Sabtu, 28 Oktober 2017

60:12-13 Tafsir Surah Al Mumtahanah, ayat 12-13.

يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ إِذَا جَاءَكَ الْمُؤْمِنَاتُ يُبَايِعْنَكَ عَلَى أَنْ لا يُشْرِكْنَ بِاللَّهِ شَيْئًا وَلا يَسْرِقْنَ وَلا يَزْنِينَ وَلا يَقْتُلْنَ أَوْلادَهُنَّ وَلا يَأْتِينَ بِبُهْتَانٍ يَفْتَرِينَهُ بَيْنَ أَيْدِيهِنَّ وَأَرْجُلِهِنَّ وَلا يَعْصِينَكَ فِي مَعْرُوفٍ فَبَايِعْهُنَّ وَاسْتَغْفِرْ لَهُنَّ اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ (١٢) يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لا تَتَوَلَّوْا قَوْمًا غَضِبَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ قَدْ يَئِسُوا مِنَ الآخِرَةِ كَمَا يَئِسَ الْكُفَّارُ مِنْ أَصْحَابِ الْقُبُورِ (١٣)

Syarat-syarat yang disebutkan dalam ayat ini adalah syarat dalam pembai’atan wanita, dimana mereka berbai’at untuk menjalankan kewajiban yang berlaku bagi lelaki maupun wanita di setiap waktu, adapun lelaki maka kewajiban mereka berbeda-beda sesuai keadaan mereka dan tingkatan mereka dan yang harus mereka kerjakan.

Allah s.w.t. berfirman kepada Nabi Muhammad s.a.w.,

"12. Wahai Nabi, apabila datang kepadamu wanita-wanita beriman berbai'at kepadamu" 

Apabila perempuan-perempuan mukmin datang kepadamu untuk mengadakan ikrar atau janji setia dengan persyaratan tersebut, maka bai'atlah mereka.

"atas bahawa mereka tidak menyekutukan dengan Allah dengan sesuatu pun," 

Hendaklah mereka tidak mempersekutukan sesuatu pun dengan Allah s.w.t.

"dan tidak mencuri," 

Hendaklah mereka tidak mencuri hak orang lain. Adapun jika suaminya kedekut, tidak memberi nafkah yang cukup untuknya dan anak-anaknya, maka wanita berkenaan diperbolehkan memakan sebahagian dari harta suaminya dengan cara yang makruf untuk mencukupi keperluannya dan keperluan anak-anaknya, walaupun pengambilan itu tanpa pengetahuan suaminya.

"dan tidak berzina," 

Hendaklah mereka tidak berzina. Sesungguhnya zina itu adalah suatu perbuatan yang keji dan suatu jalan yang buruk. Hukuman zina adalah azab yang pedih di dalam neraka Jahanam.

"dan tidak membunuh anak-anak mereka," 

Hendaklah mereka tidak membunuh anak-anaknya. Membunuh anak-anak bermaksud membunuh anak sesudah lahir, seperti yang dilakukan oleh kaum Jahiliah. Mereka menguburkan bayi hidup-hidup kerana malu (dianggap sebagai aib) atau kerana takut jatuh miskin.

Termasuk juga ke dalam ayat ini membunuh janin dalam kandungan, seperti yang dilakukan oleh kaum wanita yang bodoh. Dia menjatuhkan dirinya agar kandungannya gugur dan tidak jadi. Adakalanya kerana tujuan yang fasid (rosak) atau tujuan lainnya.

"dan tidak datangkan dengan dusta mereka ada-adakannya antara tangan-tangan mereka dan kaki-kaki mereka," 

Hendaklah mereka tidak mengadakan pengakuan-pengakuan palsu terhadap orang lain seperti menuduh berzina, menuduh bahawa anak seseorang bukan anak suaminya, menisbatkan anak-anak mereka kepada selain ayah-ayah mereka dan sebagainya.

"dan tidak menderhakai kamu dalam kebaikan," 

Hendaklah mereka tidak menderhakai Rasulullah s.a.w. dalam perkara makruf yang Beliau anjurkan kepada mereka dan perkara mungkar yang Beliau larang terhadap mereka. Hendaklah mereka tidak melakukan niyahah, iaitu tidak meratap, tidak merobek baju, tidak mencukur rambut, tidak mencakar muka, tidak memukul muka dan tidak menyeru dengan seruan jahiliyyah.

"maka terimalah" 

Terimalah janji setia mereka apabila mereka sedia melaksanakan apa yang disebutkan.

"dan mohonkanlah ampun bagi mereka kepada Allah." 

Mohonkanlah ampunan terhadap sikap kurang mereka kepada Allah s.w.t. dan untuk menyejukkan hati mereka.

"Sesungguhnya Allah Maha Pengampun Maha Penyayang."

Allah s.w.t. banyak mengampuni orang-orang yang bermaksiat serta berbuat ihsan kepada orang-orang yang berdosa yang bertaubat. RahmatNya meliputi segala sesuatu dan ihsanNya mengena kepada seluruh makhluk.

Maka Nabi s.a.w. menjalankan perintah Allah tersebut. Oleh kerananya ketika wanita datang, maka Beliau s.a.w. membai’at mereka dan mewajibkan mereka memenuhi syarat-syarat itu, menutupi kesedihan mereka dan memintakan ampun kepada Allah s.w.t. untuk mereka terhadap hal yang mungkin terjadi berupa sikap kurang memenuhi hak, serta memasukkan mereka ke dalam golongan kaum mukmin.

"13. Wahai orang-orang yang beriman!" 

Jika kalian memang beriman kepada Tuhanmu, mengikuti keridhaanNya dan menjauhi kemurkaanNya.

"Janganlah kalian jadikan pemimpin kaum Allah murka kepada mereka," 

Janganlah kalian jadikan sebagai penolong, teman, sahabat karib kalian atau berpihak kepada orang-orang Yahudi, Nasrani dan orang-orang kafir lainnya yang dimurkai, dilaknat, berhak diusir dan dijauhkan dari rahmat Allah s.w.t.

"sungguh mereka putus asa terhadap akhirat" 

Mereka itu telah terhalang mendapatkan kebaikan, pahala dan nikmat akhirat menurut hukum Allah s.w.t. Mereka tidak akan memperoleh bahagiannya. Jika kalian berwala’ kepada mereka, kalian akan menjadi sama dalam keburukan dan kekafiran mereka. Kalian juga akan terhalang dari mendapat kebaikan akhirat seperti mereka.

"sebagaimana putus asa orang-orang kafir dari penghuni kubur." 

Pendapat pertama mengatakan bahawa orang-orang kafir yang masih hidup berputus asa dan putus harapan dari dapat bertemu dan berkumpul kembali dengan kaum kerabat mereka yang telah mati. Mereka tidak meyakini adanya hari berbangkit dan hari perhimpunan semua makhluk. Mereka berkeyakinan bahawa Allah tidak akan membangkitkan mereka lagi.

Pendapat kedua mengatakan bahawa orang-orang kafir yang telah mati berputus asa dari semua kebaikan, apabila ditunjukkan kepada mereka tempat mereka di syurga jika mereka di dunia beriman dan tempat kembali mereka nanti, iaitu neraka.

Selesai surah Al Mumtahanah dengan pertolongan Allah dan taufiqNya wal hamdulillahi Rabbil ‘aalamiin.

Tiada ulasan:

KANDUNGAN.

JUZUK 1. Isti'adzah.    Al Fatihah 1 , 2 , 3 , 4 , 5 , 6 , 7 . Al Baqarah 1-5 , 6-7 , 8-9 , 10-16 , 17-20 , 21-25 , 26-27 , 28-29 , 3...