Isnin, 1 Jun 2020

109:1-6 Tafsir Surah Al Kafirun, ayat 1-6.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ

Dengan nama Allah Yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang. 

قُلْ يَا أَيُّهَا الْكَافِرُونَ (١) لَا أَعْبُدُ مَا تَعْبُدُونَ (٢) وَلَا أَنْتُمْ عَابِدُونَ مَا أَعْبُدُ (٣) وَلَا أَنَا عَابِدٌ مَا عَبَدْتُمْ (٤) وَلَا أَنْتُمْ عَابِدُونَ مَا أَعْبُدُ (٥) لَكُمْ دِينُكُمْ وَلِيَ دِينِ (٦)

Surah ini diturunkan sesudah Surah Al Ma'un. Surah ini menyatakan pembebasan diri dari apa yang dilakukan oleh orang-orang musyrik, dan surah ini memerintahkan untuk membersihkan diri dengan sebersih-bersihnya dari segala bentuk kemusyrikan. Allah s.w.t. berfirman, 

"1. Katakanlah, "Wahai orang-orang kafir.""

Katakanlah secara tegas dan terang-terangan, "Wahai orang-orang yang kafir." Iaitu semua orang kafir yang ada di muka bumi, tetapi lawan bicara dalam ayat ini ditujukan kepada orang-orang kafir Quraisy. 

Menurut suatu pendapat, di antara kebodohan mereka ialah, mereka pernah mengajak Rasulullah s.a.w. untuk menyembah berhala-berhala mereka selama satu tahun, lalu mereka pun akan menyembah sembahannya selama satu tahun. Maka Allah s.w.t. menurunkan surah ini dan memerintahkan kepada RasulNya dalam surah ini agar memutuskan hubungan dengan agama mereka secara keseluruhan. 

"2. Aku tidak menyembah apa yang kalian sembah."

Aku di saat ini tidak akan menyembah apa yang kalian sembah. Iaitu berhala-berhala dan sekutu-sekutu yang mereka ada-adakan.

"3. Dan kalian bukan penyembah apa yang aku sembah."

Kalian bukan penyembah Tuhan yang aku sembah. Iaitu Allah semata, tiada sekutu bagiNya. 

"4. Dan aku bukanlah penyembah apa yang kalian sembah."

Aku tidak pernah menjadi penyembah apa yang kalian sembah. Iaitu aku di masa mendatang tidak akan melakukan penyembahan seperti kalian, tidak akan menempuh cara itu dan tidak akan mengikutinya. Sesungguhnya yang aku sembah hanyalah Allah sesuai dengan apa yang disukai dan diridhaiNya. 

"5. Dan kalian bukan penyembah apa yang aku sembah."

Kalian juga tidak pernah menjadi penyembah Tuhan yang aku sembah. Iaitu kalian tidak mahu menuruti perintah-perintah Allah dan syariatNya dalam beribadah kepadaNya, melainkan kalian telah membuat-buat sesuatu dari diri kalian sendiri sesuai hawa nafsu kalian.

Maka Rasulullah s.a.w. berlepas diri dari mereka dalam semua yang mereka kerjakan; kerana sesungguhnya seorang hamba itu harus mempunyai Tuhan yang disembahnya dan cara ibadah yang ditempuhnya. Rasul dan para pengikutnya menyembah Allah sesuai dengan apa yang telah diperintahkan olehNya.

Untuk itulah maka kalimah Islam ialah "Tidak ada Tuhan selain Allah, Muhammad adalah utusan Allah." Iaitu tiada yang berhak disembah selain Allah, dan tiada jalan yang menuju kepadaNya selain dari apa yang disampaikan oleh Rasulullah s.a.w.

Sedangkan orang-orang musyrik menyembah selain Allah dengan cara penyembahan yang tidak diizinkan oleh Allah. Kerana itulah maka Rasulullah s.a.w. berkata kepada mereka, sesuai dengan perintah Allah s.w.t.

"6. Bagi kalian agama kalian dan bagiku agamaku."

Untuk kalianlah agama kalian, iaitu syirik dan kekafiran, dan untukkulah agamaku, iaitu Islam. 

Selesai tafsir surah Al Kafirun dengan pertolongan Allah dan taufiqNya, walhamdulillahi Rabbil 'aalamiin.

Tiada ulasan:

KANDUNGAN.

JUZUK 1. Isti'adzah.    Al Fatihah 1 , 2 , 3 , 4 , 5 , 6 , 7 . Al Baqarah 1-5 , 6-7 , 8-9 , 10-16 , 17-20 , 21-25 , 26-27 , 28-29 , 3...