Sabtu, 7 Disember 2019

7:46-51 Tafsir Surah Al A’raf, ayat 46-51.

وَبَيْنَهُمَا حِجَابٌ وَعَلَى الأعْرَافِ رِجَالٌ يَعْرِفُونَ كُلا بِسِيمَاهُمْ وَنَادَوْا أَصْحَابَ الْجَنَّةِ أَنْ سَلامٌ عَلَيْكُمْ لَمْ يَدْخُلُوهَا وَهُمْ يَطْمَعُونَ (٤٦) وَإِذَا صُرِفَتْ أَبْصَارُهُمْ تِلْقَاءَ أَصْحَابِ النَّارِ قَالُوا رَبَّنَا لا تَجْعَلْنَا مَعَ الْقَوْمِ الظَّالِمِينَ (٤٧) وَنَادَى أَصْحَابُ الأعْرَافِ رِجَالا يَعْرِفُونَهُمْ بِسِيمَاهُمْ قَالُوا مَا أَغْنَى عَنْكُمْ جَمْعُكُمْ وَمَا كُنْتُمْ تَسْتَكْبِرُونَ (٤٨) أَهَؤُلاءِ الَّذِينَ أَقْسَمْتُمْ لا يَنَالُهُمُ اللَّهُ بِرَحْمَةٍ ادْخُلُوا الْجَنَّةَ لا خَوْفٌ عَلَيْكُمْ وَلا أَنْتُمْ تَحْزَنُونَ (٤٩) وَنَادَى أَصْحَابُ النَّارِ أَصْحَابَ الْجَنَّةِ أَنْ أَفِيضُوا عَلَيْنَا مِنَ الْمَاءِ أَوْ مِمَّا رَزَقَكُمُ اللَّهُ قَالُوا إِنَّ اللَّهَ حَرَّمَهُمَا عَلَى الْكَافِرِينَ (٥٠) الَّذِينَ اتَّخَذُوا دِينَهُمْ لَهْوًا وَلَعِبًا وَغَرَّتْهُمُ الْحَيَاةُ الدُّنْيَا فَالْيَوْمَ نَنْسَاهُمْ كَمَا نَسُوا لِقَاءَ يَوْمِهِمْ هَذَا وَمَا كَانُوا بِآيَاتِنَا يَجْحَدُونَ (٥١)

Setelah Allah s.w.t. menyebutkan pembicaraan ahli syurga dengan ahli neraka, lalu Allah berfirman mengingatkan,

"46. Dan di antara keduanya hijab;"

Di antara penghuni syurga dan neraka ada hijab, iaitu dinding, batas, tabir, tanah atau tembok tinggi, yang juga disebut A'raf. Ia terletak tinggi di atas kedua golongan (penghuni syurga dan neraka).

"dan diatas A'raf ada beberapa orang lelaki mereka mengenal masing-masing dengan tanda-tanda mereka."

Dinamakan A'raf kerana para penduduknya mengenal semua orang. Di atas A'raf itu ada orang-orang yang mengenal masing-masing dari dua golongan, iaitu penghuni syurga dan neraka dengan tanda-tanda mereka.

Allah menempatkan mereka pada kedudukan tersebut agar mereka mengenal orang-orang yang berada di syurga dan orang-orang yang berada di neraka.

Mereka mengenal ahli syurga melalui wajahnya yang putih-putih lagi bercahaya, sedangkan ahli neraka melalui wajahnya yang hitam legam.

Penghuni A'raf adalah kaum yang sama atau seimbang kebaikan dan keburukannya, sehingga amal keburukannya mencegahnya untuk masuk syurga, sedangkan amal kebaikannya menahannya hingga tidak masuk neraka.

Kerana itu mereka diberhentikan di atas tembok yang tinggi itu untuk menunggu apa yang diputuskan oleh Allah kepada mereka. Mereka tinggal beberapa lama yang dikehendaki Allah di atas A’raf.

Namun kemudian Allah memasukkan mereka ke dalam syurga kerana rahmatNya, di mana rahmatNya mengalahkan kemurkaanNya.

Hakim meriwayatkan dari Huzaifah, dia berkata, “Ketika mereka (penghuni A’raf) dalam keadaan seperti itu, tiba-tiba Tuhan mereka muncul dan berfirman, “Bangunlah! Masuklah kalian ke syurga. Sungguh, Aku telah mengampuni kalian.”

"Dan mereka menyeru kepada penghuni syurga bahawa, "Salamun alaikum."" 

Penduduk A'raf mengucapkan salam penghormatan kepada penduduk syurga, "Salaamun 'alaikum" (Salam sejahtera bagimu atau kesejahteraan atas kalian).

"Mereka belum memasukinya, dan mereka mengharapkan."

Mereka belum lagi dapat memasukinya, sedangkan mereka ingin segera memasukinya. Kedudukan mereka itu membuat mereka mempunyai keinginan tersebut. Tidak sekali-kali keinginan itu timbul dalam hati mereka melainkan kerana kemuliaan yang dikehendaki oleh Allah buat mereka. Mereka akan segera memasukinya, Insha'Allah.

"47. Dan apabila dipalingkan pandangan mereka menemui penghuni neraka, mereka berkata, "Ya Tuhan kami, janganlah Engkau jadikan kami bersama kaum yang zalim."

Apabila penduduk A'raf melayangkan pandangannya ke arah ahli neraka dan mereka mengenalnya, mereka melihat pemandangan yang mengerikan. Mereka melihat wajah penduduk neraka yang hitam legam dan mata mereka membiru.

Kemudian mereka meminta perlindungan kepada Allah agar Dia tidak menempatkan mereka bersama-sama orang-orang yang zalim itu. Tetapi apabila pandangan mereka beralih kepada ahli syurga, maka perasaan takut tersebut hilang dari mereka.

"48. Dan menyeru penghuni A'raf beberapa orang lelaki mereka mengenalnya dengan tanda-tanda mereka, mereka berkata, "Tidaklah mencukupi dari kalian harta yang kalian kumpulkan dan apa yang kalian sombongkan.”" 

Orang-orang yang di atas A'raf memanggil orang-orang dari kalangan penghuni neraka, iaitu beberapa orang pemuka orang kafir atau musyrik, yang mereka kenal dengan tanda-tandanya, sambil mengecam mereka, "Harta yang kalian kumpulkan dan apa yang selalu kalian sombongkan itu tidaklah memberi manfaat kepada kalian.”

Iaitu banyaknya harta kalian dan besarnya golongan kalian tidak memberi manfaat sedikit pun kepada diri kalian, bahkan kalian pasti akan mengalami azab Allah dan pembalasanNya seperti yang kalian rasakan sekarang.

Penghuni A’raf berkata demikian kepada mereka saat melihat masing-masing mereka diazab tanpa ada yang menolong dan melindungi. Mereka ketika di dunia memiliki kebesaran, kemuliaan, harta dan anak, dan semua itu tidak bermanfaat apa-apa.

Penghuni A'raf bertanya kepada penghuni neraka,

"49. Inikah orang-orang yang kalian bersumpah Allah tidak menerima mereka dengan rahmat?” 

Itukah orang-orang yang kalian telah bersumpah bahawa mereka tidak akan mendapat rahmat Allah? Iaitu penghuni syurga ketika di dunia keadaannya fakir lagi lemah, lalu diejek, dihina dan dianggap rendah oleh penghuni neraka.

Bahkan mereka ujub terhadap diri mereka sendiri dan sampai bersumpah bahawa rahmat Allah tidak mungkin diberikan kepada penghuni syurga. Ada yang mengatakan bahawa yang dimaksudkan adalah penduduk A'raf.

Akan dikatakan sebagai penghormatan dan pemuliaan terhadap kaum mukmin atau lemah tersebut,

"Masuklah kalian ke dalam syurga, tidak ada rasa takut atas kalian dan kalian tidak merasa sedih."

Masuklah kalian ke dalam syurga, tidak ada kekhuatiran terhadap kalian dan tidak juga kalian bersedih hati terhadap hal yang telah luput, bahkan kalian akan mendapat keamanan, ketenteraman dan bergembira dengan segala kebaikan.

Allah s.w.t. berfirman menceritakan perihal kehinaan ahli neraka dan permintaan mereka kepada ahli syurga,

"50. Dan menyeru para penghuni neraka para penghuni syurga, agar limpahkanlah kalian atas kami dari air atau dari apa yang Allah rezekikan pada kalian."

Penghuni neraka ketika mereka memperoleh azab yang demikian dahsyat, dan ketika mereka merasakan lapar dan haus yang sangat, mereka menyeru penghuni syurga, "Limpahkanlah atau tuangkanlah kepada kami sedikit air atau makanan yang telah direzekikan Allah kepada kalian." Mereka tidak diperkenankan meminta hal tersebut, atau permintaan mereka ditolak.

"Mereka berkata, "Sesungguhnya Allah telah mengharamkan keduanya kepada orang-orang kafir.""

Penghuni syurga menjawab,
"Sesungguhnya Allah telah mengharamkan makanan dan minuman syurga bagi orang-orang kafir." Kemudian Allah s.w.t. menggambarkan perihal orang-orang kafir, iaitu tentang pegangan hidup mereka di dunia.

"51. Orang-orang yang menjadikan agama mereka senda gurau dan permainan,"

Mereka menjadikan agama mereka sebagai senda gurauan, iaitu bahan olokkan atau ejekan, dan mereka menjadikannya sebagai permainan, di mana hati mereka lalai dan berpaling daripadanya.

"dan telah menipu mereka kehidupan dunia."

Mereka teperdaya oleh keduniawian bersama kemilaunya, iaitu perhiasan dan keindahannya, serta banyaknya penyeru kepadanya. Mereka lebih suka kepada dunia dan bergembira dengannya, hingga mereka lupa kepada apa yang diperintahkan kepada mereka, iaitu beramal untuk negeri akhirat.

"Maka pada hari ini, Kami melupakan sebagaimana mereka melupakan pertemuan hari mereka ini, dan apa yang telah mereka dengan ayat-ayat Kami mengingkari."

Maka pada hari kiamat ini, Kami melupakan atau tinggalkan mereka, iaitu membiarkan mereka tidak mendapat rahmat, melupakan kebaikan untuk mereka dan membiarkan mereka dalam azab sebagaimana mereka telah melupakan beramal untuk menyambut pertemuan mereka dengan hari ini.

Seakan-akan mereka diciptakan hanya untuk dunia dan di hadapan mereka tidak ada pembalasan terhadap amal. Dan Kami melupakan mereka sebagaimana mereka selalu mengingkari ayat-ayat Kami.

Mereka diperlakukan dengan perlakuan seperti terhadap mereka yang terlupakan. Kerana sesungguhnya tidak ada sesuatu pun yang samar dan tersembunyi dari pengetahuan Allah dan tiada sesuatu pun yang terlupakan olehNya.

Di dalam hadis sahih disebutkan bahawa Allah berfirman kepada seorang hamba di hari kiamat, "Bukankah Aku telah mengahwinkanmu, bukankah Aku telah memuliakanmu, bukankah Aku telah menundukkan bagimu kuda dan unta, dan Aku biarkan kamu memimpin dan bertempat tinggal?" Hamba itu menjawab, "Memang benar." Allah berfirman, "Apakah kamu menduga bahawa engkau akan bersua denganKu pada hari ini?" Si hamba menjawab, "Tidak." Maka Allah s.w.t. berfirman, "Maka pada hari ini Aku melupakanmu sebagaimana kamu telah melupakan Aku."

Tiada ulasan:

KANDUNGAN.

JUZUK 1. Isti'adzah.    Al Fatihah 1 , 2 , 3 , 4 , 5 , 6 , 7 . Al Baqarah 1-5 , 6-7 , 8-9 , 10-16 , 17-20 , 21-25 , 26-27 , 28-29 , 3...