Jumaat, 22 Mei 2020

76:23-31 Tafsir Surah Al Insan, ayat 23-31.

إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا عَلَيْكَ الْقُرْآنَ تَنْزِيلا (٢٣) فَاصْبِرْ لِحُكْمِ رَبِّكَ وَلا تُطِعْ مِنْهُمْ آثِمًا أَوْ كَفُورًا (٢٤) وَاذْكُرِ اسْمَ رَبِّكَ بُكْرَةً وَأَصِيلا    (٢٥) وَمِنَ اللَّيْلِ فَاسْجُدْ لَهُ وَسَبِّحْهُ لَيْلا طَوِيلا (٢٦) إِنَّ هَؤُلاءِ يُحِبُّونَ الْعَاجِلَةَ وَيَذَرُونَ وَرَاءَهُمْ يَوْمًا ثَقِيلا (٢٧) نَحْنُ خَلَقْنَاهُمْ وَشَدَدْنَا أَسْرَهُمْ وَإِذَا شِئْنَا بَدَّلْنَا أَمْثَالَهُمْ تَبْدِيلا (٢٨) إِنَّ هَذِهِ تَذْكِرَةٌ فَمَنْ شَاءَ اتَّخَذَ إِلَى رَبِّهِ سَبِيلا (٢٩) وَمَا تَشَاءُونَ إِلا أَنْ يَشَاءَ اللَّهُ إِنَّ اللَّهَ كَانَ عَلِيمًا حَكِيمًا (٣٠) يُدْخِلُ مَنْ يَشَاءُ فِي رَحْمَتِهِ وَالظَّالِمِينَ أَعَدَّ لَهُمْ عَذَابًا أَلِيمًا (٣١)

Allah s.w.t. berfirman menyebutkan kurnia yang telah dilimpahkanNya kepada RasulNya, Nabi Muhammad s.a.w. melalui Al Qur'an yang telah Dia turunkan kepadanya, 

"23. Sungguh Kami, Kami turunkan atas kamu Al Qur’an turun." 

Sesungguhnya Kamilah yang menurunkan Al Quran kepadamu secara beransur-ansur. Di dalamnya terdapat janji dan ancaman serta penjelasan yang diperlukan hamba. Di dalamnya juga terdapat perintah untuk melaksanakan perintahNya dan syariatNya, berusaha merealisasikannya dan bersabar di atasnya.

"24. Maka bersabarlah kamu atas ketetapan Tuhanmu" 

Bersabarlah kamu untuk melaksanakan ketetapan Tuhanmu, iaitu menyampaikan risalahNya. Atau maksudnya, bersabarlah kepada ketetapan Tuhanmu baik yang qadari (terhadap alam semesta) dengan tidak keluh kesah, maupun kepada ketetapan Tuhanmu yang syar’i (dalam agama), iaitu lakukanlah dan jangan membuatmu berhenti walaupun ada yang menghalangi.

Sebagaimana Dia telah muliakan kamu melalui Al Qur'an yang diturunkanNya kepadamu, maka bersabarlah dalam menghadapi ketetapan dan takdirNya. Ketahuilah bahawa Dia akan mengaturmu dengan pengaturan yang terbaik.

"dan janganlah kamu ikuti di antara mereka orang yang berdosa atau orang yang kafir." 

Janganlah kamu menaati orang yang berdosa dan orang yang kafir di antara mereka. Menurut sebahagian mufassir, orang yang disebutkan dalam ayat tersebut adalah Utbah ibnu Rabii’ah dan Walid bin Mughirah yang meminta kepada Nabi s.a.w. agar berhenti menyampaikan risalahnya.

Boleh juga maksudnya, janganlah kamu menaati setiap orang yang berdosa dan orang kafir. Kerana menaati mereka akan jatuh ke dalam maksiat dan mereka tidaklah memerintahkan kecuali yang sesuai dengan hawa nafsu mereka.

Ada yang menafsirkan, janganlah kamu menaati orang-orang kafir dan orang-orang munafik, kerana mereka pasti menghalang-halangi penyampaian apa yang diturunkan kepadamu. Tetapi sampaikanlah apa yang diturunkan kepadamu dari Tuhanmu, dan bertawakallah kepada Allah, kerana sesungguhnya Allah akan memelihara dirimu dari gangguan manusia.

Asim ertinya orang yang derhaka dalam perbuatannya, iaitu pendosa; dan al kafur ertinya orang yang kafir (ingkar kepada kebenaran).

Oleh kerana sabar perlu dibantu dengan menjalankan ibadah dan banyak berzikir, maka Allah s.w.t. memerintahkan demikian. Termasuk ke dalam apa yang disebutkan dalam ayat tersebut adalah menjalankan solat yang lima waktu dan solat-solat sunah serta berzikir pada waktu-waktu tersebut.

"25. Dan ingatlah nama Tuhanmu diwaktu pagi." 

Sebutlah nama Tuhanmu pada waktu pagi dan petang, iaitu di permulaan siang hari dan di penghujungnya. Ada yang menafsirkan dengan melaksanakan solat Subuh, Zuhur dan ‘Asar.

"26. Dan sebahagian malam," 

Sebutlah nama Tuhanmu pada sebahagian dari malam. Ada yang menafsirkan dengan melaksanakan solat Maghrib dan Isya.

"maka bersujudlah padanya dan bertasbilah malam yang panjang." 

Maka bersujudlah kepadaNya dan bertasbihlah kepadaNya pada bahagian yang panjang dimalam hari, iaitu mengerjakan solat malam.

Allah s.w.t. berfirman mengingkari orang-orang kafir dan orang-orang lainnya yang serupa dengan mereka dalam menyukai keduniaan dan mengejarnya serta meninggalkan bekal di hari akhirat di belakang mereka tanpa mempedulikannya. 

"27. Sesungguhnya mereka itu mencintai kehidupan dunia dan mereka meninggalkan di belakang mereka hari yang berat." 

Sesungguhnya orang-orang kafir itu lebih mengutamakan kehidupan dunia, merasa tenteram dengannya, tidak mempedulikan kesudahan mereka, dan membelakangi hari akhirat atau kiamat. Mereka tidak mahu beramal untuk menghadapinya.

Walaupun kamu telah membacakan ayat-ayat Allah kepada mereka, mendorong dan menakut-nakuti, namun ayat-ayat itu tetap saja tidak bermanfaat bagi mereka. Seakan-akan mereka diciptakan hanya untuk dunia dan tinggal di sana.

Selanjutnya Allah s.w.t. berdalih dengan dalil ‘aqli (akal) yang menunjukkan bahawa mereka sangat mungkin sekali dibangkitkan.

"28. Kami menciptakan mereka dan Kami kuatkan tubuh mereka." 

Kami telah menciptakan mereka dari yang sebelumnya tidak ada dan menguatkan persendian tubuh mereka. Oleh kerana Allah s.w.t. mampu berbuat demikian, maka Dia mampu juga menghidupkan mereka setelah mereka mati. 

Dia juga yang merubah kejadian mereka dari kejadian yang satu kepada kejadian selanjutnya sehingga tidak layak bagiNya membiarkan mereka begitu saja; tidak diperintah dan tidak dilarang serta tidak diberikan balasan.

"Dan apabila Kami menghendaki, Kami ganti serupa mereka pergantian." 

Tetapi apabila Kami menghendaki, Kami sungguh-sungguh mengganti mereka dengan orang-orang yang serupa dengan mereka. Maksudnya Kami boleh saja mengganti mereka dengan kaum yang lain selain mereka. 

Boleh juga maksudnya mengadakan mereka kembali setelah mereka mati. Iaitu membangkitkan mereka di hari kiamat dan Kami ganti mereka dengan mengembalikan mereka dalam ciptaan yang baru. Ini merupakan dalil yang menunjukkan adanya hari berbangkit, melalui penyebutan penciptaan yang pertama.

"29. Sungguh, ini peringatan," 

Sesungguhnya ayat-ayat atau surah ini adalah suatu peringatan yang seorang mukmin dapat sedar dengannya dan dapat mengambil manfaat dari targhib dan tarhib yang ada di dalamnya.

"maka barang siapa yang menghendaki, dia mengambil kepada Tuhannya jalan." 

Maka barang siapa menghendaki kebaikan bagi dirinya, tentu dia mengambil jalan Tuhannya. Iaitu jalan yang menyampaikan kepada Allah. Barang siapa yang menghendaki demikian, nescaya dia mengambil petunjuk dari Al Qur'an. Allah s.w.t. telah menerangkan jalan tersebut serta memberikan pilihan kepada manusia untuk menempuhnya atau tidak.

"30. Dan tidak kalian menghendaki kecuali bahawa Allah menghendaki." 

Tetapi kalian tidak mampu menempuh jalan itu. Tiada seorang pun yang mampu memberi petunjuk kepada dirinya, memasukkan iman ke dalam hatinya, dan mendatangkan manfaat bagi dirinya, kecuali apabila dikehendaki Allah, kerana kehendak Allah itu berlaku.

"Sungguh Allah Dia Maha Mengetahui Maha Bijaksana." 

Allah Maha Mengetahui siapa yang berhak mendapat hidayah, lalu dia memudahkan baginya menempuh jalan hidayah dan melancarkan baginya semua sarana yang menuju ke arahnya. Dia Maha Mengetahui siapa yang berhak mendapat kesesatan, maka Dia memalingkannya dari jalan petunjuk.

Dia memiliki hikmah dalam memberikan petunjuk kepada orang yang mendapat petunjuk dan menyesatkan orang yang sesat. Semua hikmah yang puncak dan alasan yang mematahkan hujah hanyalah milik Allah belaka, dalam semua perbuatanNya.

"31. Dia memasukkan siapa yang Dia kehendaki dalam rahmatNya." 

Dia memasukkan siapa yang dikehendakiNya ke dalam syurga. Iaitu diistimewakan dengan perhatianNya dan diberiNya taufik kepada sebab-sebab kebahagiaan.

"Dan orang-orang yang zalim Dia sediakan bagi mereka azab yang pedih." 

Adapun bagi orang-orang zalim yang lebih memilih kesesatan daripada petunjuk, maka disediakanNya azab yang pedih kerana kezaliman mereka.

Selesai tafsir surah Al Insan dengan pertolongan Allah dan taufiqNya walhamdulillahi Rabbil ‘aalamiin.

Tiada ulasan:

KANDUNGAN.

JUZUK 1. Isti'adzah.    Al Fatihah 1 , 2 , 3 , 4 , 5 , 6 , 7 . Al Baqarah 1-5 , 6-7 , 8-9 , 10-16 , 17-20 , 21-25 , 26-27 , 28-29 , 3...