Jumaat, 22 Mei 2020

39:21-26 Tafsir Surah Az Zumar, ayat 21-26.

أَلَمْ تَرَ أَنَّ اللَّهَ أَنْزَلَ مِنَ السَّمَاءِ مَاءً فَسَلَكَهُ يَنَابِيعَ فِي الأرْضِ ثُمَّ يُخْرِجُ بِهِ زَرْعًا مُخْتَلِفًا أَلْوَانُهُ ثُمَّ يَهِيجُ فَتَرَاهُ مُصْفَرًّا ثُمَّ يَجْعَلُهُ حُطَامًا إِنَّ فِي ذَلِكَ لَذِكْرَى لأولِي الألْبَابِ (٢١) أَفَمَنْ شَرَحَ اللَّهُ صَدْرَهُ لِلإسْلامِ فَهُوَ عَلَى نُورٍ مِنْ رَبِّهِ فَوَيْلٌ لِلْقَاسِيَةِ قُلُوبُهُمْ مِنْ ذِكْرِ اللَّهِ أُولَئِكَ فِي ضَلالٍ مُبِينٍ (٢٢) اللَّهُ نَزَّلَ أَحْسَنَ الْحَدِيثِ كِتَابًا مُتَشَابِهًا مَثَانِيَ تَقْشَعِرُّ مِنْهُ جُلُودُ الَّذِينَ يَخْشَوْنَ رَبَّهُمْ ثُمَّ تَلِينُ جُلُودُهُمْ وَقُلُوبُهُمْ إِلَى ذِكْرِ اللَّهِ ذَلِكَ هُدَى اللَّهِ يَهْدِي بِهِ مَنْ يَشَاءُ وَمَنْ يُضْلِلِ اللَّهُ فَمَا لَهُ مِنْ هَادٍ (٢٣) أَفَمَنْ يَتَّقِي بِوَجْهِهِ سُوءَ الْعَذَابِ يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَقِيلَ لِلظَّالِمِينَ ذُوقُوا مَا كُنْتُمْ تَكْسِبُونَ (٢٤) كَذَّبَ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ فَأَتَاهُمُ الْعَذَابُ مِنْ حَيْثُ لا يَشْعُرُونَ (٢٥) فَأَذَاقَهُمُ اللَّهُ الْخِزْيَ فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَلَعَذَابُ الآخِرَةِ أَكْبَرُ لَوْ كَانُوا يَعْلَمُونَ (٢٦)

Di ayat ini Allah s.w.t. berfirman mengingatkan ulul albab (orang-orang yang berakal sihat).

"21. Apakah tidak kamu lihat bahawasanya Allah telah menurunkan dari langit air, lalu Dia mengalirkan menjadi mata air di bumi," 

Perhatikan olehmu bahawa sesungguhnya Allah telah menurunkan air dari langit, lalu diaturNya menjadi sumber-sumber air di bumi. 

Asal mula air yang ada di dalam tanah berasal dari langit. Apabila telah diturunkan air dari langit, maka air itu tersimpan di dalam bumi, lalu Allah s.w.t. mengalirkannya ke berbagai bahagian bumi menurut apa yang dikehendakiNya, dan Allah menyumberkannya menjadi mata air-mata air, ada yang kecil dan ada yang besar menurut apa yang diperlukan.

"kemudian Dia mengeluarkan dengannya tanaman-tanaman bermacam-macam warnanya, kemudian menjadi kering," 

Kemudian ditumbuhkanNya dengan air itu tanaman-tanaman yang bermacam-macam warnanya, iaitu dari air yang diturunkan dari langit dan yang timbul dari sumber air yang ada di bumi, dikeluarkanlah tumbuh-tumbuhan yang beraneka ragam bentuk, rasa, bau, dan manfaatnya, lalu ia menjadi kering, iaitu sesudah kelihatan segar dan muda, terus menjadi tua. 

"maka kamu melihatnya kekuning-kuningan, kemudian Dia menjadikannya hancur?"

Lalu kamu nampak ia kekuning-kuningan, iaitu menjadi kuning yang bercampur kering, kemudian dijadikanNya hancur berderai-derai, iaitu sesudah itu menjadi kering dan hancur berguguran.

"Sesungguhnya pada yang demikian itu benar-benar peringatan bagi orang-orang yang mempunyai akal."

Sesungguhnya pada yang demikian itu benar-benar terdapat pelajaran bagi orang-orang yang berakal sihat. Mereka akan menyimpulkan bahawa pada mulanya dunia itu seperti gambaran tersebut; diawali dengan hijau segar dan indah, lalu menjadi tua dan cacat. Dahulunya muda, kini menjadi tua, pelupa dan lemah; dan sesudah semuanya itu lalu mati. Orang yang berbahagia adalah orang sesudah itu mendapat kebaikan.

Dengan memperhatikan hal tersebut, maka mereka dapat mengingat betapa besarnya perhatian Allah dan rahmatNya kepada hamba-hambaNya. Dia telah memudahkan kepada mereka air tesebut dan menyimpannya di dalam bumi untuk maslahat mereka. 

Mereka dapat mengetahui sempurnanya kekuasaan Allah, dan bahawa Dia mampu menghidupkan orang-orang yang telah mati sebagaimana Dia mampu menghidupkan bumi setelah matinya, dan dari sana mereka juga mengetahui bahawa yang berbuat demikian adalah yang berhak diibadahi.

Sering kali Allah s.w.t. membuat perumpamaan bagi kehidupan dunia ini dengan air yang diturunkanNya dari langit, lalu dengannya ditumbuhkan berbagai macam tumbuh-tumbuhan dan buah-buahan, sesudah itu menjadi hancur berguguran.

"22. Maka apakah orang yang Allah lapangkan dadanya untuk Islam, maka dia di atas cahaya dari Tuhannya?" 

Adakah orang-orang yang dibukakan hatinya oleh Allah untuk menerima agama Islam, yang bersedia menerima syariat Allah dan mengamalkannya dengan dada yang lapang dan hati yang tenang, lalu dia mendapat cahaya dari Tuhannya, iaitu di atas ilmu atau pandangan yang tajam yang diberikan oleh Allah s.w.t., sama dengan orang yang membatu hatinya lagi jauh dari kebenaran?

"Maka celakalah bagi yang keras hati mereka dari mengingat Allah." 

Maka kecelakaan yang besarlah bagi mereka yang telah membatu hatinya untuk mengingat Allah. Hatinya tidak lunak ketika menyebut nama Allah, ketika mendengarkan firman Allah, tidak mahu memperhatikan ayat-ayatNya, tidak merasa tenang dengan mengingatNya, tidak khusyuk, tidak sedar dan tidak memahami, bahkan dia berpaling dari Tuhannya kepada selainNya. 

"Mereka itu dalam kesesatan yang nyata." 

Kesesatan yang paling besar adalah kesesatan orang yang berpaling dari Tuhannya, berpaling dari kebahagiaan kepada kesesatan, hatinya keras dari mengingat Allah dan mendatangi semua yang merugikannya. 

Allah s.w.t. berfirman memuji kitabNya, iaitu Al Qur'an yang Dia turunkan kepada rasulNya yang mulia.

"23. Allah menurunkan paling baik perkataan, iaitu mutasyabih" 

Allah s.w.t. telah menurunkan perkataan yang paling baik secara mutlak, iaitu Al Qur'an yang serupa mutu ayat-ayatnya, baik dalam hal indahnya maupun kesamaannya dan tidak ada pertentangan di dalamnya dari berbagai sisi. 

Al Qur’an merupakan kitab yang terbaik di antara kitab-kitab yang diturunkan, lafaz-lafaznya adalah lafaz yang paling fasih dan jelas, dan maknanya adalah makna yang paling agung, kerana ia adalah sebaik-baik perkataan baik pada lafaz maupun maknanya.

Setiap kali orang yang mememikirkannya melakukan tadabbur dan tafakkur, maka dia akan mengetahui kesamaannya, bahkan pada maksudnya yang tersembunyi mengagumkan orang-orang yang memperhatikannya, dan dapat membuat seseorang memastikan bahawa Al Qur’an ini berasal dari Tuhan Yang Mahabijaksana lagi Maha Mengetahui. Inilah maksud mutasyaabih (keserupaaan, kesamaan atau kemiripan) dalam ayat ini. 

"masani" 

Lagi berulang-ulang. Hukum-hukum, pelajaran dan kisah-kisah itu diulang-ulang dalam Al Quran agar lebih kuat pengaruhnya dan lebih meresap. Diulang-ulang juga janji dan ancaman, targhib (dorongan) dan tarhib (menakuti-nakuti), sifat orang-orang yang baik dan sifat orang-orang yang buruk, serta nama-nama Allah dan sifatNya.

Sebahagian ahli tafsir mengatakan bahawa maksudnya bahawa ayat-ayat Al Quran itu diulang-ulang membacanya dalam solat seperti halnya surah Al Fatihah.

Allah s.w.t. mengetahui keperluan makhluk kepada makna dan kandungan Al Qur’an yang menyucikan hati dan menyempurnakan akhlak, dan bahawa makna-maknanya bagi hati ibarat air bagi tumbuh-tumbuhan yang perlu selalu disiram. Jika penyiraman dilakukan berulang kali, maka tentu hasil tumbuhannya akan baik; mengeluarkan berbagai macam buah-buahan yang bermanfaat.

Oleh kerana keadaan Al Qur’an begitu agung dan mulia, maka ia berpengaruh sekali bagi hati ulul albab yang mendapatkan petunjuk, sehingga membuat hati mereka bergetar.

"gemetar darinya kulit-kulit orang-orang yang takut Tuhan mereka," 

Gemetar kerananya kulit orang-orang yang takut kepada Tuhannya. Demikianlah sifat orang-orang yang banyak berbakti di saat mendengar Kalamullah Yang Mahakuasa, Mahaperkasa lagi Maha Pengampun, disebabkan apa yang mereka fahami darinya menyangkut janji, kecaman, dan ancaman yang membuat gemetar kulit tubuh mereka (merinding atau seram) kerana takut kepada Allah s.w.t.

"kemudian menjadi lembut kulit-kulit mereka dan hati-hati mereka kepada mengingat Allah." 

Kemudian menjadi tenang kulit dan hati mereka ketika mengingat janji Allah. Hati mereka penuh harap terhadap limpahan rahmatNya dan kasih sayangNya; sikap mereka berbeda jauh dengan orang lain yang penderhaka ditinjau dari berbagai seginya.

Pertama. Bila mereka mendengarkan bacaan Al Quran, maka mereka mendengarkannya sebagai Al Qur’an yang dibacakan, sedangkan selain mereka mendengarnya bagaikan mendengar nyanyian dan kemerduan suaranya saja.

Kedua. Apabila dibacakan kepada mereka ayat-ayat Tuhan Yang Maha Pemurah, maka mereka menyungkur bersujud sambil menangis dengan penuh etika dan rasa takut, rasa harap dan rasa cinta, serta penuh dengan pemahaman dan pengertian.

Apabila mereka mendengar Kalamullah dibacakan, maka mereka tidak sibuk dengan yang lainnya, bahkan mendengarkannya dengan penuh ketaatan dan memahami semua makna yang terkandung di dalamnya, lalu meresapkannya ke dalam kalbu mereka. Kerana itulah maka mereka mengamalkannya dan bersujud padanya dengan penuh pengetahuan dan pengertian, bukan kerana tidak mengerti atau hanya meniru-niru orang lain.

Ketiga. Mereka selalu menjaga etika dan sopan santun saat mendengarkannya, sebagaimana yang telah dilakukan oleh para sahabat saat mereka mendengar Kalamullah yang dibacakan oleh Rasulullah s.a.w. Kulit tubuh mereka bergetar, kemudian hati mereka menjadi lunak di waktu mengingat Allah.

Mereka tidak kecoh dan tidak memaksakan diri dengan apa yang bukan pembawaan diri mereka, bahkan mereka memiliki keteguhan, ketenangan, etika, dan rasa takut kepada Allah yang tidak ada seorang pun setara dengan mereka dalam hal ini. Kerana itulah mereka beruntung mendapat pujian dari Tuhan Yang Mahatinggi di dunia ini dan di akhirat nanti.

"Itulah petunjuk Allah," 

Al Qur’an yang telah disebutkan sifatnya, atau pengaruh yang dihasilkan oleh Al Qur’an itulah petunjuk Allah. Tidak ada jalan yang menyampaikan kepada Allah selain jalan yang ditunjukkannya.

"Dia memberi petunjuk dengannya siapa yang Dia kehendaki." 

Dengan kitab itu Dia menunjuki siapa yang dikehendakiNya, iaitu yang baik niatnya. Demikianlah sifat orang yang diberi petunjuk oleh Allah; dan orang yang mempunyai sifat yang berbeda dengan itu, maka dia termasuk orang yang disesatkan oleh Allah s.w.t.

"Dan barang siapa yang Allah sesatkan, maka tidak ada baginya dari orang yang memberi petunjuk."

Barang siapa yang dibiarkan sesat oleh Allah, maka tidak ada seorang pun yang dapat memberi petunjuk. Tidak ada jalan yang dapat menyampaikan kepadaNya kecuali dengan taufiqNya dan taufiqNya untuk mendatangi kitabNya. Jika tidak mendapat taufiq untuk itu, maka tidak ada jalan untuk mendapat petunjuk, dan tidak ada lagi setelahnya selain kesesatan dan kesengsaraan.

"24. Maka apakah orang yang melindungi wajahnya buruk azab pada hari Kiamat?"

Adakah orang-orang yang menoleh dengan mukanya menghindari azab yang buruk pada hari Kiamat sama dengan orang mukmin yang tidak kena azab? Adakah orang yang demikian keadaannya sama dengan orang yang datang pada hari kiamat dalam keadaan aman dari azab Allah? 

Ketika itu dia kesulitan menghindarkan mukanya dari azab kerana tangan dan kakinya dibelenggu. Ini merupakan perbandingan yang ditujukan pada orang yang bernasib demikian dan orang lain yang serupa dengannya dari kalangan orang-orang yang zalim (musyrik). 

"Dan dikatakan pada orang-orang yang zalim, "Rasakanlah apa yang telah kalian kerjakan.""

Dikatakan kepada orang-orang yang menzalimi diri mereka dengan kekafiran dan kemaksiatan, "Rasakanlah olehmu balasan apa yang telah kamu kerjakan.”

"25. Telah mendustakan orang-orang yang sebelum mereka, maka datang kepada mereka azab dari arah tidak mereka sedari." 

Orang-orang yang sebelum mereka juga telah mendustakan rasul-rasul, maka datanglah kepada mereka azab dari arah yang tidak mereka sangka. Iaitu umat-umat terdahulu yang mendustakan para rasul telah dibinasakan oleh Allah kerana dosa-dosa mereka, dan tidaklah mereka dapat perlindungan dari azab Allah.

"26. Maka Allah menimpakan pada mereka kehinaan pada kehidupan dunia." 

Allah merasakan kepada mereka kehinaan pada kehidupan dunia melalui azab dan pembalasanNya yang ditimpakan kepada mereka, sehingga orang-orang mukmin merasa lega dan puas terhadap mereka. Mereka menjadi hina di hadapan Allah dan di hadapan makhlukNya.

"Dan sungguh azab akhirat lebih besar, jika mereka mengetahui." 

Azab yang disediakan oleh Allah s.w.t. bagi mereka di negeri akhirat akan jauh lebih keras daripada azab yang menimpa mereka dalam kehidupan di dunia ini.

Oleh kerana itu, hendaknya mereka yang mendustakan itu berwaspada dan berhati-hati jika tetap mendustakan, sehingga mereka ditimpa azab sebagaimana yang menimpa umat-umat sebelum mereka. Sesungguhnya mereka telah mendustakan rasul yang paling mulia penutup para nabi.

Tiada ulasan:

KANDUNGAN.

JUZUK 1. Isti'adzah.    Al Fatihah 1 , 2 , 3 , 4 , 5 , 6 , 7 . Al Baqarah 1-5 , 6-7 , 8-9 , 10-16 , 17-20 , 21-25 , 26-27 , 28-29 , 3...