ الْمُسْلِمِينَ (١٢) قُلْ إِنِّي أَخَافُ إِنْ عَصَيْتُ رَبِّي عَذَابَ يَوْمٍ عَظِيمٍ (١٣) قُلِ اللَّهَ أَعْبُدُ مُخْلِصًا لَهُ دِينِي (١٤) فَاعْبُدُوا مَا شِئْتُمْ مِنْ دُونِهِ قُلْ إِنَّ الْخَاسِرِينَ الَّذِينَ خَسِرُوا أَنْفُسَهُمْ وَأَهْلِيهِمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ أَلا ذَلِكَ هُوَ الْخُسْرَانُ الْمُبِينُ (١٥) لَهُمْ مِنْ فَوْقِهِمْ ظُلَلٌ مِنَ النَّارِ وَمِنْ تَحْتِهِمْ ظُلَلٌ ذَلِكَ يُخَوِّفُ اللَّهُ بِهِ عِبَادَهُ يَا عِبَادِ فَاتَّقُونِ (١٦) وَالَّذِينَ اجْتَنَبُوا الطَّاغُوتَ أَنْ يَعْبُدُوهَا وَأَنَابُوا إِلَى اللَّهِ لَهُمُ الْبُشْرَى فَبَشِّرْ عِبَادِي (١٧) الَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ أُولَئِكَ الَّذِينَ هَدَاهُمُ اللَّهُ وَأُولَئِكَ هُمْ أُولُو الألْبَابِ (١٨) أَفَمَنْ حَقَّ عَلَيْهِ كَلِمَةُ الْعَذَابِ أَفَأَنْتَ تُنْقِذُ مَنْ فِي النَّارِ (١٩) لَكِنِ الَّذِينَ اتَّقَوْا رَبَّهُمْ لَهُمْ غُرَفٌ مِنْ فَوْقِهَا غُرَفٌ مَبْنِيَّةٌ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الأنْهَارُ وَعْدَ اللَّهِ لا يُخْلِفُ اللَّهُ الْمِيعَادَ (٢٠)

Allah s.w.t. berfirman memerintahkan Nabi Muhammad s.a.w., 

"11. Katakanlah, "Sungguh aku diperintahkan untuk menyembah Allah ikhlas baginya agama.""

Sesungguhnya aku diperintahkan agar menyembah Allah dengan penuh ketaatan kepadaNya dalam menjalankan agama. Iaitu sesungguhnya aku hanya diperintahkan untuk memurnikan ibadah hanya kepada Allah semata, tidak berbuat syirik di dalamnya dan tiada sekutu bagiNya.

"12. Dan aku diperintahkan agar aku menjadi pertama-tama muslim."

Aku diperintahkan supaya menjadi orang yang pertama-tama berserah diri dari kalangan umat ini. Orang yang berdakwah haruslah sebagai orang yang pertama menjalankan apa yang dia dakwahkan. 

Perintah berserah diri atau tunduk tertuju kepada Nabi Muhammad s.a.w., begitu juga orang yang menjadi pengikutnya, iaitu harus berserah diri atau tunduk dalam sikap atau amal yang tampak serta ikhlas dalam amal yang tampak maupun yang tersembunyi.

"13. Katakanlah, "Sungguh aku takut jika aku menderhakai Tuhanku siksaan pada hari yang besar.""

Sesungguhnya aku takut akan azab pada hari kiamat jika aku derhaka kepada Tuhanku dalam perintahNya untuk berbuat ikhlas dan berserah diri (tunduk). Pada hari itu orang yang berbuat syirik akan kekal dalam siksa, dan orang yang derhaka akan diberikan siksa. 

Nabi Muhammad s.a.w. yang dekat dengan Allah pun takut berbuat derhaka, maka hendaknya orang-orang yang selain Beliau lebih takut lagi untuk berbuat derhaka. 

"14. Katakanlah, "Allah aku menyembah mengikhlaskan kepadaNya agamaku."" 

Hanya Allah sajalah yang aku sembah dengan penuh atau memurnikan ketaatan kepadaNya dalam menjalankan agamaku.

"15. Maka sembahlah oleh kalian apa yang kalian kehendaki dari selain Dia." 

Maka sembahlah oleh kalian hai orang-orang musyrik apa yang kalian kehendaki selain Allah. Perintah ini bukanlah menurut erti yang sebenarnya, tetapi sebagai pernyataan kemurkaan Allah terhadap kaum musyrikin yang telah berkali-kali diajak kepada tauhid tetapi mereka selalu ingkar. Ia merupakan ancaman dan pernyataan bersih diri dari perbuatan orang-orang musyrik.

"Katakanlah, "Sesungguhnya orang-orang yang rugi orang-orang yang merugikan diri mereka sendiri dan keluarga mereka pada hari Kiamat.""

Iaitu kerugian yang sesungguhnya hanyalah dialami oleh orang-orang yang merugikan diri mereka sendiri dan keluarganya pada hari kiamat, iaitu dengan menjadikan diri mereka kekal di neraka dan tidak mendapat kenikmatan dan bidadari yang telah disediakan Allah di syurga bagi orang-orang yang beriman.

Mereka bercerai berai dan tidak akan bertemu lagi untuk selama-lamanya. Samada keluarga mereka dimasukkan ke dalam syurga, sedangkan mereka sendiri masuk ke dalam neraka, atau keluarga mereka sama-sama menjadi penghuni neraka, semuanya sama saja. Walaupun sama-sama di neraka, mereka tidak dapat berkumpul dan tiada kebahagiaan bagi mereka.

"Ingatlah, yang demikian itu ia adalah kerugian yang nyata." 

Demikian itu adalah kerugian yang jelas dan terang kerana tidak ada kerugian yang menyamainya. Ia adalah kerugian yang terus menerus dan tidak ada keberuntungan setelahnya, bahkan tidak ada keselamatan. Kemudian Allah menggambarkan keadaan mereka di neraka, 

"16. Bagi mereka dari atas mereka naungan dari api dan dari bawah mereka naungan." 

Di atas mereka ada lapisan-lapisan dari api dan di bawahnya juga ada lapisan-lapisan dari api yang disediakan bagi mereka. 

"Demikian itu Allah menakuti dengannya hamba-hambaNya." 

Demikianlah Allah mengancam hamba-hambaNya dengan azab itu agar mereka bertakwa kepadaNya. Dia mengisahkan berita yang pasti terjadi ini untuk mempertakuti hamba-hambaNya agar mereka menjauhi hal-hal yang diharamkan dan perbuatan-perbuatan dosa.

Maka Mahasuci Allah yang merahmati hamba-hambaNya dalam segala hal, memudahkan untuk mereka jalan yang menyampaikan kepadaNya dan mendorong mereka menempuhnya.

"Wahai hamba-hambaKu, maka bertakwalah kepadaKu." 

Iaitu takutlah kalian terhadap pembalasan, siksaan dan kemurkaanKu. 

"17. Dan orang-orang yang menjauhi Taghut" 

Thaghut ialah syaitan dan apa saja yang disembah selain Allah s.w.t.

"bahawa mereka menyembahnya dan mereka kembali kepada Allah" 

Iaitu mereka tidak menyembahnya dan mereka kembali kepada Allah dengan beribadah kepadaNya dan berbuat ikhlas di dalamnya. Dengan demikian, mereka beralih dari syirik menuju tauhid, dari maksiat menuju taat, dan dari bid’ah menuju Sunnah.

"bagi mereka berita gembira," 

Mereka patut mendapat berita gembira yang tidak dapat diukur dan diketahui sifatnya kerana demikian besar. Berita gembira ini mencakup berita gembira di dunia seperti pujian yang baik, mimpi yang baik, perhatian dari Allah yang mereka lihat di sela-sela hidup mereka, bahawa Dia bermaksud memuliakan mereka di dunia dan akhirat.

Mereka juga mendapat berita gembira di akhirat, iaitu ketika mati, ketika di kubur, ketika pada hari Kiamat dan diakhiri dengan berita gembira oleh Tuhan Yang Maha Pemurah, iaitu selalu mendapatkan keridhaanNya, kebaikanNya, ihsanNya dan mendapat keamanan dariNya di syurga. 

"maka gembirakanlah hamba-hambaKu." 

Sebab itu sampaikanlah berita gembira itu kepada hamba- hambaKu. Dalam ayat ini terdapat anjuran memberikan berita gembira kepada orang-orang mukmin.

"18. Orang-orang yang mendengarkan perkataan, lalu mereka mengikuti paling baik dari padanya." 

Iaitu mereka yang mendengarkan perkataan, lalu mengikuti apa yang paling baik di antaranya. Maksudnya ialah mereka yang mendengarkan ajaran-ajaran Al Quran dan ajaran-ajaran yang lain, tetapi yang diikutinya ialah ajaran-ajaran Al Quran kerana ia adalah ajaran yang paling baik. Mereka memahaminya dan mengamalkan apa yang dipesankan olehnya. 

"Mereka itulah orang-orang yang Allah menunjuki mereka" 

Orang-orang yang mempunyai sifat ini adalah mereka yang mendapat petunjuk dari Allah di dunia dan di akhirat.

"dan mereka itulah orang-orang yang mempunyai akal." 

Mereka itulah orang-orang yang berakal sihat dan fitrah yang lurus, iaitu orang-orang yang mampu membedakan mana yang baik dan mana yang tidak baik, mana yang mesti didahulukan dan mana yang tidak.

"19. Maka apakah orang yang telah pasti atasnya kalimat azab? Maka apakah kamu akan menolong orang yang dalam api neraka?" 

Adakah kamu hendak mengubah nasib orang-orang yang telah dipastikan mendapat azab? Adakah kamu hendak menyelamatkan orang yang berada dalam api neraka? Mereka terus menerus di atas kesesatan, pembangkangan dan kekafiran setelah peringatan disampaikan berkali-kali. 

Maksudnya adalah bahawa Nabi Muhammad s.a.w. tidak mampu memberi petunjuk orang yang telah ditetapkan sesat dan akan masuk neraka.

"20. Akan tetapi orang-orang yang bertakwa kepada Tuhan, mereka bagi mereka kamar-kamar," 

Tetapi orang-orang yang bertakwa kepada Tuhannya, mereka mendapat tempat-tempat yang tinggi di syurga. Kerana indah, elok dan bersihnya tempat itu, bahagian luarnya dapat dilihat dari dalam dan bahagian dalam dapat dilihat dari luar, dan kerana tingginya, tempat-tempat itu dilihat sebagaimana dilihat bintang di langit.

"dari atasnya kamar-kamar yang dibangun," 

Di atasnya terdapat pula tempat-tempat yang tinggi yang dibangun bertingkat-tingkat, iaitu dibangun tingkatan-tingkatan yang tinggi lagi kukuh dan penuh dengan perhiasan.

"mengalir dari bawahnya sungai-sungai." 

Mengalir di bawahnya sungai-sungai yang memancar dan menyirami kebun-kebun dan pepohonan, sehingga kebun-kebun itu mengeluarkan buah-buahan yang lazat. Sungai-sungai di dalam syurga di sela-sela binaan-binaan yang tinggi-tinggi itu menurut apa yang dikehendaki oleh para penghuninya dan dapat dialirkan menurut kehendak mereka.

"Janji Allah. Allah tidak menyalahi janji." 

Itulah janji Allah. Apa yang telah disebutkan di atas adalah janji yang telah dijanjikan oleh Allah bagi hamba-hambaNya yang beriman. Dia telah berjanji dengan sebenar-benarnya. Allah tidak akan memungkiri janjiNya.

Tiada ulasan:

KANDUNGAN.

JUZUK 1. Isti'adzah.    Al Fatihah 1 , 2 , 3 , 4 , 5 , 6 , 7 . Al Baqarah 1-5 , 6-7 , 8-9 , 10-16 , 17-20 , 21-25 , 26-27 , 28-29 , 3...