Isnin, 7 Januari 2019

7:35-37 Tafsir Surah Al A’raf, ayat 35-37.

يَا بَنِي آدَمَ إِمَّا يَأْتِيَنَّكُمْ رُسُلٌ مِنْكُمْ يَقُصُّونَ عَلَيْكُمْ آيَاتِي فَمَنِ اتَّقَى وَأَصْلَحَ فَلا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلا هُمْ يَحْزَنُونَ (٣٥) وَالَّذِينَ كَذَّبُوا بِآيَاتِنَا وَاسْتَكْبَرُوا عَنْهَا أُولَئِكَ أَصْحَابُ النَّارِ هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ (٣٦) فَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّنِ افْتَرَى عَلَى اللَّهِ كَذِبًا أَوْ كَذَّبَ بِآيَاتِهِ أُولَئِكَ يَنَالُهُمْ نَصِيبُهُمْ مِنَ الْكِتَابِ حَتَّى إِذَا جَاءَتْهُمْ رُسُلُنَا يَتَوَفَّوْنَهُمْ قَالُوا أَيْنَ مَا كُنْتُمْ تَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ قَالُوا ضَلُّوا عَنَّا وَشَهِدُوا عَلَى أَنْفُسِهِمْ أَنَّهُمْ كَانُوا كَافِرِينَ (٣٧)

Allah s.w.t. berfirman,

"35. Wahai anak Adam, adapun datang kepada kalian rasul-rasul di antara kalian mereka menceritakan kepada kalian ayat-ayatKu,"

Allah s.w.t. menempatkan Adam dan keturunannya di muka bumi. Kemudian Dia mengutus rasuI-rasuINya dan menurunkan kitab-kitab sebagai ujian kepada umat manusia. Para rasul membacakan kepada manusia ayat-ayatNya, menerangkan hukum-hukumNya, membawa berita gembira dan peringatan.

"maka barang siapa yang bertakwa dan mengadakan perbaikan,"

Iaitu orang-orang yang meninggalkan semua yang diharamkan iaitu syirik, dosa-dosa besar dan dosa-dosa kecil, mengerjakan semua ketaatan, dan mengadakan perbaikan terhadap amalnya, baik yang kelihatan maupun yang tersembunyi.

"maka tidak ada rasa takut atas mereka dan mereka tidak bersedih hati."

Keutamaan orang yang mengikuti seruan para rasulNya adalah tidak ada rasa takut dan khuatir pada mereka sebagaimana yang dialami oleh selain mereka. Mereka juga tidak bersedih hati terhadap yang telah luput. Ketika rasa takut dan kesedihan sudah hilang, maka akan tercapai keamanan yang sempurna, kebahagiaan dan keberuntungan.

"36. Dan orang-orang yang mendustakan ayat-ayat Kami dan menyombongkan diri darinya, mereka itulah penghuni-penghuni neraka, mereka di dalamnya kekal."

Tetapi orang-orang yang tidak mahu mengikuti seruan para rasulNya, iaitu orang-orang yang hati mereka tidak mengimani ayat-ayat Allah, anggota badan mereka tidak mahu tunduk kepadanya dan tidak mahu mengamalkannya, mereka itu kerugian dan akan menjadi penghuni tetap di dalam neraka selama-lamanya.

"37. Maka siapakah lebih zalim dari orang yang mengadakan terhadap Allah kedustaan atau dia mendustakan ayat-ayatNya?"

Tidak ada yang lebih aniaya daripada orang yang membuat-buat dusta atau mengada-adakan kebohongan terhadap Allah, seperti menisbatkan sekutu atau anak kepadaNya, atau berkata terhadap Allah tanpa ilmu. Atau dia mendustakan atau tidak percaya kepada Al Qur’an.

"Mereka itu akan memperoleh bahagian mereka dari Kitab;"

Mereka akan mendapat bahagian yang telah ditentukan untuk mereka seperti yang telah tercatat di dalam Lauhul Mahfuz.

'Bahagian mereka' bermaksud mereka akan mendapat hukuman yang telah ditetapkan atas diri mereka dan atas diri orang-orang yang membuat dusta terhadap Allah, iaitu wajah mereka akan menjadi hitam legam.

Ada yang mengatakan 'bahagian mereka' bermaksud mereka akan mendapat bahagian dari amal perbuatannya masing-masing. Barang siapa yang beramal soleh, maka balasannya adalah baik; dan barang siapa yang beramal jahat, maka balasannya adalah buruk; masing-masing mendapat balasan menurut amal perbuatannya.

Ada yang mengatakan 'bahagian mereka' bermaksud mereka akan mendapat balasan kebaikan dan balasan kejahatan yang telah dijanjikan bagi mereka.

Pendapat paling kuat mengatakan bahawa 'bahagian mereka' bermaksud amalnya, rezekinya yang sementara, umurnya sampai waktu tertentu dan sebagainya seperti yang telah tercatat di dalam Lauhul Mahfuz. Mereka hanya bersenang-senang sebentar di dunia.

"sehingga apabila telah datang kepada mereka rasul-rasul Kami mewafatkan mereka."

Rusuluna (rasul-rasul Kami) di sini bermaksud para utusan, iaitu malaikat maut. Mereka mendapat bahagian mereka sehingga datang kepada mereka para malaikat mencabut nyawa mereka sambil membuat mereka takut dan mencela mereka dengan keras. Lalu nyawa mereka dibawa dan dicampakkan ke dalam neraka.

"Mereka berkata, "Di manakah apa yang dulu kalian seru dari selain Allah?""

Para malaikat berkata kepada mereka, "Di manakah sesembahan yang dulu kalian persekutukan dengan Allah ketika kalian hidup di dunia? Adakah mereka dapat memberi manfaat kepada kalian atau menghindarkan bahaya dari kalian? Serulah mereka agar membebaskan kalian dari siksaan yang kalian alami sekarang!"

"Mereka berkata, "Mereka telah lenyap dari kami."" 

Orang-orang musyrik menjawab bahawa berhala-berhala itu semuanya telah pergi dan hilang dari mereka. Maka mereka tidak mempunyai harapan lagi untuk mendapat manfaat dan kebaikannya.

"Dan mereka mengakui atas diri mereka sendiri bahawa mereka dahulu orang-orang yang kafir."

Mereka menyatakan pengakuannya atau memberikan kesaksian terhadap diri mereka sendiri bahawa mereka adalah orang-orang yang kafir. Mereka akan disiksa selamanya.

Tiada ulasan:

KANDUNGAN.

JUZUK 1. Isti'adzah.    Al Fatihah 1 , 2 , 3 , 4 , 5 , 6 , 7 . Al Baqarah 1-5 , 6-7 , 8-9 , 10-16 , 17-20 , 21-25 , 26-27 , 28-29 , 3...