Isnin, 23 Januari 2017

59:11-17 Tafsir Surah Al Hasyr, ayat 11-17.

أَلَمْ تَرَ إِلَى الَّذِينَ نَافَقُوا يَقُولُونَ لإخْوَانِهِمُ الَّذِينَ كَفَرُوا مِنْ أَهْلِ الْكِتَابِ لَئِنْ أُخْرِجْتُمْ لَنَخْرُجَنَّ مَعَكُمْ وَلا نُطِيعُ فِيكُمْ أَحَدًا أَبَدًا وَإِنْ قُوتِلْتُمْ لَنَنْصُرَنَّكُمْ وَاللَّهُ يَشْهَدُ إِنَّهُمْ لَكَاذِبُونَ (١١) لَئِنْ أُخْرِجُوا لا يَخْرُجُونَ مَعَهُمْ وَلَئِنْ قُوتِلُوا لا يَنْصُرُونَهُمْ وَلَئِنْ نَصَرُوهُمْ لَيُوَلُّنَّ الأدْبَارَ ثُمَّ لا يُنْصَرُونَ (١٢) لأنْتُمْ أَشَدُّ رَهْبَةً فِي صُدُورِهِمْ مِنَ اللَّهِ ذَلِكَ بِأَنَّهُمْ قَوْمٌ لا يَفْقَهُونَ (١٣) لا يُقَاتِلُونَكُمْ جَمِيعًا إِلا فِي قُرًى مُحَصَّنَةٍ أَوْ مِنْ وَرَاءِ جُدُرٍ بَأْسُهُمْ بَيْنَهُمْ شَدِيدٌ تَحْسَبُهُمْ جَمِيعًا وَقُلُوبُهُمْ شَتَّى ذَلِكَ بِأَنَّهُمْ قَوْمٌ لا يَعْقِلُونَ (١٤) كَمَثَلِ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ قَرِيبًا ذَاقُوا وَبَالَ أَمْرِهِمْ وَلَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ (١٥) كَمَثَلِ الشَّيْطَانِ إِذْ قَالَ لِلإنْسَانِ اكْفُرْ فَلَمَّا كَفَرَ قَالَ إِنِّي بَرِيءٌ مِنْكَ إِنِّي أَخَافُ اللَّهَ رَبَّ الْعَالَمِينَ (١٦) فَكَانَ عَاقِبَتَهُمَا أَنَّهُمَا فِي النَّارِ خَالِدَيْنِ فِيهَا وَذَلِكَ جَزَاءُ الظَّالِمِينَ (١٧)

Orang-orang munafik seperti Abdullah ibnu Ubay dan teman-temannya mengirimkan utusannya kepada orang-orang Bani Nadir untuk menjanjikan kepada mereka akan sokongan, pertolongannya dan membela mereka melawan kaum mukmin.

Allah s.w.t. berfirman kepada Nabi Muhammad s.a.w. menceritakan perihal mereka.

"11. Tidakkah kamu lihat kepada orang-orang yang munafik, mereka berkata kepada saudara-saudara mereka yang kafir dan Ahli Kitab," 

Perhatikanlah janji kaum munafik kepada kaum yahudi Bani Nadir.

"Sungguh jika kalian diusir, nescaya kami akan keluar bersama kalian; dan kami tidak patuh demi kalian kepada siapa pun selamanya dan jika kalian diperangi nescaya kami akan membantu kalian." 

Maka Allah s.w.t. mendustakan mereka.

"Dan Allah menyaksikan sungguh mereka benar-benar pendusta." 

Kaum munafik itu benar-benar berdusta dalam janji mereka itu. Mereka hanya menabur janji palsu kerana sejak awal lagi mereka berniat tidak akan atau tidak mampu memenuhinya. Hal ini tidaklah menghairankan, kerana dusta menjadi sifat mereka, menipu menjadi keseharian mereka, kemunafikan dan pengecut menjadi kebiasaan mereka.

Allah s.w.t. berfirman menerangkan kenyataan yang akan terjadi.

"12. Sungguh, jika mereka diusir, mereka tidak keluar bersama mereka,"

Mereka cintakan kampung halaman mereka, tidak sabar untuk berperang dan selalu mengingkari janji.

"dan sungguh jika mereka diperangi, mereka tidak menolong;"

Sikap pengecut dan penakut menguasai kaum munafik. Mereka akan membiarkan saja dan tidak akan berperang bersama Bani Nadir.

"dan sungguh jika menolongnya mereka, nescaya mereka berpaling ke belakang;" 

Jika ditakdirkan kaum munafik mahu membantu Bani Nadir, pasti kaum munafik akan melarikan diri.

"kemudian mereka tidak ditolong." 

Tinggallah Bani Nadir sendirian tanpa bantuan. Hal ini merupakan berita gembira bagi kaum Muslim.

"13. Sungguh kalian lebih ditakuti dalam hati mereka dari Allah." 

Kaum munafik menjadi seperti itu adalah kerana rasa takut mereka kepada kaum Muslim lebih besar daripada ketakutan mereka kepada Allah. Mereka lebih takut kepada makhluk yang tidak berkuasa memberikan manfaat dan menimpakan mudarat. Padahal di Tangan Allah lah manfaat, mudarat, memberi dan mencegah.

"Demikian itu kerana mereka kaum yang tidak memahami." 

Mereka tidak faham tentang tingkatan-tingkatan perkara. Mereka juga tidak mengetahui hakikat segala sesuatu, tidak tergambar oleh mereka akibatnya. Sesungguhnya orang yang mengerti adalah orang yang takutnya, harapnya dan cintanya kepada Allah s.w.t. di atas segala sesuatu, barulah diikuti dengan yang lain.

"14. Mereka tidak memerangi kalian semuanya kecuali dalam kampung yang berbenteng atau dari belakang tembok." 

Kerana sifat pengecut dan penakut kaum munafik, mereka tidak mampu menghadapi pasukan kaum muslim dengan perang tanding atau berhadap-hadapan, melainkan ada benteng-benteng atau tembok yang dapat melindungi mereka. Mereka hanya bersandar kepada benteng dan tembok; bukan kerana keberanian mereka.

"Permusuhan mereka di antara mereka sangat hebat." 

Sebenarnya permusuhan di antara kaum munafik dengan ahli kitab sangat keras.

"Kamu mengira mereka bersatu, padahal hati mereka pecah belah." 

Kamu lihat kaum munafik dengan ahli kitab seakan-akan bersatu dan rukun, padahal kenyataannya mereka bertentangan di antara sesamanya, berpecah belah, membenci dan bermusuhan.

"Demikian itu kerana mereka kaum yang tidak menggunakan akal."

Kalau seandainya mereka mengerti dan memiliki akal tentu mereka akan mengutamakan yang lebih utama daripada yang kalah utama, mereka tidak akan ridha dengan bahagian yang paling kurang dan tentu mereka bersatu, sehingga mereka akan saling tolong-menolong untuk maslahat bersama baik agama maupun dunia.

"15. Seperti perumpamaan orang-orang yang sebelum mereka sedikit," 

Perumpamaan mereka adalah seperti orang-orang yang terdahulu sedikit sebelum mereka, iaitu Yahudi Bani Qainuqa'. Mereka terlantar dan dikhianati kawan-kawan mereka.

"rasakanlah dan akibat buruk perbuatan mereka." 

Mereka telah merasakan akibat buruk disebabkan perbuatan mereka sendiri. Rasulullah s.a.w. telah mengusir Yahudi Bani Qainuqa’ dari Madinah ke Syam sebelumnya. Ini merupakan azab untuk mereka di dunia,

"Dan bagi mereka azab yang pedih." 

Di akhirat mereka akan mendapatkan azab yang pedih.

"16. Seperti syaitan ketika dia berkata kepada manusia, "Kafirlah kamu."" 

Perumpamaan orang-orang Yahudi yang terbujuk oleh janji pertolongan dari sebahagian orang-orang munafik itu adalah seperti bujukan syaitan yang menghias kekafiran dan mengajak orang-orang yang menjadikannya sebagai walinya. Ia mengajak mereka kepada hal yang membahayakan mereka dengan tipuan yang seakan-akan mengajak mereka kepada kebaikan.

"Maka tatkala dia kafir, ia berkata, "Sungguh aku berlepas diri dari kamu.""

Apabila manusia itu terpengaruh oleh rayuannya, jatuh ke dalam perangkapnya dan telah diliputi oleh sebab-sebab kebinasaan, maka syaitan berlepas diri, berpisah darinya dan mencelanya.

"Sungguh aku takut Allah, Tuhan semesta alam."

Aku tidak dapat menghilangkan azab yang menimpamu dan tidak dapat memberikan kebaikan kepadamu walaupun sedikit.

"17. Maka adalah akibat keduanya, bahawa keduanya dalam neraka keduanya, kekal di dalamnya." 

Akhirnya pengajak (syaitan) dan yang diajak (manusia yang menuruti syaitan) bersama-sama dimasukkan ke dalam neraka Jahanam. Mereka kekal di dalamnya. Sesungguhnya syaitan-syaitan itu hanya mengajak golongannya agar mereka menjadi penghuni neraka.

Maka celaan sebanyak-banyaknya kepada mereka yang menaati syaitan yang telah diingatkan Allah s.w.t., dimana Dia telah memberitahukan maksud dan tujuan syaitan. Oleh kerana itu, orang yang mendatanginya adalah pelaku maksiat di atas ilmu dan ia tidak mendapatkan uzur.

"Dan yang demikian itu balasan orang-orang yang zalim." 

Demikianlah balasan kepada sesiapa yang ikut serta dalam kezaliman dan kekafiran, walaupun mereka berbeda-beda dalam hal kerasnya azab dan beratnya.

Tiada ulasan:

KANDUNGAN.

JUZUK 1. Isti'adzah.    Al Fatihah 1 , 2 , 3 , 4 , 5 , 6 , 7 . Al Baqarah 1-5 , 6-7 , 8-9 , 10-16 , 17-20 , 21-25 , 26-27 , 28-29 , 3...