Rabu, 3 Ogos 2016

6:122-127 Tafsir Surah Al An’am, ayat 122-127.

أَوَمَنْ كَانَ مَيْتًا فَأَحْيَيْنَاهُ وَجَعَلْنَا لَهُ نُورًا يَمْشِي بِهِ فِي النَّاسِ كَمَنْ مَثَلُهُ فِي الظُّلُمَاتِ لَيْسَ بِخَارِجٍ مِنْهَا كَذَلِكَ زُيِّنَ لِلْكَافِرِينَ مَا كَانُوا يَعْمَلُونَ (١٢٢) وَكَذَلِكَ جَعَلْنَا فِي كُلِّ قَرْيَةٍ أَكَابِرَ مُجْرِمِيهَا لِيَمْكُرُوا فِيهَا وَمَا يَمْكُرُونَ إِلا بِأَنْفُسِهِمْ وَمَا يَشْعُرُونَ (١٢٣) وَإِذَا جَاءَتْهُمْ آيَةٌ قَالُوا لَنْ نُؤْمِنَ حَتَّى نُؤْتَى مِثْلَ مَا أُوتِيَ رُسُلُ اللَّهِ اللَّهُ أَعْلَمُ حَيْثُ يَجْعَلُ رِسَالَتَهُ سَيُصِيبُ الَّذِينَ أَجْرَمُوا صَغَارٌ عِنْدَ اللَّهِ وَعَذَابٌ شَدِيدٌ بِمَا كَانُوا يَمْكُرُونَ (١٢٤) فَمَنْ يُرِدِ اللَّهُ أَنْ يَهدِيَهُ يَشْرَحْ صَدْرَهُ لِلإسْلامِ وَمَنْ يُرِدْ أَنْ يُضِلَّهُ يَجْعَلْ صَدْرَهُ ضَيِّقًا حَرَجًا كَأَنَّمَا يَصَّعَّدُ فِي السَّمَاءِ كَذَلِكَ يَجْعَلُ اللَّهُ الرِّجْسَ عَلَى الَّذِينَ لا يُؤْمِنُونَ (١٢٥) وَهَذَا صِرَاطُ رَبِّكَ مُسْتَقِيمًا قَدْ فَصَّلْنَا الآيَاتِ لِقَوْمٍ يَذَّكَّرُونَ (١٢٦) لَهُمْ دَارُ السَّلامِ عِنْدَ رَبِّهِمْ وَهُوَ وَلِيُّهُمْ بِمَا كَانُوا يَعْمَلُونَ (١٢٧)

Allah s.w.t. berfirman, 

"122. Dan apakah orang yang dia mati," 

Pada mulanya Allah s.w.t. menciptakan makhlukNya dalam kegelapan. Hatinya mati dan binasa dalam kegelapan, kekafiran, kejahilan dan kemaksiatan.

"lalu Kami hidupkan dia dan Kami jadikan baginya cahaya" 

Kemudian Dia pancarkan sebahagian dari NurNya kepada mereka, menghidupkan hatinya dengan cahaya iman, menunjukinya dengan ilmu, memberinya dorongan (taufik), ketaatan (hidayah) untuk mengikuti rasul-rasulNya.

Keimanan dan amal soleh dijadikan indah oleh Allah bagi orang-orang yang beriman. Cahaya juga bermaksud Al Qur'an dan agama Islam. Barang siapa yang dikenai oleh pancaran nur itu, bererti dia mendapat hidayah; dan barang siapa yang luput darinya, bererti sesatlah dia.

"dia berjalan dengannya di manusia" 

Yang membuatnya dapat berjalan di tengah-tengah masyarakat manusia. Dia dapat melihat perkara yang sebenarnya, mendapat petunjuk, bagaimana menempuh jalan yang dilaluinya dan bagaimana dia harus berbuat, mengetahui kebaikan lagi mengutamakannya, bersungguh-sungguh mewujudkannya dalam diri dan orang lain, mengetahui keburukan lagi membencinya, serta berusaha meninggalkannya dan menyingkirkannya dari diri dan orang lain.

"seperti orang yang serupa dengan dia dalam kegelapan tidak dapat keluar darinya?" 

Iaitu orang yang berada dalam kegelapan sehingga dia tidak menjumpai jalan keluar darinya atau jalan selamat dari kegelapan yang mengongkongnya.

Tentulah mereka itu tidak sama, sebagaimana tidak sama antara malam dan siang, cahaya dan kegelapan, dan orang-orang yang hidup dengan orang-orang yang mati. Dia berada di dalam kebodohan, kekufuran, kemaksiatan, tenggelam di dalam hawa nafsu dan kesesatan yang berpecah belah.

"Demikianlah dihiasi bagi orang-orang kafir apa yang mereka kerjakan."

Kami jadikan orang-orang yang kafir itu memandang baik apa yang telah mereka kerjakan. Dijadikan baik dan indah di mata orang-orang kafir segala kebodohan, kegelapan, kesesatan, kekafiran dan kemaksiatan yang mereka kerjakan, padahal di hadapannya ada petunjuk dan cahaya.

Syaitan sentiasa menghias perbuatan buruk mereka sehingga mereka menganggapnya baik dan memandangnya sebagai sebuah kewajaran, bahkan sebagai kebenaran. Begitulah takdir dari Allah yang mengandungi hikmah yang dalam.

"123. Dan demikianlah Kami jadikan pada tiap-tiap negeri pembesar-pembesar para pendosanya" 

Demikianlah pada setiap negeri Allah s.w.t. jadikan pembesar-pembesar yang jahat. Dia jadikan orang-orang yang fasik dan berdosa berkuasa sebagai pemimpin-pemimpin dan pembesar-pembesar di setiap negeri.

"agar mereka melakukan tipu daya di dalamnya." 

Jika Allah hendak menimpakan keburukan atau membinasakan suatu negeri, maka Dia perintahkan berdasarkan takdir kepada orang-orang yang hidup mewah di negeri itu supaya menaatiNya tetapi mereka melakukan makar, tipu daya, kederhakaan, mengajak kepada kesesatan dengan melalui perkataan-perkataan yang indah-indah dan perbuatan-perbuatan yang menggiurkan, menyeru kepada kekafiran, menghalang-halangi manusia dari jalanNya, menentang dan memusuhi para rasul.

"Dan tidak mereka melakukannya kecuali kepada diri mereka dan tidak mereka menyedari."

Tetapi mereka hanya menipu diri sendiri tanpa menyedarinya. Mereka menyangka bahawa harta yang banyak dan anak-anak yang ramai akan menyelamatkan mereka dari azab. Hasil tipu daya mereka yang demikian, penyesatan terhadap orang-orang yang mereka sesatkan, akibat yang buruk, kebinasaan dan azab hanya kembali kepada diri mereka sendiri.

Mereka memikul beban dosa mereka dan beban-beban dosa orang lain yang tidak menyedari bahawa mereka disesatkan di samping beban mereka sendiri. Amat buruklah apa yang mereka pikul itu. Sedangkan akibat yang terpuji pada akhirnya bagi para rasul.

"124. Dan apabila datang kepada mereka sebuah ayat," 

Apabila datang kepada mereka suatu ayat Al Qur'an sebagai bukti, hujah yang pasti dan menunjukkan kebenaran Nabi Muhammad s.a.w.

"mereka berkata, "Tidak akan kami beriman hingga kami diberi seperti apa yang diberikan kepada rasul-rasul Allah."" 

Iaitu mereka hanya akan beriman jika datang kepada mereka risalah daripada para malaikat sebagaimana para malaikat itu datang kepada rasul-rasul atau jika mereka dapat melihat Tuhan mereka.

"Allah lebih mengetahui di mana Dia menjadikan risalahNya." 

Dia lebih mengetahui peletakan risalah yang tepat dan orang yang layak, berhak dan sesuai membawa tugas kerasulan dari kalangan makhlukNya.

"Akan menimpa terhadap orang-orang yang berdosa kehinaan di sisi Allah" 

Orang-orang yang menyombongkan diri dari kebenaran, enggan menyembah Allah dan enggan taat kepada rasul-rasulNya akan dimasukkan ke neraka Jahannam dalam keadaan kecil, hina dina dan terlecehkan selama-lamanya.

"dan azab yang keras kerana apa yang mereka membuat tipu daya."

Mereka selalu membuat tipu daya dan muslihat dengan cara sembunyi-sembunyi, halus dan tidak kelihatan. Maka mereka akan ditimpa oleh siksa yang keras dari Allah di hari kiamat kelak sebagai pembalasan yang setimpal.

Segala sesuatu yang rahsia, yang tersembunyi, dan yang ada di dalam hati ditampakkan. Ditegakkan dan terbuka sebuah panji sebagai tanda bagi setiap perbuatan khianat seseorang. Allah s.w.t. tidak berbuat zalim atau aniaya kepada sesiapa pun.

"125. Maka barang siapa yang Allah menghendaki untuk memberi petunjuk kepadanya, Dia lapangkan dadanya untuk Islam." 

Apabila nur atau iman dipancarkan ke dalam dadanya atau kalbunya, dadanya atau kalbunya menjadi lapang, senang dan mahu menerimanya. Allah s.w.t. melapangkan dadanya kepada ajaran tauhid dan iman kepadaNya, memudahkan jalan baginya untuk memeluk Islam, memberinya semangat, serta melancarkannya untuk memeluknya. Allah menjadikan iman itu indah dalam hatinya dan dicintainya serta menjadikannya benci kepada kekafiran, kefasikan, dan kederhakaan.

Tanda-tanda yang menjadi alamatnya adalah mereka selalu ingat hari kembali ke alam kekekalan atau keabadian (akhirat), menjauh keduniawian yang memperdaya, dan membekali diri untuk menghadapi kematian sebelum maut datang menjemputnya.

"Dan barang siapa yang Dia menghendaki untuk Dia menyesatkannya, Dia akan menjadikan dadanya sempit kesukaran," 

Mereka disesatkan Allah kerana sikapnya yang ingkar dan tidak mahu memahami petunjuk-petunjuk Allah. Hatinya sakit, berdosa dan tidak dapat dimasuki dan menampung kalimah "Tidak ada Tuhan selain Allah", hidayah, iman, kebaikan atau sesuatu yang bermanfaat. Hanya kesulitan belaka yang dijumpainya. Islam menjadi hal yang sempit untuknya, padahal Islam itu luas.

"seakan-akan dia mendaki ke langit." 

Allah s.w.t. membuat perumpamaan untuk menggambarkan kalbu orang kafir. Imannya sama seperti orang yang enggan dan tidak mampu naik ke langit. Tauhid dan iman tidak mampu pula masuk ke dalam kalbunya yang sempit, kecuali jika Allah sendiri yang membuka hatinya dan memasukkannya.

"Demikianlah Allah menjadikan kekejian terhadap orang-orang yang tidak beriman."

Rijsun dalam ayat ini bermaksud azab, siksa, setiap sesuatu yang tidak ada suatu kebaikan pun di dalamnya dan syaitan. Allah s.w.t. menguasakan syaitan kepada orang-orang yang enggan beriman kepada Allah dan RasulNya. Lalu syaitan menyesatkannya dan menghalang-halanginya dari jalan Allah.

Allah s.w.t. berfirman mengisyaratkan perihal kemuliaan apa yang Dia sampaikan kepada RasulNya, iaitu berupa hidayah dan agama yang benar. 

"126. Dan ini jalan Tuhanmu yang lurus." 

Inilah agama yang Kami syariatkan buatmu melalui Al Qur'an ini, jalan Allah yang lurus.

Disebutkan dalam sebuah hadis, "Al Qur’an adalah jalan Allah yang lurus, dan merupakan tali Allah yang kuat, serta Al Qur’an adalah suatu peringatan yang bijaksana."

"Sungguh Kami telah menjelaskan ayat-ayat" 

Allah telah menjelaskan, menerangkan, merincikan dan menafsirkan ayat-ayat atau jalan-jalan yang menghubungkan kepadaNya dan ke syurgaNya. Juga dipisahkanNya dari yang batil.

"bagi kaum yang memperhatikan." 

Iaitu orang-orang yang mengambil pelajaran, orang yang berpemahaman dan berkesadaran serta mahu menggunakan akalnya untuk mengetahui Allah dan RasulNya.

"127. Bagi mereka rumah perdamaian di sisi Tuhan mereka." 

Kelak di hari kiamat, Allah menyerahkan kepada mereka dan memberi mereka syurga dari kurnia dan kemurahanNya. Syurga disebut sebagai Darussalam kerana mereka telah menempuh jalan yang membawa kepada keselamatan, iaitu jalan yang lurus mengikuti jejak dan tindakan para nabi. Sebagaimana mereka selamat dari malapetaka penyelewengan, begitulah mereka dapat sampai ke Darussalam.

"Dan Dia pelindung mereka" 

Allah s.w.t. mengurus, memelihara, menolong, menyokong dan membimbing mereka.

"kerana apa yang mereka kerjakan." 

Sebagai balasan atas amal-amal mereka yang soleh, mencari ridha Allah, tidak mengikuti hawa nafsu, hingga syaitan tidak dapat menguasai mereka dan tidak dapat merosakkan agama dan dunianya.


Tiada ulasan:

KANDUNGAN.

JUZUK 1. Isti'adzah.    Al Fatihah 1 , 2 , 3 , 4 , 5 , 6 , 7 . Al Baqarah 1-5 , 6-7 , 8-9 , 10-16 , 17-20 , 21-25 , 26-27 , 28-29 , 3...