Rabu, 30 November 2016

6:138-140 Tafsir Surah Al An’am, ayat 138-140.

وَقَالُوا هَذِهِ أَنْعَامٌ وَحَرْثٌ حِجْرٌ لا يَطْعَمُهَا إِلا مَنْ نَشَاءُ بِزَعْمِهِمْ وَأَنْعَامٌ حُرِّمَتْ ظُهُورُهَا وَأَنْعَامٌ لا يَذْكُرُونَ اسْمَ اللَّهِ عَلَيْهَا افْتِرَاءً عَلَيْهِ سَيَجْزِيهِمْ بِمَا كَانُوا يَفْتَرُونَ (١٣٨) وَقَالُوا مَا فِي بُطُونِ هَذِهِ الأنْعَامِ خَالِصَةٌ لِذُكُورِنَا وَمُحَرَّمٌ عَلَى أَزْوَاجِنَا وَإِنْ يَكُنْ مَيْتَةً فَهُمْ فِيهِ شُرَكَاءُ سَيَجْزِيهِمْ وَصْفَهُمْ إِنَّهُ حَكِيمٌ عَلِيمٌ (١٣٩) قَدْ خَسِرَ الَّذِينَ قَتَلُوا أَوْلادَهُمْ سَفَهًا بِغَيْرِ عِلْمٍ وَحَرَّمُوا مَا رَزَقَهُمُ اللَّهُ افْتِرَاءً عَلَى اللَّهِ قَدْ ضَلُّوا وَمَا كَانُوا مُهْتَدِينَ (١٤٠)

Allah s.w.t. telah melimpahkan nikmat dan rezekiNya kepada manusia. Akan tetapi, orang-orang kafir membuat-buat kedustaan terhadap Allah. Mereka sendiri mengharamkan haiwan ternak tanpa hujjah sama sekali, berdasar kepada hawa nafsu dan pendapat mereka semata.

Allah s.w.t. berfirman mencela kebodohan orang-orang Arab jahiliyah dan melarang perbuatan mereka.

"138. Dan mereka berkata, "Ini binatang ternak dan tanaman yang terlarang, tidak boleh memakannya, kecuali orang yang Kami kehendaki," menurut anggapan mereka."

Al hijru ialah hal yang diharamkan. Mereka biasa menentukan haiwan-haiwan untuk pujaan. Mereka mengharamkannya hanyalah semata-mata demi sembahan-sembahan mereka. Haiwan-haiwan tersebut hanya boleh dimakan oleh orang-orang tertentu saja, seperti kepada para pelayan berhala dan sebagainya.

Pengharaman sebahagian dari harta mereka ini berasal dari syaitan, yang diiringi dengan ancaman dan kecaman bagi pelanggarnya. Semuanya ini sama sekali bukan dari Allah s.w.t. Dia tidak pernah mensyariatkan bahirah, saibah, wasilah dan ham.

"Dan binatang ternak diharamkan belakangnya," 

Mereka mengharamkan sebahagian daripada haiwan ternakan mereka dijadikan sebagai tunggangan. Padahal haiwan ternak itu tidak haram dari berbagai sisi (halal dimakan, diambil susunya, diangkutkan barang di atasnya, dan halal ditunggangi).

"dan binatang ternak disembelih mereka boleh tidak menyebut nama Allah atasnya," 

Sebahagian daripada ternakan mereka tidak disebutkan nama Allah ketika haiwan itu melahirkan anak, diperah susunya, ditunggang, dipekerjakan, disembelih dan sebagainya. Sebaliknya mereka sebut nama patung dan apa yang mereka sembah selain Allah.

"sebagai kebohongan atasNya." 

Mereka telah membuat kedustaan terhadap Allah dengan menisbatkan sendiri perbuatan itu kepada Allah sebagai perintah dan syariatNya. Padahal Allah s.w.t. tidak mengizinkan dan tidak merestui perbuatan mereka itu.

"Kelak Dia akan membalas mereka terhadap apa yang telah mereka ada-adakan."

Kelak Allah akan membalas mereka terhadap hal-hal yang mereka dustakan dan sandarkan kepada Allah itu.

"139. Dan mereka berkata, "Apa yang ada dalam perut ini binatang ternak khusus bagi lelaki kami, dan diharamkan kepada isteri-isteri kami.""

Apabila haiwan ternakan mereka melahirkan anak jantan pada kelahiran yang tertentu, mereka menyembelihnya semasa ia telah besar. Dagingnya hanya boleh dimakan oleh kaum lelaki saja, tidak bagi kaum wanita.

Jika pada kelahiran itu terlahir anak betina, maka mereka membiarkan ia bebas dan tidak disembelih. Susunya hanya boleh diminum oleh kaum lelaki saja, tidak bagi kaum wanita.

"Dan jika ia mati, maka mereka di dalamnya bersekutu." 

Jika binatang yang dalam perut itu mati, maka kaum lelaki dan kaum wanita boleh memakannya bersama-sama.

"Kelak Dia akan membalas mereka atas ketetapan mereka." 

Mereka menghalalkan dan mengharamkan menurut hawa nafsu mereka. Padahal tasyri’ (menetapkan sesuatu) adalah hak Allah. Allah akan membalas mereka terhadap kebohongan terhadap Allah yang mereka ada-adakan.

"Sungguh Dia Maha Bijaksana Maha Mengetahui."

Dia Mahabijaksana dalam semua perbuatan, ucapan, syariat dan takdirNya. Dia Maha Mengetahui semua amal perbuatan hamba-hambaNya, yang baik dan yang buruknya.

"140. Sungguh telah rugi orang-orang yang membunuh anak-anak mereka kerana kebodohan tanpa ilmu," 

Tiadalah beruntung orang-orang yang mengada-adakan kebohongan terhadap Allah dan melakukan perbuatan-perbuatan tersebut di dunia dan akhiratnya. Di dunia, mereka akan merasa kehilangan anak-anak mereka kerana mereka sendiri telah membunuhnya.

Adapun di akhirat, mereka akan menghuni tempat yang paling buruk disebabkan kedustaan mereka terhadap Allah dan hal-hal yang mereka ada-adakan sendiri.

"dan mereka mengharamkan apa yang Allah rezekikan pada mereka dengan mengada-adakan kebohongan atas Allah." 

Allah s.w.t. telah mengurniakan rahmatNya dan rezeki untuk mereka. Namun mereka menolak pemberian Tuhan mereka, bahkan mengatakan haram. Mereka sebenarnya menyempitkan diri mereka sendiri dalam harta mereka kerana mengharamkan banyak hal yang mereka ada-adakan sendiri. Akibatnya mereka mencekik leher sendiri.

"Sungguh, mereka telah tersesat dan tidaklah mereka mendapat petunjuk."

Demikianlah kebodohan orang-orang Arab Jahiliyah. Bagi mereka kesenangan yang sedikit dan sementara di dunia. Mereka akan kembali kepada Allah, dibalas dengan pembalasan yang lengkap dan dirasakan dengan siksa yang berat disebabkan kekafirannya.

Tiada ulasan:

KANDUNGAN.

JUZUK 1. Isti'adzah.    Al Fatihah 1 , 2 , 3 , 4 , 5 , 6 , 7 . Al Baqarah 1-5 , 6-7 , 8-9 , 10-16 , 17-20 , 21-25 , 26-27 , 28-29 , 3...