Isnin, 21 November 2016

59:6-7 Tafsir Surah Al Hasyr, ayat 6-7.

وَمَا أَفَاءَ اللَّهُ عَلَى رَسُولِهِ مِنْهُمْ فَمَا أَوْجَفْتُمْ عَلَيْهِ مِنْ خَيْلٍ وَلا رِكَابٍ وَلَكِنَّ اللَّهَ يُسَلِّطُ رُسُلَهُ عَلَى مَنْ يَشَاءُ وَاللَّهُ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ (٦) مَا أَفَاءَ اللَّهُ عَلَى رَسُولِهِ مِنْ أَهْلِ الْقُرَى فَلِلَّهِ وَلِلرَّسُولِ وَلِذِي الْقُرْبَى وَالْيَتَامَى وَالْمَسَاكِينِ وَابْنِ السَّبِيلِ كَيْ لا يَكُونَ دُولَةً بَيْنَ الأغْنِيَاءِ مِنْكُمْ وَمَا آتَاكُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَمَا نَهَاكُمْ عَنْهُ فَانْتَهُوا وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ شَدِيدُ الْعِقَابِ (٧)

Kaum Yahudi Bani Nadir diusir dari Madinah. Mereka menyerahkan dan meninggalkan harta benda mereka berkat rasa takut yang dicampakkan oleh Allah s.w.t. ke dalam hati mereka hingga mereka takut kepada Rasulullah s.a.w. Maka Allah s.w.t. berfirman menerangkan tentang fa'i, sifat dan hukumnya.

"6. Dan apa yang Allah berikan atas RasulNya dari mereka," 

Fa’i ertinya kembali. Harta itu kembali dari orang-orang kafir yang tidak berhak memilikinya kepada kaum muslim yang memiliki hak terhadapnya. Fa'i ialah harta rampasan yang diperoleh dari orang-orang kafir tanpa terjadinya peperangan.

"maka tidak kalian mengerahkan atasnya dari seekor kuda dan tidak unta," 

Rikab bermaksud unta kenderaan. Kaum muslimin tidak perlu bersusah payah, mengerahkan jiwa raga maupun haiwan ternakan untuk mendapatkannya. Harta itu diserahkan atau ditinggalkan oleh musuh misalnya kerana mereka melarikan diri kerana takut kepada kaum muslimin.

"akan tetapi Allah memberikan kekuasaan rasul-rasulNya terhadap orang yang Dia kehendaki."

Harta-harta itu hanya khusus bagi Nabi s.a.w. dan orang-orang yang disebutkan bersama Beliau s.a.w.

"Dan Allah atas segala sesuatu Maha Kuasa."

Dia Mahakuasa, tidak ada yang dapat mengalahkan dan menghalang-halangiNya, bahkan Dia Maha Mengalahkan segala sesuatu.

"7. Apa yang Allah berikan atas RasulNya dari penduduk negeri," 

Apa saja fa'i yang diberikan Allah kepada RasulNya yang berasal dari penduduk negeri-negeri yang telah ditaklukkan, maka hukumnya sama dengan harta benda orang-orang Bani Nadir baik disaat Rasulullah s.a.w. masih hidup ataupun pengganti Beliau setelahnya dalam memerintah umatnya (pemerintah Islam).

"maka untuk Allah, dan untuk Rasul," 

Sebahagiannya untuk Allah dan RasulNya s.a.w. Beliau s.a.w. bebas membelanjakannya menurut apa yang disukainya. Beliau s.a.w. membelanjakan sebahagian darinya untuk nafkah atau keperluan hidupnya dan keluarganya untuk satu tahun. Selebihnya Beliau s.a.w. jadikan sebagaimana harta lainnya (yang tidak khusus).

Sebahagiannya Beliau s.a.w. belanjakan untuk keperluan peralatan dan senjata di jalan Allah s.w.t. Sebahagiannya lagi Beliau s.a.w. mengembalikan harta itu kepada kaum muslim dan membelanjakannya ke jalan-jalan kebaikan dan kebajikan. Beliau s.a.w. memberikannya kepada kaum muhajirin dan tiga orang Ansar kerana fakirnya.

"dan untuk kerabat Rasul,"

Sebahagiannya untuk kerabat Rasulullah s.a.w. yang terdiri dari Bani Hasyim dan Bani Muttalib. Disamaratakan antara lelaki dan perempuannya.

"dan anak-anak yatim," 

Sebahagiannya untuk anak-anak yatim yang fakir, iaitu anak-anak yang ditinggal wafat bapanya sedangkan mereka belum baligh.

"dan orang-orang miskin" 

Sebahagiannya untuk orang-orang miskin, iaitu orang yang memerlukan.

"dan orang yang dalam perjalanan," 

Sebahagiannya lagi untuk Ibnus Sabil, iaitu orang asing yang terputus dalam perjalanan kerana kehabisan bekalan.

"supaya dia tidak beredar di antara orang-orang kaya dari kalian." 

Jika Allah s.w.t. tidak menetapkan fa’i untuk kelima asnaf (golongan) itu, maka harta itu hanya dipegang oleh orang-orang kaya saja, akhirnya mereka membelanjakannya menurut kemahuan nafsu syahwat dan menurut pendapat mereka sendiri, sedangkan orang-orang lemah dan fakir dilupakan dan tidak diberi sedikit pun dari harta itu. Tentu hal itu akan menimbulkan kerosakan yang besar yang hanya diketahui oleh Allah s.w.t.

"Dan apa yang memberikan kepada kalian Rasul, maka ambillah ia. Dan apa yang dia melarang kalian darinya, maka tinggalkan." 

Ayat ini merangkumi usul (dasar-dasar) agama dan furu’(cabang)nya. Keputusan Rasulullah s.a.w. terhadap sesuatu sama seperti keputusan Allah s.w.t. Setiap perkara yang dibawa atau diperintahkan Beliau s.a.w. mesti diambil, maka kerjakanlah. Tidak ada alasan untuk meninggalkannya. Setiap perkara yang dilarang oleh Beliau s.a.w., maka tinggalkanlah. Janganlah menyelisihinya. Janganlah mengutamakan ucapan seorang pun melebihi ucapan Beliau s.a.w. Sesungguhnya Beliau s.a.w. hanyalah memerintahkan kebaikan belaka dan melarang keburukan belaka.

Rasulullah s.a.w. bersabda, "Apabila aku perintahkan kalian dengan sesuatu, maka kerjakanlah ia menurut kemampuan kalian; dan apa yang aku larang kalian mengerjakannya, maka tinggalkanlah ia."

"Dan bertakwalah kepada Allah." 

Yakni bertakwalah kamu kepadanya dengan mengerjakan perintah-perintahNya dan menjauhi larangan-laranganNya. Hati, ruh, dunia dan akhirat dimakmurkan. Kebahagiaan yang abadi dan keuntungan yang besar tercapai.

"Sesungguhnya Allah sangat keras hukumanNya."

Meninggalkan ketakwaan merupakan kesengsaraan yang abadi dan azab yang kekal. Allah s.w.t. sangat keras hukumannya bagi orang yang menderhaka kepadaNya, menentang perintahNya, membangkang terhadapNya, mengutamakan hawa nafsu dan mengerjakan apa yang dilarang olehNya.

Tiada ulasan:

KANDUNGAN.

JUZUK 1. Isti'adzah.    Al Fatihah 1 , 2 , 3 , 4 , 5 , 6 , 7 . Al Baqarah 1-5 , 6-7 , 8-9 , 10-16 , 17-20 , 21-25 , 26-27 , 28-29 , 3...