Ahad, 24 Mei 2020

39:27-31 Tafsir Surah Az Zumar, ayat 27-31.

وَلَقَدْ ضَرَبْنَا لِلنَّاسِ فِي هَذَا الْقُرْآنِ مِنْ كُلِّ مَثَلٍ لَعَلَّهُمْ يَتَذَكَّرُونَ (٢٧) قُرْآنًا عَرَبِيًّا غَيْرَ ذِي عِوَجٍ لَعَلَّهُمْ يَتَّقُونَ (٢٨) ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلا رَجُلا فِيهِ شُرَكَاءُ مُتَشَاكِسُونَ وَرَجُلا سَلَمًا لِرَجُلٍ هَلْ يَسْتَوِيَانِ مَثَلا الْحَمْدُ لِلَّهِ بَلْ أَكْثَرُهُمْ لا يَعْلَمُونَ (٢٩) إِنَّكَ مَيِّتٌ وَإِنَّهُمْ مَيِّتُونَ (٣٠) ثُمَّ إِنَّكُمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ عِنْدَ رَبِّكُمْ تَخْتَصِمُونَ (٣١)

Allah s.w.t. berfirman, 

"27. Dan sungguh telah Kami buat bagi manusia dalam ini Al Qur'an dari segala perumpamaan agar mereka mengambil pelajaran." 

Sesungguhnya telah Kami buatkan bagi manusia dalam Al Qur’an ini segala macam perumpamaan. Iaitu Kami telah jelaskan bagi manusia di dalamnya melalui banyak perumpamaan. 

Perumpamaan orang-orang yang baik dan perumpamaan orang-orang yang buruk, perumpamaan tauhid dan perumpamaan syirik, dan masing-masing perumpamaan mendekatkan hakikat segala sesuatu.  

Hikmahnya adalah supaya mereka dapat pelajaran ketika Allah s.w.t. menerangkan yang hak, sehingga mereka tahu dan mahu mengamalkannya. Sesungguhnya perumpamaan itu lebih mendekatkan pengertian ke dalam hati dan lebih meresap di dalamnya.

"28. Al Qur’an bahasa Arab tidak mempunyai kebengkokan" 

Iaitu Al Qur'an dengan bahasa Arab yang tidak ada kebengkokan, tidak ada penyimpangan dan tidak ada kekeliruan di dalamnya; bahkan Al Qur'an itu bahasanya jelas, nyata, mudah difahami khususnya bagi orang-orang Arab dan terbukti kebenarannya.

Tidak ada cacat dan kekurangan di dalamnya dari berbagai sisi, baik pada lafaz maupun maknanya. Al Qur’an sangat lurus sekali. Sesungguhnya Allah menjadikan Al Qur'an demikian, lalu menurunkannya.

"agar mereka bertakwa." 

Supaya mereka bertakwa kepada Allah. Maksudnya, merasa takut dengan peringatan yang terkandung di dalamnya dan tergerak untuk mengamalkan apa yang dijanjikan di dalamnya.

Dia telah memudahkan jalan-jalan ke arah takwa, baik yang berupa ilmu maupun amal dengan Al Qur’an ini, di dalamnya Allah s.w.t. telah membuatkan berbagai perumpamaan agar manusia mengambil pelajaran sehingga mahu bertakwa.

"29. Allah membuat perumpamaan seorang lelaki di dalamnya orang-orang berserikat dalam perselisihan," 

Allah membuat perumpamaan iaitu seorang lelaki (hamba sahaya) yang dimiliki oleh beberapa orang yang berserikat yang dalam perselisihan. Para pemiliknya bersengketa mengenai hamba tersebut yang dimiliki oleh mereka secara perserikatan di antara sesama mereka.

"dan seorang lelaki selamat kepunyaan seorang;" 

Dan seorang hamba sahaya yang menjadi milik penuh dari seorang saja. Iaitu tiada seorang pun yang memilikinya selain pemiliknya.

"apakah keduanya sama perumpamaan?" 

Adakah kedua hamba sahaya itu sama keadaannnya? Tentulah tidak sama antara seorang hamba milik ramai orang dengan seorang hamba sahaya milik seorang saja. 

Hamba yang pertama (seorang hamba milik orang banyak) jika diminta oleh para pemiliknya dalam waktu yang sama, tentu dia akan bingung siapakah di antara pemiliknya yang lebih dulu dia layani, dan dia tidak mungkin dapat istirahat, sedangkan mereka semua minta dilayani pada saat itu.

Ini adalah perumpamaan untuk orang musyrik, di mana dia berdoa kepada sembahan yang ini, lalu sembahan yang itu, kemudian yang di sini, kemudian yang di sana, sedangkan orang yang kedua (hamba sahaya miliki seorang saja) adalah perumpamaan untuk orang yang bertauhid.

"Segala puji bagi Allah, tetapi kebanyakan mereka tidak mengetahui." 

Segala puji bagi Allah yang telah menegakkan hujah (alasan) terhadap mereka (orang-orang musyrik), tetapi kebanyakan mereka tidak mengetahui akibat dari perbuatan mereka, sehingga mereka berani berbuat syirik atau mempersekutukan Allah.

"30. Sesungguhnya kamu akan mati dan sungguh mereka akan mati." 

Sesungguhnya kamu (Muhammad) akan mati dan mereka juga akan mati. Tiada seorang pun yang kekal hidup. Kelak kalian akan pindah dari dunia ini sebagai suatu kepastian yang tidak dapat dihindari, lalu kalian dihimpunkan di hadapan Allah di negeri akhirat. 

"31. Kemudian sesungguhnya kalian pada hari Kiamat di sisi Tuhan kalian kalian bertengkar." 

Kemudian sesungguhnya kalian pada hari Kiamat akan berbantah-bantahan di hadapan Tuhan kalian tentang masalah tauhid dan syirik yang kalian perselisihkan selama di dunia. Kemudian Allah memberikan keputusan di antara kalian dengan hukumNya yang adil . 

Dia akan memenangkan perkara yang hak. Dia adalah Yang Maha Pemberi Keputusan lagi Maha Mengetahui. Dia akan memberikan balasan kepada masing-masingnya sesuai amalnya, Dia menjumlahkan amal itu, namun kalian telah lupa.

Allah akan menyelamatkan orang-orang mukmin yang mukhlis lagi selalu mengesakan Allah, dan Dia akan mengazab orang-orang kafir yang ingkar, musyrik, lagi mendustakan kebenaran.

Akhir Juz 23.

Tiada ulasan:

KANDUNGAN.

JUZUK 1. Isti'adzah.    Al Fatihah 1 , 2 , 3 , 4 , 5 , 6 , 7 . Al Baqarah 1-5 , 6-7 , 8-9 , 10-16 , 17-20 , 21-25 , 26-27 , 28-29 , 3...